Jag trodde inte på prisjakt omdömena då denna är hyllad på alla andra hemsidor med 70% positiva. Problemet är detta: Teknologin med kompressorn gör att den håller sig inom sin ljudnivå MEN kompressorn går nästan konstant och ger ifrån sig ett lågfrekvent buller som fortplantar sig i frysen. Vi pratar alltså om att den arbetar 8 timmar i taget när den startar. Vi testade gummimatta och att den inte skall stå mot en vägg så att ljudet inte fortplanta sig I lägenheten men de räckte inte. Jag som inte är så känslig för ljud hör den och kan tycka att den låter mycket men ändå ignorera. Min sambo som är mer känslig för ljud blir sjuk av det konstanta bullret. Så beroende på hur känslig man är så är det olika lätt/svårt att tolerera ljudet. Vi fick ställa frysen inne i mitt gamingrum och möblera om allt. Även om jag inte är känslig för ljud så hör jag den igenom mitt headset när den börjar jobba. För detta priset är man absolut inte nöjd. Rent funktionellt är frysen bra och slukar mycket men man måste ha den i ett garage eller källare där den inte aröe någon. Skulle aldrig rekommendera detta till ett kök eller yta NÄRA där man vistas.
Jag hade velat ge detta spel 5/5 men kommer inte kunna ge ett så högt betyg tyvärr. Lite break down på spelet, kommer börja med riktigt bra saker innan jag kommer till kritiken: Grafiken. Modern pixelgrafik som är fantastiskt vacker. Allt är porträtterat med starka färger och kontraster och man har gjort det där lilla ”extra” upplever jag för att ge pixelgrafiken en magisk touch. Jag gillar verkligen denna stil som är som en hommage till gamla pixelspel. Musiken. Otroligt bra musik igenom spelet. Ibland kan man bara stanna upp och lyssna på musiken. Story. Storyn är helt ok, uppbyggt mellan 3 riken med olika värderingar och resurser som försöker leva i balans efter ett stort krig och en ny kris som uppstår som sätter alla riken i kaos. Intriger överallt och gömda plots överallt. En av mina första kritiker är att man på ”förhand” får reda på ganska många intriger innan man faktiskt gör valen som påverkas av dessa av valen du skall genomföra. Det är lite som att se game of thrones och få reda på allas agenda innan du ser konsekvenserna av personernas agenda. Det är inte heller din karaktär eller en spion som får höra det utan det e bara du som spelare som får se och höra händelser på andra sidan kontinenten. Jag hade hellre sett lite mer arbete med exempelvis spioner eller annat och att man får höra på rykten och får ta beslut utifrån detta och SEN se vad folk hade planerat och få reda å varför saker gick som de gick. Strategin. Spelets styrka är i strategin och det är en bra blandning med djup strategi utan att gå för djupt. Karaktärerna har uppgraderingar och två olika Equipments (ringar och amuletter) som man kan växla mellan karaktärerna. Spelet använder sig avterränger, positioneringar och om attacker kommer framifrån, bakifrån, brevid en allierad osv. Det är inte jätte djupt men tillräckligt för att vara intressant och att dina val faktiskt spelar roll. Att göra val. Spelet handlar om att göra val i olika dialoger och olika situationer. Alla val stärker tre olika hidden stats för din karaktär som påverkar bur andra karaktärer förhåller sig till dig när du försöker påverka ”stora val”. Vissa är mer praktiska lagda medan andra är mer visionärt lagda. Beroende på vad du är kommer du ha olika lätt/svårt att påverka dem åt hållet du vill gå i storyn. Min huvudkritik mot spelet: Det är på tok för lite slag och för mycket story. Varje kapitel du går igenom har kanske 15-20 min dialog innan du gör en fight som tar 10 min om det går bra. Kanske 30 min vid en lång. Ibland kommer du få spela om fighterna. Sen är det nytt kapitel och du lyssnar på massa dialog innan du får göra en fight igen. Det som höll spelet vid liv för mig är att varje kapitel erbjuder en ”custom fight” som du kan spela. Detta gjorde det lite lättare att ta sig igenom all dialog. Men det är för mycket dialog mot fighter enligt mig. Valen är inte så impaktfulla då man får reda på många hemligheter innan valen. Spelet har redan styrt dig i riktningen du vill gå på grund av att du på förhand vet om en hel del hemligheter. Jag hade önskat mer fighter och mer ”spionage” och rykten implementerat i spelets story. Även om spelet är bra så faller det lite platt i långa loppet. Storyn är väldigt linjär och du får inte göra utflykter ”fritt” i världen som exempelvis hade kunant innebära fighter med banditer eller andra typer av konflikter. I det stora hela är spelet helt ok.
