Kommer dela in recensionen i 4 kategorier som betygssätt var för sig och som ger slutbetyget. (spelat på PC). Story: Storyn i Valhalla är helt ok och uppdelad i två olika grenar skulle man kunna säga. Ena storyn är den klassiska Assassin's Creed storyn (som är ihoptvinnad med main storyn) där man skall jaga en order och förhindra att ordern skall “ta över världen”. Har man spelat tidigare titlar så är detta i princip en copy paste på tidigare titlar. Vilket gör “assassins”delen av spelet ganska trist. Jag kan inte säga att jag spelar Valhalla på grund av assassins storyn. Jag är medveten om att det är ett assassins spel men hade jag kunnat välja hade jag lämnat ute “assassins” delen helt och hållet vilket tar en till “den andra” storyn. Den andra delen av storyn är att man bosätter sig i england, försöker skapa allianser och ta “del” av england i en kombination av att upptäcka världen. Bara för denna delen av storyn är spelet värt att spela. Det är underhållande att raida för att uppgradera sin bas. Uppdragen att skaffa allierade är varierande vissa bra och andra mindre bra men alltid välarbetad av utvecklarna. Istället för att blanda in assassins creed elementet hade man kunnat fokusera mycket mer på den politiska spänningen och använt deras kunskaper att “assassinera” karaktärer att göra uppdrag som får politiken att svänga i olika håll och döpt spelet till “valhalla - a viking saga” typ. Side questsen är underhållande och vissa riktigt bra. De har satsat mer på “annorlunda” och konstiga sidequests än mer seriösa eller “övernaturliga” quests. Ofta har något övernaturligt en förklaring eller innehåller psykadeliska svampar. Av 10 så skulle jag ge storyn 6 men sidequesten höjer ändå betyget till en 7a. Gameplay: Gameplayn är rolig i början och utmanande. Man får verkligen ta vara på sina tillgångar och vara kreativ och till viss del välja sina slag tidigt. Skill trädet är ganska kul att upptäcka och se vad man kan få för olika egenskaper. Sedan låser man upp “extra” egenskaper genom att hitta böcker i världen. Något jag uppskattar mer i detta spelet till skillnad från tidigare titlar är att egenskaperna är inte “gudomliga” i sitt utformande. Dock är de helt overpowered vilket gör lategame i spelet ganska tråkigt. Början och midgame är riktigt roligt men sen tappar spelet lite sin finess. Framförallt när du kan skjuta tillbaka projektiler som kommer mot dig genom att klicka på dodge knappen. Eller kasta vapen som ligger på marken på närmsta motståndare. Du blir, som i alla assassins creed, en en mans armé. Ser du ett fort kan du gå in “guns blazing” och ta ut hela fortet utan några som helst problem. Det hade vart kul om de gjort att man hade “bra skills” men skills som man verkligen behövde spara och planera för att använda. Ett exempel är tre häxor som är sidequests att göra på respektive lvl 90, lvl 130 (tror jag) och lvl 320 typ. Jag stötte på lvl 90 när jag var lvl 68 typ. Det tog många svordomar och försök innan jag besegrade henne. Nästa häxa var en walk in the park. Vid lvl 140 som jag kanske var så var mina egenskaper redan så overpowered att jag kunde ta ut henne utan problem. Då starten och midgame e riktigt kul men late blir väldigt platt så ger jag gameplayn 5 av 10. Open world: Denna går egentligen hand i hand med sidequestsen så jag kommer hålla denna kort: Världen är rolig och intressant att undersöka. Det finns massor att göra i varje område och jag har explorat mycket mer än vad jag en rört main questen. Dock så är många områden väldigt tomma. Vilket kanske är realistiskt med tanke på att det är england mitt under occupation. Så många människor var kanske inte ute och rörde på sig men samtidigt har utvecklarna “skrutit” om hur stor kartan kommer vara och så är så himla mycket öde. Världen får ändå 8 av 10 i poäng. Skills that kills: