Kategorier
Prisjakt

Vår cykelexpert Jonas tipsar – så tar du hand om cykeln

Se till att cykeln är trafiksäker innan du ger dig ut på vägarna

Text:
Daniel Haaf

Publicerad:
14 april 2021

Foto:
Rickard Nilsson

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten.

När vårsolen gör sig påmind med temperaturer över tio grader och krokusarna tittar upp i rabatterna så är det många som plockar fram sin cykel för årets första cykelfärd.

Innan du hoppar upp på cykeln och ger dig ut i högsta fart så är det viktigt att kolla så den är trafiksäker. Vi har pratat med cykelexperten Jonas Jönsson från Hässleholm för att ta reda på hur du bäst underhåller din cykel.

På asfalt eller i skogen – vart du än cyklar så måste du ta hand om din cykel.

Jonas är en riktig cykelnörd med ett stort fritidsintresse för de tvåhjuliga fartmonstren. När han inte är ute och joggar eller utövar orientering så är det cyklar som gäller, och intresset har funnits ända sen han var 14 år.

"När mina kompisar ville ha en moped så önskade jag mig en racercykel istället. Och på min konfirmation fick jag just en sådan. Ända sedan dess så har jag varit intresserad av cyklar", säger Jonas.

Exakt vad som gör det så intressant med cyklar tycker han är lite svårt att peka ut. Men det är något speciellt med ljudet från däcken mot asfalten, att det blir lite meditativt och ett rejält svung.

"Det är riktigt skönt när det går fort. Snabbare än när man springer och man kommer långa sträckor snabbt. Här i norra Skåne där jag cyklar mest är det så fina vägar också", säger Jonas.

Och när Jonas ska ge sig ut på sina cykelfärder så har han några cyklar att välja på. Hur många vill han inte säga, men det står åtminstone en elcykel på gården. Och en pendlarcykel, en damcykel och en tempocykel allra minst får jag veta.

Var inte rädd för att justera växlarna och bromsarna själv.

Fungerande bromsar och sträckt kedja är en ren säkerhetsfråga

Innan Jonas sätter sig på en cykel är han noga med att kontrollera så att den fungerar korrekt.

"Det är en ren säkerhetsfråga. Det är jätteviktigt att ha fungerande bromsar, att kedjan är sträckt så den inte hoppar av och att däcken har ordentligt med luft", säger Jonas.

Han kollar också så att alla delar sitter ordentligt fast. Speciellt noga är han med snabbkopplingar på hjulen om han väljer en cykel som använder det. Och bromsarna kollar han före avfärd – varje gång han ger sig ut på vägen.

Även däcktrycket är viktigt att hålla koll på. Med rätt tryck blir det roligare att cykla, oavsett om det på asfalterad väg eller ute i terrängen. För lite lufttryck ökar friktionen och därmed motståndet när du cyklar. Dessutom är det lättare att få punktering.

"Alla borde ha en cykelpump med manometer! Då har du alltid koll på däcktrycket. Kolla maxtrycket som står på sidan av däcket, sen kan du använda tabeller på internet för att se det optimala trycket för din plus cykelns vikt", säger Jonas.

En gammal tandborste är perfekt för smutsiga kedjor

En annan viktig sak är att hålla cykeln ren och torr efter en cykeltur.

"Det är enkelt att hålla cykeln ren och fin. Du behöver inte använda dyra kemikalier. Använd lite diskmedel och en vattenslang bara. Glöm inte att torka av allt ordentligt, speciellt kedjan", säger Jonas.

Har kedjan och kassetten blivit smutsiga rengör du enklast med en
gammal tandborste och trasa. Är du riktigt noggrann tar du även av kedjan (kräver att man har ett speciellt kedjelås) och vaxar den i en kastrull som man värmer upp. Det är mycket jobb just då men lättare att underhålla efteråt.

För normalanvändaren så räcker det oftast att borsta och torka ordentligt. Och så några droppar kedjeolja på insidan av kedjan för bästa effekt.

Du kan även skaffa en kedjerengörare som underlättar när du ska rengöra och smörja kedjan. Med en mjuk tvättsvamp rengör du cykeln och en vanlig trasa för att torka cykeln.

Fyra snabba tips när du rengör cykeln

  • Du måste inte köpa speciella rengöringsmedel. Lite mild disksåpa och en hård borste räcker långt.
  • Skölj gärna av cykeln med en vattenslang, men använd aldrig högtryckstvätt med hård stråle.
  • Torka av alla delar noggrant. Extra viktigt är kassetten och kedjan så att du slipper onödig rost.
  • Passa på att kolla ekrarna när du rengör hjulen. De ska vara raka och lagom spända.
Mekstället är ett oumbärligt redskap när du tar hand om din cykel.

Du klarar dig långt med vanliga insexnycklar och skruvmejslar

När du ska montera på och av cykelns olika delar räcker det vanligtvis med några vanliga insexnycklar och blocknycklar. Har du en lös fotbroms eller växlar som måste justeras så gör du det med en spår- eller stjärnskruvmejsel. Avancerade verktyg behövs normalt sett inte. Det finns dock ett tillbehör som Jonas verkligen kan rekommendera.