Releasen var katastrofal Jag kickstarta, jag var där. Idag är detta allt och lite till av vad de lovat! Värt varenda krona och mer. Du har oändligt med planeter att undersöka. Spelets djup är enormt De har expanderat på alla aspekter. Bygga/uppgradera skepp, fordon, baser m.m. Man kommer kunna spela detta spel i många år om man gillar att upptäcka och skapa sin egna story. Kan inte understryka nog hur mycket det finns att göra i spelet!
Utan att överdriva kan jag säga att Gloomahven nog är ett av de bästa brädspelen jag spelat! Tänkte gå in mer på detalj varför med pros och cons lista som detaljerar mer vad jag gillar/ogillar med spelet. Trots att jag kommer ha några cons så kommer betyget få full pott, mest för att jag tycker att spelets ”pros” väger tyngre än spelets ”cons” för mig. Först och främst: Men vad är Gloomhaven? Är detta ett spel för alla? Gloomhaven är ett scenario baserat dundgeoncrawl spel med inslag av story mellan varje quest. Detta innebär att kärnan av spelet är baserat kring olika scenarion som tar allt från 20 min till en timma att spela beroende på spelgruppen. Alla scenarion har live ”flavor text” som ger en lite story till varför man är där och vad man skall göra. Gloohaven har ett ”huvud uppdrag” som man följer med en blandning av ”sido uppdrag” som man kan ge sig ut på. Scenariona är turbaserade strategi scenarion där man har kort som ger en olika val och effekter för varje tur man spelar. Man skulle kunna säga att gloomahven är en dungenos and dragons ”light version”. Färre regler att förhålla sig till än D&D men man har lyckats koka ner de till de bästa delarna. Om detta låter minsta intressant är detta ett spel för dig! I och med att de gjort systemen enkla är det lätt för nya spelare att komma in i spelet. Om du inte gillar story driven dundgeoncrawl skulle väl detta vara enda anledningen till att inte gilla spelet. PROS: - Både combat och story är som ”D&D” light, som jag sa innan. De har tagit det bästa mekanikerna och kokat ner dem till enklare funktioner som gör spelt lätt och roligt att spela. -Spelet pushar en att byta karaktärer. Detta är hatkärlek för vissa som vill spela samma karaktär länge men det är en del av spelet som skapar lite story och det är ett långt spel. Att byta karaktär ”fräschar upp” spelet emellanåt. -Det har en bra balans mellan olika levlade karaktärer som balanserar spelet efter hur starkt partyt är. -I och med att det är scenariobaserat kan man progressa i spelet bara på 1-2 timmars spelkväll. -Alla scenarion ger en någon form av progress även om man förlorar scenariot. Karaktärer dör inte utan ”svimmar” och kan var med nästa fight. -Det är mycket spel för pengarna. Om jag säger att spelet skulle ta närme 100-200 timmars speltid för en ny grupp är detta inte en underdrift. Det finns 95 scenarion (utan expansionen) och i snitt spelar man 65-75 scenarion i en playthrough. Med flavour text, bestämma sig med gurppen vad man skall göra, misslyckade scenarios så kommer man nå något kring 100+h för spelet.Spelet känns fortfarande fräscht efter så lång speltid. -Man kan spela om spelet! Storyn kommer vara densamma men spelet har några val och en del random element som gör att man kommer inte göra exat samma varje gång. Man kan spela alla karaktärer på helt olika sätt vilket kan göra det intressant att ändra spelstil med en karaktär man spelat med innan. -Spelet går att spela på 1-4 spelare. Jag har mestadels spelat det med 2 (jag + sambo) men spelet är som bäst på 3-4 spelare. Det är svårt att fånga var som är riktigt bra med Gloomhaven mer än att de tagit det bästa av D&D, förenklat det, och gjort det tillgängligt för fler spelare. Listan på cons kommer vara längre än pros men som jag skrev innan: hur bra spelet är överväger de flesta cons. CONS: -En con som