Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.
Expertens betyg:

Betyg efter behov
Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
För långa, bekväma turer
Xiaomi 5 Max är en superhärlig scooter! Den passar perfekt för långa turer där man önskar hög komfort. Du kan uträtta en hel del ärenden eller åka på en långtur, och det gör inget heller om vägen är lite ojämn då den har dubbla stötdämpare. Det känns till och med okej att åka över kullersten. Iaf en kort stund!
För offroad, skog och terräng
Det här är generellt för elscootrar. Det är inte jättebekvämt direkt att köra på offroadterräng. Såklart hjälper stötdämpningen till en grad men ah, alltför tuff terräng kommer ju bli skakigt i vilket fall.
Jag skriver förvisso ofta att elscootrar inte passar offroad, terräng osv och det är ju för att de rullar bäst på asfalt. Stötdämparna kan bara hjälpa dig till en grad men åker du ut på en skogsväg med lite rötter och annat jävulskap så ah, då blir det skakigt i vilket fall.
Stötdämparna jobbar bäst på asfaltsvägar med ojämnheter och då menar jag inte potthål. Fortsätt väja för rena potthål, större gropar, sprickor osv.


Elscooters & Elsparkcyklar
Xiaomi Electric Scooter 5 Max
fr. 6 782 kr
Vem passar produkten bäst för?
Xiaomi själva anger åldern 16–50 år som målgrupp, och det är ju en bra generell indelning. Men är du pigg i övrigt och över 50 funkar det givetvis också alldeles utmärkt.
Den här scootern passar dig som vill ha en enkel modell som inte kräver särskilt mycket underhåll och som samtidigt har bra räckvidd och hög komfort!
Dubbla stötdämpare
Vanlig ringklocka
IPX5
Bra räckvidd
Önskvärt vore ställbara dämpare
Högt pip när man blinkar
Om Scootern

Xiaomi Elsparkcykel 5 är en trevlig, relativt liten elscooter som fungerar för de allra flesta.
Motorn har en effekt på 400W och peakar på 1000W. Det här gör att den kan ta sig upp för backar med lutning upp emot 22 procent. 0Helt klart är tillräckligt för det mesta man stöter på i vardagen.
Med 400W nominell effekt är det också ett bättre alternativ för den som måhända är en tyngre förare. Själv väger jag 85 kg och jag tog mig fram utan problem.
Tilläggas ska göras att jag inte riktigt försökte mig på några större backar dock, men "normala" backar går helt okej. Eventuellt kan ett visst farttapp upplevas beroende på förare.
Säkerhet

Det som är riktigt nice också på en sådan här scooter, även om den inte är ett monster, är dubbla bromsar.
Du har trumbroms som de flesta scootrar i den här klassen har, men också en E-ABS. Det här gör att du har god säkerhet och lätt kan få stopp på scootern.
Inom kategorin säkerhet kan vi också nämna ett antispinnsystem. Det gör att du får bättre grepp på våta underlag och överlag hala vägar, och din körning blir stabilare.
Tips från coachen dock: även om dessa system förbättrar och hjälper din väghållning rekommenderar jag att vara extra försiktig på till exempel en våt vägbana.
Komfort

Komforten nämndes i inledningen men vi ska gå in lite närmare på vad som gör åkturerna bekväma.
I framgaffeln sitter dubbel hydraulisk fjädring som tar emot de första stötarna. Baktill hittar vi fjäderdämpare som tillsammans med framgaffeln dämpar stötar på ojämnt underlag, till exempel kullersten eller andra ojämnheter i vägar.
Det här är komfort på hög nivå och kul att vi börjar se fjädring dyka upp även på lite billigare scootrar.
Här kan vi även passa på att nämna däcken. Det är 10-tumsdäck, slanglösa och utformade för att ta upp stötar samt ge bra grepp i kurvor.
Och kort och gott, det gör att din körupplevelse blir säkrare samt mer stabil.
Tåligt chassi

