Returer gör affären cirkulär för Årets medvetna butik

En verksamhet som sorterar, graderar, reparerar, rekonditionerar och säljer andra butikers returvaror och reklamationer. Det är den förenklade beskrivningen av Returhuset – Årets medvetna butik 2021. 

Bakom årets vinnare står GIAB, ett bolag som har haft hållbarhet som ledord sedan starten 2012.

– GIAB har i sin vision att vara en katalysator i omställningen till en cirkulär ekonomi. Vi är specialister på cirkulär ekonomi och återbruk där Returhuset är i spetsen av det arbetet, säger Jon von Knorring, affärsområdeschef för Re:Commerce, den verksamhetsgren av GIAB där Returhuset ingår.

Såväl GIAB som Returhuset är minst sagt stolta över utmärkelsen Årets medvetna butik 2021.

– Det känns fantastiskt roligt, vår hållbarhetschef skiner av glädje. Vi tycker det är häftigt att det syns vad vi gör. Även om vi arbetat med hållbarhet länge är vi ganska nyetablerade som e-handlare, vi är inga experter utan har fått lära oss på vägen.

Returhuset utsågs till Årets medvetna butik 2021. Foto: Jenny Leyman

Från pop-up till omnikanal

GIAB är en förkortning av namnet Godsinlösen Nordic AB, vilket ger en tydlig ledtråd till bolagets ursprung: att hjälpa försäkringsbolag att sälja utförsäkrat gods.

– Det var så Returhuset började. Vi tog hand om ett helt lager som var utförsäkrat och skapade en pop-up butik i Staffanstorp, sedan stannade vi kvar i den lokalen. Nu har vi 4500 kvadratmeter butik och reparationsverkstad där, berättar Jon von Knorring.

Till en början var butiken bara fysisk men för tre år sedan började varorna strömma in.

– Vi fick flera avtal på plats, bland annat med Bosch Siemens Home Appliances och CDON. Då började den digitala resan med vår e-handel.

Jon von Knorring är affärsområdeschef för Re:Commerce, den verksamhetsgren av GIAB där Returhuset ingår. Foto: Jenny Leyman

Returhusets utbud bygger helt på de samarbetspartners de har.

– Returer kommer till oss, vi inventerar, sorterar, graderar, lappar och lagar, uppdaterar och rekonditionerar, paketerar om och avyttrar på deras uppdrag: i vår butik, på Tradera, Blocket, Bukowskis, Industritorget och så vidare. Vi har ett stort spann av försäljningsplattformar beroende på vilka varor vi får in, förklarar Jon von Knorring.

– Vårt uppdrag är att sälja varorna för så mycket som möjligt, sedan delar vi på vinsten med vår samarbetspartner.

 Returhusets kunder får i sin tur 12 månaders garanti.

– Vi är avsändare för allt och står för tryggheten gentemot konsumenterna. De vet att varorna de köper är funktionstestade så de kan känna sig trygga att välja en återbruka produkt istället för en ny.

Årets medvetna butik – jurypriset

Som Nordens ledande jämförelsetjänst vill vi på Prisjakt både guida och uppmana till smartare shopping. Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi ut ett specialpris, Årets medvetna butik, till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan – en butik som har ett medvetet tankesätt och agerar därefter.

Vinnaren utses av vår expertjury bestående av Alexandra Davidsson, generalsekreterare i Medveten Konsumtion, Henrik Pålsson, professor i Förpackningslogistik, Lunds Universitet och hållbarhetsstrategen Mårten Sjölin.

Jurygruppens vinnarmotivering:

”Returhuset och ägaren GIAB hjälper såväl konsumenter som e-handlare och försäkringsbolag att delta i den cirkulära ekonomin. Företaget förlänger produktens livslängd genom en systematisk process där de rekonditionerar och säljer produktreturer, använder reservdelar från produkter i dåligt skick och donerar osålda produkter lokalt via välgörenhetsorganisationer. Företaget är transparent med produkternas kvalitet genom sin ReUse-märkning samtidigt som 12 månaders garanti medföljer. Returhuset arbetar också medvetet kring förpackningar med att använda återvunnet material, anpassa förpackningsstorlek efter behov och undvika grafiska tryck. Företagets ISO-certifieringar, utsläppsmätning och målsättningar är ytterligare exempel på ett systematiskt hållbarhetsarbete. Returhuset har utmaningar att hantera, men kommit en bra bit på väg mot ett cirkulärt och medvetet tänk och är en mycket värdig vinnare av Årets medvetna butik.”