Skill trädet får en egen punkt trots att den nämns i gameplayn men den behöver adresseras. I början är skill trädet rätt så intressant och roligt. Inget extraoridnärt egentligen men lite interessant designat. Det är kul att upptäcka vad combon av två vägar leder till och vad man kan göra. Detta underhåller en till stora delar tills man passerar 130-140 ungefär. Plötsligt finns det inte mycket att fylla i mer än att fylla i trädet i en väg som man själv inte har som spelstil. Jag har insett att mot lategame kommer jag ha fyll HELA TRÄDET vare sig jag vill eller ej. Den biten är tyvärr ganska tråkig av flera olika anledningar. Man tvingas att satsa på skills som inte tillhör sin spelstil. Detta i sig kanske inte är dåligt men det visar på att de inte tänkt ut mer avancerade skills för olika spelstilar. Replayability försvinner för min del. Om jag redan spelat med alla skills. Varför skulle jag vilja spela om? I slutändan kommer min karaktär vara “fulländad” och lika dan som den första. Jag tror dilemmat är att de inte satsat på att vissa vägar i spelet skapar en unik karaktär som är asbra på en sak men fruktansvärt dålig på en annan. Motståndet blir inte svårare heller, det får bara mer hälsa. Det hade varit intressant med mer nischade skills och att de var fler karaktärer med nischade fighting stilar som gör det svårt att spela mot i hela spelet. Att alla vägar man går har för och nackdelar. Just nu är det endast applicerbart i början men mot slutet av mid och lategame så. Ja. Du steamrollar motståndet. Med tanke på att det ändå vart intressant i början men tappar mycket får skills 5 av 10. Detta skulle ge ett betyg på: Storty: 7 av 10 Gameplay 5 av 10 Open world 8 av 10 Skills: 5 av 10 Vilket ger ett betyg på 6 av 10 poäng. Spelet är inte asdåligt men det har en del brister som skulle göra det underhållande i längden. Det som håller kvar en är world exploring och att ta hand om sin by. Att göra quests för att skapa allianser. Det är intressanta fighter. Raids är ganska underhållande men monotont i längden då de är exakt samma sak varje gång och man raidar bara kyrkor för där får du material. Du kan raida ett fort men man får inget för det. Skulle jag rekommendera spelet? Ja. trots sin 6a så har de lyckats bra med “vikingkänslan” i spelet. Även om ens egenskaper är overpowered och jag känner att det skulle balanseras med så skall jag inte ljuga att fånga en pil eller spjut som kommer mot en och kasta tillbaka och sedan kasta en yxa som en soldat tappat på marken ÄR TILLFREDSTÄLLANDE. Man känner sig rätt så grym.
Kommer dela in recensionen i 4 kategorier som betygssätt var för sig och som ger slutbetyget. (spelat på PC). Story: Storyn i Valhalla är helt ok och uppdelad i två olika grenar skulle man kunna säga. Ena storyn är den klassiska Assassin's Creed storyn (som är ihoptvinnad med main storyn) där man skall jaga en order och förhindra att ordern skall “ta över världen”. Har man spelat tidigare titlar så är detta i princip en copy paste på tidigare titlar. Vilket gör “assassins”delen av spelet ganska trist. Jag kan inte säga att jag spelar Valhalla på grund av assassins storyn. Jag är medveten om att det är ett assassins spel men hade jag kunnat välja hade jag lämnat ute “assassins” delen helt och hållet vilket tar en till “den andra” storyn. Den andra delen av storyn är att man bosätter sig i england, försöker skapa allianser och ta “del” av england i en kombination av att upptäcka världen. Bara för denna delen av storyn är spelet värt att spela. Det är underhållande att raida för att uppgradera sin bas. Uppdragen att skaffa allierade är varierande vissa bra och andra mindre bra men alltid välarbetad av utvecklarna. Istället för att blanda in assassins creed elementet hade man kunnat fokusera mycket mer på den politiska spänningen och använt deras