Denna scooter är en riktig slitvarg!
Ramen är tillverkad i kolstål och klarar en dynamisk belastning på upp till 120 kg. Att hålla sig inom viktgränsen gör scootern pålitlig och ger långa åkturer vid normal körning.
Det här är dock ingen scooter man ska hoppa nerför trottoarkanter med eller utsätta för stötar som den inte är byggd för.
Men vid vanlig körning på vägar kommer ramen inte vara något problem!
Räckvidd
Räckvidd på elscootrar är alltid lite klurigt att prata om. Enligt tester som görs av tillverkarna får man fram en viss räckvidd, och det är den som anges i specifikationerna. Men det är svårt att testa för alla olika scenarion, alltdså olika förare, väglag, väder, vind o.s.v.
Xiaomi 5 har en angiven räckvidd på upp till 60 km med sitt 10,2 Ah-batteri. Det är en riktigt bra siffra, och de flesta borde kunna ta sig åtminstone 40–50 km. Men såklart beror det på många olika faktorer.
En tyngre förare färdas långsammare och drar mer batteri. Kör man i kraftig motvind får scootern jobba hårdare.
Det påverkar också om du kör på full gas hela tiden, till exempel i sportläget (S-läget) - då drar batteriet betydligt mer.
Men för dig som vill ge dig ut på långtur skulle jag inte låta mig avskräckas av att du kanske inte når exakt 60 km. Hushåll med körningen och njut av omgivningen!
En bra funktion på många scootrar idag är att de har automatisk energiåtervinning. Det kan ge dig någon extra kilometer. Jag kan tyvärr inte säga exakt hur stor skillnad det gör, men det kan absolut vara värt att ha funktionen påslagen.
Övrigt och sammanfattning!

I övrigt har den såklart belysning fram och bak, och det sitter blinkers i handtagen vilket är riktigt nice.
Appen har en del smarta funktioner. En som sticker ut lite extra är möjligheten att aktivera påminnelser om att kolla däcktrycket. Givetvis finns även de vanliga funktionerna som batteristatus, kvarvarande distans och liknande.
BMS-systemet (Battery Management System) hjälper till att skydda scootern mot överladdning, kortslutning och överhettning. Väldigt bra för säkerheten vid laddning.
Scootern är IPX5-klassad vilket innebär att den tål lite regn - perfekt för svenska förhållanden! Däremot bör den inte tvättas med högtryckstvätt eller sänkas ner i vatten. Men ett lätt regn är inga problem.
Avslutningsvis:
Jag hade lätt kunnat köra runt på den här om jag inte redan råkade ha för många scootrar. Den är trevlig, inte alltför stor och även om den väger 22 kg går den att lyfta in i bilen utan större problem.
Det går egentligen inte att utesluta någon målgrupp. Xiaomi själva anger åldersspannet 16–50 år, och det speglar att scootern är väldigt allround.
För pengarna skulle jag säga att du får en riktigt bra scooter som (om du tar hand om den) kommer bära dig många mil.
Det är mycket "bang for the buck", med tanke på att den kostar under 10 000 kr men ändå har schyssta stötdämpare och dubbla bromsar. Så nice!
Specifikationer
Motor
400W peak på 1000W
Toppfart
20km/h
Räckvidd
Upp till 60 km
IP-klassning
IPX5
Maxvikt
120 kg
Vikt
22,3 kg
Om elscooters & elsparkcyklar från Xiaomi
Xiaomi släppte sin första scooter; M365, i December 2016 och har sedan dess blivit superpopulära för sina elsparkcyklar. Deras scootrar är nog de vanligaste på svenska gator. Allt från deras äldre m365-modeller till nyare och populära Pro 2 syns lite överallt. Xiaomi erbjuder stabilt byggda scootrar med riktig skivbroms. De känns säkra, är bekväma att köra och du kan räkna med att det är enkelt att få tag i reservdelar om så skulle behövas.
Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.
Är du vår nya expert?
Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.
Läs mer