Returhuset gör alla reparationer inhouse. Foto: Jenny Leyman

Hållbar rapportering till kunderna

GIAB har utvecklat en egen digital, cirkulär plattform för att skapa full spårbarhet, vilket gör att Returhuset kan erbjuda sina kunder löpande hållbarhetsrapporter.

 – Våra samarbetspartners får kvartalsrapporter om miljöbesparingarna de gjort genom att återbruka sina produkter. Vi mäter bland annat koldioxidutsläpp, vatten och avfall, säger Jon von Knorring.

Social hållbarhet finns också på Returhusets agenda genom ett partnerskap med Samhall.

– Vi gör många reparationer med egna tekniker, sömmerskor och så vidare. Som policy tar vi över anställningen efter sex månader, så nu har vi omkring 80 egna anställda och omkring 15 från Samhall.

Hur har ni bemötts av e-handelsbranschen som ju också är era kunder?

 – Det har varit väldigt positivt. I takt med att vi har växt har vi haft lyxen att de har tagit kontakt med oss. Vi erbjuder en både effektiv och hållbar eftermarknad – och de kan fokusera på sin kärnaffär.

Hyllorna i Staffanstorp är välfyllda och nu utökar Returhuset i Skogås. Foto: Jenny Leyman

Vill göra det cirkulära större

Returhuset har i dagsläget anläggningar i Staffanstorp, Oslo och i Skogås utanför Stockholm, där man just nu skalar upp verksamheten. Att finnas där kunderna finns är viktigt för att minimera transporterna.

– Min förhoppning är att vi ska bli en marknadsplats för returer. Vi har nyligen lanserat i Danmark och Finland och vill även expandera i Europa. Vi börjar få ganska stora flöden nu och vår vision är att konsumenterna ska upptäcka och känna till att Returhuset är varuhusens ”fyndhörna”, och börja med att kolla om det finns en returprodukt först, säger affärsområdeschefen.

Vad står mer på önskelistan?

– Fler varumärken, men vår cirkulära plattform går att jacka in var som helst. Vi behöver inte stå i fronten. Drömmen är ju att samarbeta men stor marknadsplats som Amazon, och förstås komma åt Postnords outdelade paket. Alla flöden med många produkter.

Hur utveckla ni ert eget hållbarhetsarbete?

– Vi tittar inåt kring våra egna processer, hur vi kan leverera produkter och drifta vår teknik. Jag tycker vi är duktiga redan men vi kan bli ännu bättre när volymerna ökar.

– Men att fler produkter återbrukas tycker jag är det viktigaste. Jordens resurser är verkligen begränsade, det märker vi inte minst nu med halvledarbrist och logistik- och transportkris. En cirkulär ekonomi är lösningen. Vi kan hjälpa till i omställningen och se till att det som produceras verkligen används, säger Jon von Knorring.

Publicerad:
3 januari 2022

Läs mer

Inet vann Prisjakts tävling Årets butik 2021. Foto: Magnus Sundberg

"Man ska bli lite gladare av att handla hos oss"

I mer än två decennier har butiken servat tech-fantaster med datorer, elektronik och lite godis till sena kvällar framför skärmen. Med omdömen som ”overkligt bra service”, ”bästa utbudet i landet” och ”genuina rekommendationer” har Prisjakts användare utsett Inet till Årets butik 2021.

Läs intervjun med Inets vd

Foto: Outnorth

"Vi har det stora jobbet framför oss"

För Årets medvetna butik 2020 handlar hållbarhet om att leva som de lär. "Vårt mål är att få fler människor att vistas utomhus och då måste vi också göra vår del för att alla ska kunna fortsätta med det", skriver vinnaren Outnorth på sin hemsida.

Läs mer om Outnorth