kunskaper att “assassinera” karaktärer att göra uppdrag som får politiken att svänga i olika håll och döpt spelet till “valhalla - a viking saga” typ. Side questsen är underhållande och vissa riktigt bra. De har satsat mer på “annorlunda” och konstiga sidequests än mer seriösa eller “övernaturliga” quests. Ofta har något övernaturligt en förklaring eller innehåller psykadeliska svampar. Av 10 så skulle jag ge storyn 6 men sidequesten höjer ändå betyget till en 7a. Gameplay: Gameplayn är rolig i början och utmanande. Man får verkligen ta vara på sina tillgångar och vara kreativ och till viss del välja sina slag tidigt. Skill trädet är ganska kul att upptäcka och se vad man kan få för olika egenskaper. Sedan låser man upp “extra” egenskaper genom att hitta böcker i världen. Något jag uppskattar mer i detta spelet till skillnad från tidigare titlar är att egenskaperna är inte “gudomliga” i sitt utformande. Dock är de helt overpowered vilket gör lategame i spelet ganska tråkigt. Början och midgame är riktigt roligt men sen tappar spelet lite sin finess. Framförallt när du kan skjuta tillbaka projektiler som kommer mot dig genom att klicka på dodge knappen. Eller kasta vapen som ligger på marken på närmsta motståndare. Du blir, som i alla assassins creed, en en mans armé. Ser du ett fort kan du gå in “guns blazing” och ta ut hela fortet utan några som helst problem. Det hade vart kul om de gjort att man hade “bra skills” men skills som man verkligen behövde spara och planera för att använda. Ett exempel är tre häxor som är sidequests att göra på respektive lvl 90, lvl 130 (tror jag) och lvl 320 typ. Jag stötte på lvl 90 när jag var lvl 68 typ. Det tog många svordomar och försök innan jag besegrade henne. Nästa häxa var en walk in the park. Vid lvl 140 som jag kanske var så var mina egenskaper redan så overpowered att jag kunde ta ut henne utan problem. Då starten och midgame e riktigt kul men late blir väldigt platt så ger jag gameplayn 5 av 10. Open world: Denna går egentligen hand i hand med sidequestsen så jag kommer hålla denna kort: Världen är rolig och intressant att undersöka. Det finns massor att göra i varje område och jag har explorat mycket mer än vad jag en rört main questen. Dock så är många områden väldigt tomma. Vilket kanske är realistiskt med tanke på att det är england mitt under occupation. Så många människor var kanske inte ute och rörde på sig men samtidigt har utvecklarna “skrutit” om hur stor kartan kommer vara och så är så himla mycket öde. Världen får ändå 8 av 10 i poäng. Skills that kills: Skill trädet får en egen punkt trots att den nämns i gameplayn men den behöver adresseras. I början är skill trädet rätt så intressant och roligt. Inget extraoridnärt egentligen men lite interessant designat. Det är kul att upptäcka vad combon av två vägar leder till och vad man kan göra. Detta underhåller en till stora delar tills man passerar 130-140 ungefär. Plötsligt finns det inte mycket att fylla i mer än att fylla i trädet i en väg som man själv inte har som spelstil. Jag har insett att mot lategame kommer jag ha fyll HELA TRÄDET vare sig jag vill eller ej. Den biten är tyvärr ganska tråkig av flera olika anledningar. Man tvingas att satsa på skills som inte tillhör sin spelstil. Detta i sig kanske inte är dåligt men det visar på att de inte tänkt ut mer avancerade skills för olika spelstilar. Replayability försvinner för min del. Om jag redan spelat med alla skills. Varför skulle jag vilja spela om? I slutändan kommer min karaktär vara “fulländad” och lika dan som den första. Jag tror dilemmat är att de inte satsat på att vissa vägar i spelet skapar en unik karaktär som är asbra på en sak men fruktansvärt dålig på en annan. Motståndet blir inte svårare heller, det får bara mer hälsa. Det hade varit intressant med mer nischade skills och att