Prisjakt

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising (PC)

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising (PC)

  • Genre: Äventyr, Simulator, FPS, Krig, Taktik, Arkad, Shooter, Förstaperson, Action
  • Lanseringsår: 2008
  • Operativsystem: Windows XP, Windows Vista, Windows 10
Bevaka
Jämför

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising (PC)

Användaromdömen

Sorterat efter datum
Silverstrom
Silverstrom

20 omdömen

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
12 år sedan*
Jag håller inte med King D´s och Zeqy´s recension av spelet. Detta är faktiskt ett bra spel. Men det som avgör är vilken typ av spelare du är om du gillar spelet eller inte. Är du gammalt fan av serien ska du inte köpa detta spel. Inte heller om du är ARMA fan. Det här är ett spel som kan beskrivas som Call of Duty möter Battlefield som möter Far Cry. Du har väldigt stor frihet i spelet. Du kan variera dina uppdrag på väldigt många sätt. Du har dina deluppdrag som du ska ta dig igenom för att slutligen klara ditt uppdrag. En del uppdrag är tidsbaserade så det gäller att fatta rätt beslut och inte klåpa runt alldeles för mycket. Du kan styra dina gubbar en och en och även som en grupp. Det är väldigt effektivt att tex placera en gubbe på vardera sida om målet som ska slås ut och ta en gubbe som ger understödseld medan du själv rycker fram för att få så mycket action som möjligt. Speltiden är cirka 10 timmar och är godkänt. Kör du på normal nivån så kan du säkerligen springa igenom uppdragen fortare. Du har frihet som Far Cry. Det som gör det lite segt emellanåt är dock att man ibland har lite långt till ens delmål. Det har gjort att man har känt frustation varje gång man fått springa samma sträcka igen. Dock är det bättre än en "spara nu" funktion då denna mer uppmanar en att gå in och tokröja istället för att se till att överleva. Spelet är bra upplagt och man kommer hela tiden närmare sitt slutliga mål i en logisk ordning. Det enda jag har att klaga på är ordersystemet - att man måste stå still medan man ger ut order. Det är ett jättekorkat val av Codemasters. Om en soldat står mitt i korseld och en själv har fullt upp så får man först lägga sig ned bakom något skydd för att sedan "dutta" med knapparna. Vid det läget är oftast ens gubbe redan död av fiendens eldgivning. Vad som mer kan anmärkas på är att grafiken är lite halvdassig. Men det är inget som tar ned upplevelsen. Hellre en bra upplevelse än en massa onödiga texturer är min uppfattning. Sen tror jag att grafiken är ett medvetet val från Codemasters. De vill nog att även de som bara sitter med gamla grafikkort såsom geforce 7 serien ska kunna lira detta spel. Fler utvecklare går tyvärr i samma spår. En annan grej är att portningen kunde varit lite bättre. Det känns lite konsolkänsla ibland men det är inget jag stör mig på. Spelet flyter på riktigt fint. AI'n är lite klurig att förstå i början men efter att ha lärt sig hur dem fungerar så blir det bara bättre och bättre. Däremot ska du ALDRIG låta dina gubbar köra fordonet. Det är lika mycket säker död som att springa framför en gunner vid 30 meters avstånd. Kort sagt så är detta ett spel för alla som gillar en taktisk shooter men inte vill ha en äkta fotsoldatsimulator. Tyvärr är det inte ett spel som tillåter dig att köra tyngre fordon under sp-delen. Du är ju trots allt en soldat i fält. + Flyter bra + Varierande uppdrag + Du kan variera din taktik + Du kan beordra in understöd som artelleri och flygunderstöd även om man får använda dem sparsamt. + Bra svårighetsgrad och bra balanserat (Inte som COD MW som ens gubbar träffade sämre och sämre ju högre svårighetsgrad man använde). + Valfrihet och stora ytor. - AI'n i vissa lägen känns inte optimalt som tex man ber dem köra fordonen. - Grafiken känns lite skum. Ibland ser det helt okej ut och ibland så ser det ut som i Joint operations. - Lite konsolkänsla hänger kvar efter portningen. - Ordersystemet som man måste stå stilla och ge orders. Varför inte ge en valet att ha en snabbknapp för tex move here funktionen. Spelet får 8 av 10 och hade fått en snäpp högre högre om ordersystemet varit bättre. Dock så har jag inte haft möjligheten att spela detta med tre kompisar då kommer säkerligen detta spel ännu roligare då man slipper "dutta" fram orders.
*Redigerades 12 år sedan
King D
King D