inte går att undvika och som faktiskt är avgörande är: spelgrupp. Jag hade turen att introducera detta för min sambo, som spelade med mig till en början för att hen tyckte synd om att jag inte fick ihop en spelgrupp, och började älska spelet vilket gjort att detta blivit som dejtnights nästan. Man måste ha minst en person, eller en grupp, som kan ses någorlunda enkelt och regelbundet för att kunna njuta av spelet. Det går att spela som en spelare men det tar bort lite av magin av spelet. -Det är MÅNGA komponenter. Spelet kräver palts och organisation för att fungera och detta får i sin tur flera sub kategorier av kons. A: Du måste köpa sortering. E-raptor är billigast men det fyller ingen funktion: allt har bara en plats. Själv köpte jag från USA – The broken token, som sorterar efter funktioner och gör det lättare att plocka fram det man behöver. Det märks att broken token spelar spelen innan de konstruerar förvaringen. B: Du måste köpa sleeves till korten, annars kommer korten slitas otroligt fort. Med omkring 1000 kort kommer man lägga lika mycket pengar på sleeves. För mig är detta inte ett problem då jag kan tänka mig att spela detta i framtiden med vänner eller låna ut det. Jag kommer komma tillbaka till detta. C: Man behöver ett stort bord ELLER bra hyllor vid sidan av där alla komponenter skall vara. Jag kpte playmats som gjorde det lättare att sortera sin karaktär vilket hjälpte lite, men spelbrädet tar fortfarande plats. Både A och B tillsammans kan komma att kosta lika mycket som spelt om inte mer. Så i slutändan ahr jag säkert lagt runt 2300 på spel + sleeves + sortering. Jag och min sambo har spelat i mer än 100h då vi tagit det lugnt och njutit av det. Vi planerar att spela med sambons bror + respektive i framtiden vilket kommer ge oss fler timmar på spelet. Min poäng är att kostnad vs tid inte blir så hög efter ett tag. Men startkostnaden är ”skyhög” D: Man kommer en padda anser jag. Det blir för mycket för gamemastern att hålla koll på alla moster. Det finns många appar som hjälper en att eliminera många komponenter och många steg med att blanda kort m.m. som gör spelt enkelt. Har man inte en padda så kan man köpa en, som jag gjorde, och detta ökar på totalkostnaden av spelet. Men det gör spelet så mycket mera njutbart. Lista på komponenter jag införskaffat: Sortering från broken token, spelmatta för karaktärer, sufplatta (man kan använda dator el mobil), sleeves för alla kort och ett ”non stick set” för alla klistermärken för att lunna spelet spelet igen. -Jag har sagt att spelet är ett D&D light, vilket stämmer, men det kräver ändå sin spelledare som läser igenom reglerna och lär sig dem. Mycket av reglerna är logiska och bra förklarade i regelboken. Det behöver bara klicka ett ”aha e de så de menar”. Man kan behöva titta på sina youtubeklipp för att helt fatta och spela ett par scenarion för att förstå ”flowet” i spelet. Men efter man gjort detta kommer hela teamet i princip att fatta reglerna och kunna hjälpa speledaren att hålla iordning på spelet. All in all. Gloomhaven är nog ett av de bästa spelen jag någonsin ägt. Det har gett mig och min sambo en helt otroligt rolig tid med varandra, som inte är över!, och som vi vill dela med andra vänner i framtiden. Det som Gloomahven har mest emot sig är sin enromitet och antal delar som gör att man mer eller mindre måste investera i det för att få ut det mesta av spelet. Man kan spela det utan alla extra saker på bekostnad av preppingtid och slitage på spelet. Men om du vet att du endast spelar spel EN gång kör på! Trots denna enorma kostnad kan jag VARMT rekommendera detta spelet om du tittar på detta och vet att denna personen/erna kan jag spela detta spelet med. Ni kommer ha askul och ha kanske ett år av spännande äventyr och skratt framför er.