de var fler karaktärer med nischade fighting stilar som gör det svårt att spela mot i hela spelet. Att alla vägar man går har för och nackdelar. Just nu är det endast applicerbart i början men mot slutet av mid och lategame så. Ja. Du steamrollar motståndet. Med tanke på att det ändå vart intressant i början men tappar mycket får skills 5 av 10. Detta skulle ge ett betyg på: Storty: 7 av 10 Gameplay 5 av 10 Open world 8 av 10 Skills: 5 av 10 Vilket ger ett betyg på 6 av 10 poäng. Spelet är inte asdåligt men det har en del brister som skulle göra det underhållande i längden. Det som håller kvar en är world exploring och att ta hand om sin by. Att göra quests för att skapa allianser. Det är intressanta fighter. Raids är ganska underhållande men monotont i längden då de är exakt samma sak varje gång och man raidar bara kyrkor för där får du material. Du kan raida ett fort men man får inget för det. Skulle jag rekommendera spelet? Ja. trots sin 6a så har de lyckats bra med “vikingkänslan” i spelet. Även om ens egenskaper är overpowered och jag känner att det skulle balanseras med så skall jag inte ljuga att fånga en pil eller spjut som kommer mot en och kasta tillbaka och sedan kasta en yxa som en soldat tappat på marken ÄR TILLFREDSTÄLLANDE. Man känner sig rätt så grym.
Nu är det dags att skriva en recension. Jag har styckat upp denna i olika titlar men för er som snabbt vill se ”Köpa eller inte köpa” gå längst ner. Jag kommer även jämföra med tidigare titlar då jag spelat alla pokemon spel. Jag kommer vara kritisk men det betyder inte att jag inte gillar spelet utan framför svaga som bra punkter. Det kommer innehålla lite spoilers. ---------------- Start pokemon En ganska viktig del i spelet är vilken pokemon man väljer. För mig så är det viktiga att oavsett vilken man väljer så skall man kunna klara spelet någorlunda lika bra. I tidigare spel har detta varit bättre än i detta spelet. Anledningen är att de sista 3 eller 4 matcherna möter man endast steel. Det gör att Scorbunny är ett självklart val. Att välja Scorebunny kommer göra spelet otroligt lätt att klara. Jag har spelat både sword och shield. Scorbunny är tveklöst den bästa och du kommer flyga igenom spelet med den startern och kämpa med de andra. ---------------- Story Storyn är samma formula som tidigare. Det finns en ny effekt som skall undersökas, dynomaxing, det finns något lag du möter om och om igen. Och du skall klara ligan. Det är inget nytt. Storyn är dock väldigt kort då flera vänner klarat spelet samma natt som det släpptes. Fokuset är bara att direkt springa på gymmen, inget annat. Det är väldigt få uppdrag vid sidan om eller ”roliga saker” som drar ut på storyn lite. ---------------- Gymmen Detta hör kanske till storyn men får en egen punkt. Gymmen är tillbaka i sitt gamla jag. Du går in på ett gräs gym och möter gräs pokemons. Simpelt. Samma som innan. Skillnaden här är att man kan dynomaxa en av sina pokemons. Det tråkiga i detta gymledarna alltid dynomaxar sina sista pokemons vilket gör gymmen otroligt förutsägbara och därav väldigt lätta att slå. Sen har gymmen uppdrag man skall göra innan man får träffa gymledaren. Dessa är tråkiga. Tyvärr. ---------------- Dynomaxing Jag gillar de tidigare mega evolves och Z moves bättre. Men Dynomaxing gör ändå spelet intressant och vissa pokemons blir riktigt coola här. Så det är en ”neutral” fast ”ok” ny upplevelse. ---------------- Grafiken. Många har klagat på grafiken och… Det märks att gamefreak gjort ett varierat jobb. Vissa delar är helt fantastiskt skapade och polerade medan andra är rent platta och tråkiga. Gamefreak har ett sjukt mycket starkare system och väljer att återanvända mycket från 3ds, fast polerat lite endast. Över lag är det en uppgradering men inte så stor som det kunde varit. ---------------- Nya pokemons Detta är