225 omdömen

Full Star 1Half Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
12 år sedan*
För er som orkar läsa: Det här spelet suger!! Spelat nu i 2 timmar och kan säga att det är ett riktigt dåligt spel, om man nu ställer några som helst krav på det man spelar. Spelet ser ut att vara från år 2000. Kan de inte hänga med i utvecklingen och göra ett spel utifrån de krav som idag ställs av spelare pga. dagens teknologi (grafiskt sett)?! Vad spelar det för roll att lägga in Anti-Aliasing under "Options" när det ändå inte spelar någon roll om man ställer den på 4x eller 16x?? Spelet ser förjävligt ut i alla fall. Träd, gräs och buskar ser FÖR enkla ut och det förstör VÄLDIGT mycket av spelet eftersom det utspelas på en ö vilket betyder mycket träd, gräs och buskar - vilken överraskning dry.gif Först tar vi lite om menyerna, nu är det så att menyerna är egentligen gjorda för konsoll som tusen personer redan tjatat om. De är tröga och nästan allt sker med tangentbordet. Men jag tycker själv inte man ska hålla på och gnälla om menyerna eftersom man (förhoppningsvis) inte kommer sitta och hänga framför menyerna utan faktiskt spela spelet. Så enought talk om menyerna. Nu till de mer viktiga aspekterna: - Grafiken. har redan pratat om det ovan men jag tar det igen. Grafiken suger om det är någon som inte förstått det än. Det ser ut som man inte har någon AA alls aktiverad i spelet. Och texturerna är heller inte så värst snygga. Krokiga stenar och marken ser heller inte så bra ut, men den märker man inte av eftersom det finns så mycket gräs ovanpå. - Musen! Det tar sån tid att använda musen, rättare sagt att musen ska reagera (och ja, jag har bra framerate - ligger på 45-60fps). Det tar 1-2 sek för musen att reagera och det är dödligt viktigt i shooters! Skulle inte spela roll om musen var trög i ett flygsimulatorspel men nu talar vi om FPS vilket betyder snabba reaktioner, snabba rörelser och många kulor flygande förbi en. Man kan ju ändra musens sensibilitet men det kommer inte hjälpa eftersom problemet är själva reaktionen från det att man förflyttat musen på musmattan till att det spelaren reagerar i spelet. - Sedan har vi bilarna, nu har jag bara hunnit köra en enda sorts bil men jag har en stark känsla av att de flesta andra fordon i detta spel reagerar någorlunda likadant. Problemet är när man ska svänga med bilen, man kör ju med tangentbordet, och håller man ned tangenten mer än 1 sekund (ja, bokstavligt talat) så slirar bilen och går inte att kontrollera om man inte släpper gasen helt, alternativt bromsar först. - Sen kommer vi till ljudet och rösterna i spelet. Jag har kört ARMA 2 demot och kan säga att den enda anledningen till att jag inte köper ARMA 2 är just pga. de robotaktiga, tråkiga och mesiga rösterna. Jag vet att det låter konstigt att jag inte köper spelet bara pga. rösterna men jag är jag. wink.gif Åter till OFP: Rösterna är välgjorda och i olika lägen, dvs. ibland skriker dom (vid strider) och ibland viskar dom (när det är tyst). Så själva ljudet och rösterna kan jag inte klaga på förutom att det finns några buggar och att det ibland blir "kortslutning" dvs. att soldaten inte säger färdigt sin mening eller börjar prata mitt i en mening. Exempel på ljudbugg är när jag sköt min egen kamrat i benet. Då sa han, nästan charmerande: "medic". Han skrek inte ens utan sa bara helt normalt "medic" som om jag avbröt hans kaffestund eller nåt när jag sköt honom. - När man crouchar och siktar samtidigt går det bra att samtidigt också röra sig. Men när man ligger ned på marken (med magen mot marken) och siktar samtidigt så går det inte att röra sig alls, utan man måste släppa siktet, röra sig dit man vill (om det nu är 0,5 eller 15 meter), och sedan sikta igen. Detta är oerhört irriterande när man har 3-5 fiender 500 meter bort som man försöker sikta på och skjuta lite undangömt vid en sten eller liknande. - Angående explosioner och rök så är de väldigt bra gjorda kan jag säga. Riktigt bra och realistiska ljud också, bra rökeffekter etc. Men även här finns det några buggar: Jag sköt en liten "pansarbil" eller vad det var så att den exploderade. Sen brann den, det kom rök osv. Och röken fortsatte såklart komma ut bilen även efter explosionen med några minuter. Men 200 m bort från bilen skulle jag spränga några raketer med C4, vilket jag gjorde men så bara försvann raketerna "upp i rök" och det varken brann eller kom ut rök ens 3 sekunder efter explosionen, hmm... - Att välja vapen är inte det enklaste. Det tar TIID. Först scrollar man med musen (och såklart kan man inte röra sig samtidigt), sedan väljer man ett vapen med tangentbordet och får vänta i 2-3 sekunder tills "välja-animationen" på knapparna med vapnet är färdigt sedan kan man sedan röra sig och använda vapnet. Detta är väldigt irriterande och ett av sakerna som gör spelet enormt trögt. Nu blev det kanske lite långt, men bara så att ni får en inblick i hur det är att pröjsa 400 spänn för ett spel och sen bli besviken och för att ni ska slippa gå igenom hela denna "process" själva. I alla fall, spelet känns allmänt trögt, dålig grafik, ej så bra atmosfär (känns "fattigt" trots alla träd och objekt, konstigt nog), vissa kontroller är oerhört irriterande och finns ett flertal buggar. Mitt sanna råd till er: Köp EJ spelet. Köp hellre ARMA 2 (om ni står ut med rösterna där). Och till er som kommer att säga att man inte kan jämföra OFP2 och ARMA 2: Jag har ändå bara spelat demot till ARMA 2 och jämför endast rösterna och inget annat. Säljer nog spelet på blocket.
*Redigerades 12 år sedan
z
zewy

36 omdömen

Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
12 år sedan*
Känns som en kass portning från konsol fordonen känns de som man halkar runt hela tiden när man kör spelar ingen roll vad de är. Kontrollerna är helt kass, känns som man springer störe tid av spelet långa sträker till fighterna och skyndar sig till fienden man dödar för dom desponar så fort så man inte hinner loota ammo så man jagar störe delen en massa vapen lådor så man har ammo så de räker. Spelet känns byggit mäst i multi-player i alle fall som man får konstiga låsningar.
*Redigerades 12 år sedan