Har haft denna roborock versionen i c:a 2.5 år och kan inte säga mer än att jag är nöjd. Jag kör denna nästan två gånger dagligen. Detta för att vi har hund. Batteriet klarar en 95 kvadrats lägenhet utan att ladda på två körningar. Självklart behöver man damsuga i hörn och liknande men kör man den så ofta som jag så handlar det om en gång varannan månad, om ens det. När vi skaffade den fick vi tömma filtret efter halva lägenhetenen men då det blivit renare så behövs det inte mer än varannan dag om man kör den varje dag. En gång i veckan behöver man ta bort hår o grejer som fastnar men det lilla underhållet för hur rent hemmet blir är värt det! Fick övertala min sambo att skaffa denna och nu vill hon inte leva utan den! Appen är användarvänligt och gör det lätt att installera damsugaren och koppla upp mot wifi. Det blir fullt betyg, som sagt haft den i 2.5 år. Extra delar finns lätt att köpa för billiga pengar. Värt varenda krona!
Jag kan inte klaga på självaste i9ans prestanda. WOW den presterar. Däremot kommer köparen få investera en hel del i kylning på denna. Hade en NH-D15 som folk säger skulle ha kärnorna på 70-75 grader. Förra gen i9. men fick akut buta till vattenkylning då jag tyckte att tempen blev för hög. NH-d15 Viloläge: 22 grader (asbra!) Warhammer 3: snitt 85-90 grader Spikar ofta till 100 grader Bytte till CM ML240R: Viloläge: 27-31 grader (så högre) Warhammer 3: Snitt: 65 grader Spikar upp till 85 med enstaka spikar över 90 men inte uppe i 100 Denna i9 är VARM Fick även byta alla fläktar, vill ha tysta fläktar men som puttar så mycket luft de kan för tystnaden
Den kan låta, på maxfart. Men lyckas du ha den under 60-70% är den nästan knäpptyst. Och den KYLER BRA! Har en i9 12900 som jag har upplevt och läst på kör VARMT. Med passivt kyltorn och fläktar fick jag temperaturer på: Vilo läge: 22grader Warhamemr 3: 85-100 grader Men denna kylaren, och dyr kylpasta då jag gick all in: Viloläge: 27-30 (så lite varmare) Waehammer 3: 55-65 grader med spikar mot 85 kaaanske 95 på en enstaka Skillnaden på prestanda vas asså enorm Detta är en bra kylare. På system som som inte går så varmt så rapporterar folk från netonnet ex att deras kärnor är 50 grader på överklagade CPUer. Och jag tror dem! Nu bryr jag mig inte men RGB funktionen har jag inte fått igång alls och det var inte helt lätt att fatta va fasen man skulle göra med instruktionerna. Har sluten låda så ja, inte ett problem för mig :)
Antingen har jag fått ett måndagsexemplar eller så fungerar denna inte alls till i9 12000k kärna. Den passar för socket men detta har varit en lång resa som lett till att jag specialbeställt brackets för att kunna fästa ett slutet vattenkylning system i datorn. Det negativa jag har att säga: -Ljudnivån. Jag måste maxa fläkten från start. Vet inte varför men den kyler kasst om jag inte gör det. Så datorn låter som en jetmotor. I ett slutet spelrum där du sitter själv hade det fungerat. Men i ett vardagsrum som du delar med sambon fungerar det inte. I jämförelse med en 5 år gammal slutet vattensystem (visserligen med utbytta fläktar så den e tystare) så är oljudet enormt mycket mer av denna. -Dålig kyleffekt. Känner en som har denna kylaren och en som har en NH-U12A. Nu har jag inte koll på om de har förra generationens i9a, men misstänker dock detta. Hur som haver så ligger de på 70-75 grader vid spel. Själv ligger jag på närmre 85 med toppar upp mot 100 grader. Deras toppar är till 85 grader. Detta har gjort att jag måste maxa fläktarna till 100%. Gjorde jag inte detta låg den och arbetade på 90-100 grader omgående. Vet att folk kommer tycka att jag inte lagt på kylpasta rätt men har lagt om och testat olika tekniker 6 ggr. Köpt en dyrare kylpasta till och med för att få bättre resultat. Det var dessa som gjorde att jag landa på 85 grader vid spel. Jag är tyvärr inte nöjd med denna för en i9 12000 Skulle rekommendera en NH-U12A i så fall om man inte vill ha vattenkylning. Själv går jag till vattenkylning direkt.