faktiskt en punkt som är otroligt positiv. De nya pokemons som kommer är helt absurt starka. Bra designade. Intressanta movesets. Det finns mycket olika taktiker och intressanta spelsätt man kan implementera med dessa pokemons. Detta är en punkt som är så positiv att det nästan slår ut resten av kritiken. Här har de lyckats. ---------------- Post-game Storyn var kort. Post-game var också kort. I tidigare spel har man kunnat lägga timmar på att fånga olika legendariska pokemons och events. Det som finns kvar är Breeding, battletower , utmana andra spelare och raids. Men just nu finns inte mycket mer kvar. Men det finns potential att det kommer mer ---------------- Raids. Så i detta nya pokemon kan man raida. Upp till 4 spelare kan försöka ta ut, och fånga, en dynomaxad pokemon. Detta är både bra och dåligt. Det dåliga är att det är svårt att connecta med vänner och krångligt. Det är även väldigt lätt, just nu. Det finns inte Raids som man ”förlorar” på direkt. Ens pokemon blir aldrig knockade i princip. Det positiva är just att det finns stor potential att blir riktigt bra event raids i framtiden. Ett sätt att fåna legendariska pokemons på. Det är även kul att samarbeta med sina vänner på detta när man får det att fungera. Så jag har stora förhoppningar på framtiden. En annan positiv sak med raids är belöningen man får oavsett om man fångar pokemonen eller ej. ---------------- Är det värt att köpa spelet? Nej: Om du endast vill spela storyn så är det ett kort spel tyvärr. Det är inte värt i min mening. Balansen på storyn är även helt skev då jag skrev i starter pokemons att välja fire kommer göra spelet väldigt lätt. Ja: Vill du uppleva och fånga alla nya pokemons. Absolut, då är detta spelet intressant och roligt. Har du vänner att raida med så kan även detta vara sjukt kul. Om Post game med raids intresserar dig, och du vill utmana andra samt testa dina skills i BattleTower så absolut då är även detta spelet för dig. Har du aldrig spelat pokemon innan och är intresserad av att testa och börja så kan detta vara ett spel för dig. Det är roliga pokemons att samla på och om du kommer in i det så finns en del att göra som ny. Att det spelas på switch är bara en bonus. ---------------- Betyg. Överlag finner jag spelet ”ok” så det får 7 poäng av mig. Det finns mycket spelet hade kunnat förbättras på men som jag sa under nya pokemons så är de nya riktigt välgjorda och värda att utforska vad de har för potential. Jag spelar spelet med vänner och tycker att det är roligt även post-game. Jag hoppas som sagt på fler events.
Nu är det dags att skriva en recension. Jag har styckat upp denna i olika titlar men för er som snabbt vill se ”Köpa eller inte köpa” gå längst ner. Jag kommer även jämföra med tidigare titlar då jag spelat alla pokemon spel. Jag kommer vara kritisk men det betyder inte att jag inte gillar spelet utan framför svaga som bra punkter. Det kommer innehålla lite spoilers. ---------------- Start pokemon En ganska viktig del i spelet är vilken pokemon man väljer. För mig så är det viktiga att oavsett vilken man väljer så skall man kunna klara spelet någorlunda lika bra. I tidigare spel har detta varit bättre än i detta spelet. Anledningen är att de sista 3 eller 4 matcherna möter man endast steel. Det gör att Scorbunny är ett självklart val. Att välja Scorebunny kommer göra spelet otroligt lätt att klara. Jag har spelat både sword och shield. Scorbunny är tveklöst den bästa och du kommer flyga igenom spelet med den startern och kämpa med de andra. ---------------- Story Storyn är samma formula som tidigare. Det finns en ny effekt som skall undersökas, dynomaxing, det finns något lag du möter om och om igen. Och du skall klara ligan. Det är inget nytt. Storyn är dock väldigt kort då flera vänner klarat spelet samma natt som det släpptes. Fokuset är bara