"Ett tips är att du skaffar ett mekställ. Den underlättar när du justerar växlarna och behöver inte vara speciellt dyr eller avancerad. Köp något enkelt bara så räcker det för en vanlig vardagsmekare", rekommenderar Jonas.

I de flesta fall kan du hitta videor på internet som visar hur du ställer in och justerar cykelns olika delar. Är du riktigt osäker så finns alltid hjälp att få på en cykelverkstad. Vissa saker, som när ett lager är sönder, kan vara svåra att identifiera och laga själv.

Jonas Jönsson har stenkoll på underhållet och vilka cyklar man bör köpa.

Har du en elcykel är det extra viktigt med underhåll. Elcyklar går fortare och sliter mer på bromsarna. Dessutom riskerar du att kedjan sträcks snabbare om du kör med hög effekt på en elcykel. Kolla regelbundet så att kedjan inte börjar slacka och riskerar att ramla av.

“Om du har en elcykel är det jätteviktigt att hålla batteriladdningen mellan 20 och 80 procent. Även när du förvarar din cykel på vintern. Många laddar upp till 100 procent hela tiden, men det är inte bra”, säger Jonas.

Batteriet till din elcykel tappar hela tiden i kapacitet. Om du låter batteriet laddas ur helt eller laddar upp till 100 procent hela tiden så försämras kapaciteten snabbare än om du håller dig mellan 20 och 80 procents laddning.

Navväxlad cykel kräver minst underhåll

Vill du ha en så underhållsfri cykel som möjligt är det modeller med navväxlar som gäller. Helst också med en navdynamo till lamporna.

Cyklar som använder rem istället för kedja är ännu enklare att underhålla.

“En rem av kolfiber håller mycket längre än en vanlig cykelkedja. Du behöver ingen olja för att smörja och rengöring gör du med bara lite vatten och en borste.”, säger Jonas.

En rem håller normalt mycket längre än en kedja. Samtidigt är cyklar med rem generellt betydligt dyrare än remdrivna cyklar. Och behöver en cykel med rem lagas kan det kosta en hel del.

Och så är det den lilla detaljen med cykelhjälm. Den där fenomenalt bra saken att ha på huvudet om olyckan är framme. Hur underhåller man egentligen den?

"Torka av cykelhjälmen när den är blöt och smutsig. Det är bra att ha en modell vars foder inuti kan tas ur och tvättas i tvättmaskin. Helst med två vadderingar som är löstagbara så är det smidigare. Glöm inte att plast åldras snabbare i solljus, så förvara din cykelhjälm mörkt och svalt."

När du väljer din nya cykelhjälm så rekommenderar Jonas att du kollar på en modell med MIPS (Multidirectional Impact Protection System). Tekniken gör att huvudet kan röra sig lite i sidled vilket minskar risken för rotationsskador vid fall med hög hastighet.

Så väljer du rätt cykelhjälm – 5 snabba tips

  • Välj en cykelhjälm med MIPS-teknik som hjälper om du ramlar i hög hastighet.
  • Modeller med bra ventilation hjälper till att kyla huvudet under varma sommardagar.
  • Glöm inte att hjälmens vikt spelar roll – lättare modeller är ofta skönare att ha på sig längre.
  • En bra cykelhjälm täcker bakhuvudet, hjässan och pannan för maximalt skydd.
  • Det finns olika varianter av cykelhjälmar för olika typer av cykling – välj rätt för vad du gör.

Här hittar du alla cykelhjälmar på Prisjakt

Prisjakt tipsar: Är din cykel trafiksäker? Glöm inte ringklocka, lampor och reflexer!

Det är också en god idé att kontrollera cykelns ringklocka, reflexer och belysning. Det är givetvis bra om man både syns och hörs i trafiken för säkerhetens skull, men det kan också svida ordentligt i plånboken om man blir stoppad av polisen utan att ha gjort rätt för sig. Att bli stoppad utan fungerande ringklocka kostar 500 kronor i böter, likaså för bristande reflexer och saknad belysning fram eller bak.

Det här måste du ha på din cykel för att synas väl och slippa böter:

  • Strålkastare eller lykta framtill som syns på ett avstånd av 300 meter. Ljuset kan vara vitt eller gult.
  • Lykta med rött ljus baktill som syns på ett avstånd av 300 meter. Ljuset får vara blinkande om det syns på minst 200 meters avstånd.
  • Röd reflex ska sitta baktill, vit reflex framtill och vit eller orangegul åt sidan.

Vad du däremot inte behöver som vuxen är en cykelhjälm. Är man under 15 år är det krav på hjälm när man cyklar eller blir skjutsad. Som vuxen kan man bli bötfälld för att skjutsa en person under 15 år som saknar hjälm.

Läs mer om vilka regler som gäller på Transportstyrelsens webbsajt.

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Daniel Haaf nås på [email protected]