För priset var jag otroligt skeptisk Med Cdkeys.se leverera Jag fick rätt på mitt första försök. Tog strax under en timma att få nyckeln.
Måste säga att vid första anblicken såg Age of empires 4 ut… sådär. Grafiken är ju lite tecknad och pilarna är ju asfula. Efter att snart spelat igenom hela kampanjen är jag mäktigt imponerad. Man kommer snabbt förbi de små klagomålen jag hade när man börjar inse hur detta spel är fyllt med små men så viktiga mekaniker. Jag kommer bara spalta upp allt som är bra och överraskat mig. Alla Dynastier/Lag är unika. Kan inte trycka nog på detta. AoE2 var det bästa AoE enligt mig men lagen var sällan så olika. Enstaka enheter, teknologier och passiva boosts skilde dem åt lite. Tillräckligt för att göra ett lag bättre/sämre än ett annat men variationen var inte jättestor. Här är inget lag den andra lik i princip. Start, mid och lategame skiljer sig starkt åt och är fantastiskt intressant att testa olika lag. Jag hoppas vi kan få ett rooster av lag som i AoE2. Ett mini total war. Själv är jag en inbiten Total War fantast. Jag har länge önskat att “tänk om AoE skulle kunna göra att man styr trupper som i TW”. Jag drömde och önska… och de levererade. Man kan organisera trupper i enkla formationer (moddar kommer antagligen ändra detta i framtiden). Vilka trupper som är effektiva mot vilka spelar stor vikt. Placering av trupper spelar stor vikt. En hög kulle ger dig sikt och övertag. En skog ger dig synskydd så att du kan planera ett bakhåll och gömma enheter. Den enda enheten som kan se långt i ett skogsparti är en scout vilket gör scouten mycket viktig i spelet! Alla enheter har små hidden stats, som hästar med deras “charge”. pålarna som går sönder för att indikera att enheten de kolliderat med tagit mer skada. Bara det att du kan placera gubbar på murar och att de tar extremt mycket mindre skada uppe på en mur för att simulera att de har skydd! Dina infanteri bygger seige rams på plats. Och seige towers. Workshopen är endast för katapulter och annat. en fin touch tycker jag som simulerar en belägring. Personligen saknar några fler komponenter i spele. Vill bara flika in att jag är glad att de släppt ett buggfri spel istället för jätte många funktioner. Fler kampanjer. Spelet släpptes endast med 4 st kampanjer och ganska korta kampanjer. De var inte jätte utmanande. vet att vissa AoE2 kampanjer kunde vara riktigt punishing om man gjorde fel. har inte riktigt känt det är. Sen kör jag visserligen inte på det svåraste heller. Däremot är kampanjerna väldigt välgjorda! Intro filmerna ger en riktigt bra känsla och ofta försöker de klippa över från introfilmen till spelet och visa hur de varit trogen sceneriet i spelet mot verkligheten. Mycket uppskattat. Map editor. Vid release finns ingen map editor. Det skall komma framöver men finns inte nu. Workshop support hade varit nice med! Detta är saker som troligtvis kommer med tiden men saknar det redan nu. Detta är ett age of empires som du verkligen kan utmana dina vänner i! Precis som i 2:an. Jag tror definitivt att AoE4 kommer att växa till sig att ta över flaggan från AoE2. Detta var allt och lite till faktiskt av vad jag hoppats på!