att direkt springa på gymmen, inget annat. Det är väldigt få uppdrag vid sidan om eller ”roliga saker” som drar ut på storyn lite. ---------------- Gymmen Detta hör kanske till storyn men får en egen punkt. Gymmen är tillbaka i sitt gamla jag. Du går in på ett gräs gym och möter gräs pokemons. Simpelt. Samma som innan. Skillnaden här är att man kan dynomaxa en av sina pokemons. Det tråkiga i detta gymledarna alltid dynomaxar sina sista pokemons vilket gör gymmen otroligt förutsägbara och därav väldigt lätta att slå. Sen har gymmen uppdrag man skall göra innan man får träffa gymledaren. Dessa är tråkiga. Tyvärr. ---------------- Dynomaxing Jag gillar de tidigare mega evolves och Z moves bättre. Men Dynomaxing gör ändå spelet intressant och vissa pokemons blir riktigt coola här. Så det är en ”neutral” fast ”ok” ny upplevelse. ---------------- Grafiken. Många har klagat på grafiken och… Det märks att gamefreak gjort ett varierat jobb. Vissa delar är helt fantastiskt skapade och polerade medan andra är rent platta och tråkiga. Gamefreak har ett sjukt mycket starkare system och väljer att återanvända mycket från 3ds, fast polerat lite endast. Över lag är det en uppgradering men inte så stor som det kunde varit. ---------------- Nya pokemons Detta är faktiskt en punkt som är otroligt positiv. De nya pokemons som kommer är helt absurt starka. Bra designade. Intressanta movesets. Det finns mycket olika taktiker och intressanta spelsätt man kan implementera med dessa pokemons. Detta är en punkt som är så positiv att det nästan slår ut resten av kritiken. Här har de lyckats. ---------------- Post-game Storyn var kort. Post-game var också kort. I tidigare spel har man kunnat lägga timmar på att fånga olika legendariska pokemons och events. Det som finns kvar är Breeding, battletower , utmana andra spelare och raids. Men just nu finns inte mycket mer kvar. Men det finns potential att det kommer mer ---------------- Raids. Så i detta nya pokemon kan man raida. Upp till 4 spelare kan försöka ta ut, och fånga, en dynomaxad pokemon. Detta är både bra och dåligt. Det dåliga är att det är svårt att connecta med vänner och krångligt. Det är även väldigt lätt, just nu. Det finns inte Raids som man ”förlorar” på direkt. Ens pokemon blir aldrig knockade i princip. Det positiva är just att det finns stor potential att blir riktigt bra event raids i framtiden. Ett sätt att fåna legendariska pokemons på. Det är även kul att samarbeta med sina vänner på detta när man får det att fungera. Så jag har stora förhoppningar på framtiden. En annan positiv sak med raids är belöningen man får oavsett om man fångar pokemonen eller ej. ---------------- Är det värt att köpa spelet? Nej: Om du endast vill spela storyn så är det ett kort spel tyvärr. Det är inte värt i min mening. Balansen på storyn är även helt skev då jag skrev i starter pokemons att välja fire kommer göra spelet väldigt lätt. Ja: Vill du uppleva och fånga alla nya pokemons. Absolut, då är detta spelet intressant och roligt. Har du vänner att raida med så kan även detta vara sjukt kul. Om Post game med raids intresserar dig, och du vill utmana andra samt testa dina skills i BattleTower så absolut då är även detta spelet för dig. Har du aldrig spelat pokemon innan och är intresserad av att testa och börja så kan detta vara ett spel för dig. Det är roliga pokemons att samla på och om du kommer in i det så finns en del att göra som ny. Att det spelas på switch är bara en bonus. ---------------- Betyg. Överlag finner jag spelet ”ok” så det får 7 poäng av mig. Det finns mycket spelet hade kunnat förbättras på men som jag sa under nya pokemons så är de nya riktigt välgjorda och värda att utforska vad de har för potential. Jag spelar spelet med vänner och tycker att det är roligt även post-game. Jag hoppas som sagt på fler events.
Nu är det dags att skriva en recension. Jag har styckat upp denna i olika titlar men för er som snabbt vill se ”Köpa eller inte köpa” gå längst ner. Jag kommer även jämföra med tidigare titlar då jag spelat alla pokemon spel. Jag kommer vara kritisk men det betyder inte att jag inte gillar spelet utan framför svaga som bra punkter. Det kommer innehålla lite spoilers. ---------------- Start pokemon En ganska viktig del i spelet är vilken pokemon man väljer. För mig så är det viktiga att oavsett vilken man väljer så skall man kunna klara spelet någorlunda lika bra. I tidigare spel har detta varit bättre än i detta spelet. Anledningen är att de sista 3 eller 4 matcherna möter man endast steel. Det gör att Scorbunny är ett självklart val. Att välja Scorebunny kommer göra spelet otroligt lätt att klara. Jag har spelat både sword och shield. Scorbunny är tveklöst den bästa och du kommer flyga igenom spelet med den startern och kämpa med de andra. ---------------- Story Storyn är samma formula som tidigare. Det finns en ny effekt som skall undersökas, dynomaxing, det finns något lag du möter om och om igen. Och du skall klara ligan. Det är inget nytt. Storyn är dock väldigt kort då flera vänner klarat spelet samma natt som det släpptes. Fokuset är bara att direkt springa på gymmen, inget annat. Det är väldigt få uppdrag vid sidan om eller ”roliga saker” som drar ut på storyn lite. ---------------- Gymmen Detta hör kanske till storyn men får en egen punkt. Gymmen är tillbaka i sitt gamla jag. Du går in på ett gräs gym och möter gräs pokemons. Simpelt. Samma som innan. Skillnaden här är att man kan dynomaxa en av sina pokemons. Det tråkiga i detta gymledarna alltid dynomaxar sina sista pokemons vilket gör gymmen otroligt förutsägbara och därav väldigt lätta att slå. Sen har gymmen uppdrag man skall göra innan man får träffa gymledaren. Dessa är tråkiga. Tyvärr. ---------------- Dynomaxing Jag gillar de tidigare mega evolves och Z moves bättre. Men Dynomaxing gör ändå spelet intressant och vissa pokemons blir riktigt coola här. Så det är en ”neutral” fast ”ok” ny upplevelse. ---------------- Grafiken. Många har klagat på grafiken och… Det märks att gamefreak gjort ett varierat jobb. Vissa delar är helt fantastiskt skapade och polerade medan andra är rent platta och tråkiga. Gamefreak har ett sjukt mycket starkare system och väljer att återanvända mycket från 3ds, fast polerat lite endast. Över lag är det en uppgradering men inte så stor som det kunde varit. ---------------- Nya pokemons Detta är faktiskt en punkt som är otroligt positiv. De nya pokemons som kommer är helt absurt starka. Bra designade. Intressanta movesets. Det finns mycket olika taktiker och intressanta spelsätt man kan implementera med dessa pokemons. Detta är en punkt som är så positiv att det nästan slår ut resten av kritiken. Här har de lyckats. ---------------- Post-game Storyn var kort. Post-game var också kort. I tidigare spel har man kunnat lägga timmar på att fånga olika legendariska pokemons och events. Det som finns kvar är Breeding, battletower , utmana andra spelare och raids. Men just nu finns inte mycket mer kvar. Men det finns potential att det kommer mer ---------------- Raids. Så i detta nya pokemon kan man raida. Upp till 4 spelare kan försöka ta ut, och fånga, en dynomaxad pokemon. Detta är både bra och dåligt. Det dåliga är att det är svårt att connecta med vänner och krångligt. Det är även väldigt lätt, just nu. Det finns inte Raids som man ”förlorar” på direkt. Ens pokemon blir aldrig knockade i princip. Det positiva är just att det finns stor potential att blir riktigt bra event raids i framtiden. Ett sätt att fåna legendariska pokemons på. Det är även kul att samarbeta med sina vänner på detta när man får det att fungera. Så jag har stora förhoppningar på framtiden. En annan positiv sak med raids är belöningen man får oavsett om man fångar pokemonen eller ej. ---------------- Är det värt att köpa spelet? Nej: Om du endast vill spela storyn så är det ett kort spel tyvärr. Det är inte värt i min mening. Balansen på storyn är även helt skev då jag skrev i starter pokemons att välja fire kommer göra spelet väldigt lätt. Ja: Vill du uppleva och fånga alla nya pokemons. Absolut, då är detta spelet intressant och roligt. Har du vänner att raida med så kan även detta vara sjukt kul. Om Post game med raids intresserar dig, och du vill utmana andra samt testa dina skills i BattleTower så absolut då är även detta spelet för dig. Har du aldrig spelat pokemon innan och är intresserad av att testa och börja så kan detta vara ett spel för dig. Det är roliga pokemons att samla på och om du kommer in i det så finns en del att göra som ny. Att det spelas på switch är bara en bonus. ---------------- Betyg. Överlag finner jag spelet ”ok” så det får 4 poäng av mig. Det finns mycket spelet hade kunnat förbättras på men som jag sa under nya pokemons så är de nya riktigt välgjorda och värda att utforska vad de har för potential. Jag spelar spelet med vänner och tycker att det är roligt även post-game. Jag hoppas som sagt på fler events.
Nog en av mina favorit expansioner. Nu kan du sno den där bonden eller riddaren som har varit en nålsöga för dig om o om igen! Denna skapar lire konflikt i spelet och är carmt välkommet. Dock får jag säga att denna expansionen funkar bättre med lite fler expansioner då det kan bli öote för tätt med tornen om man har för få expansioner och därav färre brickor. Men fortfarande varmt rekommenderat!
Denna överraskade verkligen. Att få poäng i slutet för största avslutade stad och längata vägen är ett välkommet inslag och påverkar inte spelets gång. Den nya biten - the count - löser ett problem då man blir tvungen att lägga en bit man inte behöver. Nu kan man istället avsluta någon annans projekt för att få en typ av "rain check" o få poäng vid senare tillfälle. Får säga att allt i denna expansionen är en välkommen expandering!
En helt ok expansion till Carcassonne. The abbey tillåter en att fylla igen en lucka som vanligvis inte går och avslutar allt runtom det. Expansionen är ok. Man får även en ny gubbe som räknas i städer för varje sköld i staden. Får säga att denna funktionen var en som sällan var väldigt användbar då gubben är begränsad till städer. Däremot så introduceras Gods som påverkar bönderna på ett nytt sätt som faktikt var välkomnande och gav nya strategiska möjligheter som var väldigt intressanta. Det är en helt ok epansion men inget måste.
Denna expansionen e lite klurig. Broarna är en välkomnad expansion men en man använder sällan märker jag när jag spelar. Bazaaren är en jag uteslutit i min omgång som jag spelat. Vet inte hur jag känner för aktionera ut bitar. Det positiva är väl att bitarna kommer ut fortare på spelplanen. Men den är rörig och håller sig sådär till länslan av Carcassonne så det blir inte full pott på bazaaren samt stt den är rörig. Slottet däremot gör att man har ett val när man tvingas bygga småstäder. Istället för att göra små 4 poängs städer kan man istället placerat ett slott för chansen att få mer poäng. En välkomdn expansion får jag säga!
Denna expansion tillför element till Carcassonne som jag anser välkommet. I Inns o cathedrals så ökar vägar o städer poäng räkning. I denna läggs det även en gris som ökar poängen för bönderna vilket är en välkomen utökning. Iom att brickorna ökat har man också en byggare som ger en fler möjligheter att bygga klart ett projekt vilket ökar spelets hastighet. En välkomen expandering. Ett nytt element där man får resurser för avklarade städer med speciella resurser i sig. En utökning som varken e bra eller dålig. Den bibehåller Carcassonnes element av att bygga vilket alltid är ett plus.