Prisjakt

"Priset motiverar oss att fortsätta och kan inspirera andra"

Didriksons vann i fjol – nu söker Prisjakt Årets medvetna butik 2020

Text:
Jessika Jellbom

Publicerad:
2 november 2020

Vi på Prisjakt vill guida till smartare köp i alla led. Bäst pris är inte allt, även hållbarhet och miljö räknas. Därför delar vi årligen ut ett specialpris till en butik som gjort ett stort jobb för att minska sin miljöpåverkan – en butik som har ett medvetet tankesätt och agerar därefter. Utmärkelsen heter Årets medvetna butik 2020 och vinnaren utses av en expertjury.


Förra året vann butiken Didriksons som säljer egentillverkade jackor och andra ytterplagg som kombinerar mode och funktion. Priset har betytt mycket, tycker Didriksons e-handelschef Daniella Johansson.

– Det är så himla roligt, det blir ett kvitto på att vårt hållbarhetsarbete ger resultat, det motiverar oss att fortsätta och kan inspirera andra.


Didriksons har under året som gått bland annat infört leveransförpackningar av 100% återvunnet material och ökat procentandelen återvunna fiber i sina plagg. Kundkommunikationen är en annan viktig del av företagets hållbarhetsarbete.

– Genom att vara tydligare och mer transparenta kan våra kunder göra bra val och undvika att skicka tillbaka produkter. Bra beskrivningar och rätt information gör att plagget motsvarar förväntningarna. Det förlänger också våra produkters livscykel, säger Daniella Johansson.

Namnlappar med många rader förenklar när plagget får en ny ägare. Foto: Didriksons

Deras kläder får i dag längre liv genom lagningskit, etiketter med plats för många namn och funktionen "extend size": möjligheten att förlänga ärm- och benlängd motsvarande en storlek. Något expertjuryn lyfte fram i sin motivering.

– Det ligger ett stort ansvar i att vara tillverkare. Vi gör nya produkter som ska hålla i flera generationer, därför väljer vi också ärliga och bra material och skapar tidlös design som inte blir omodern, säger Daniella Johansson.


Vad är Didriksons största drivkraft i hållbarhetsarbetet?

– Att minimera vårt avtryck. Det ligger lite i vårt dna: vi gör kläder som ska skydda våra kunder mot naturens element – därför vill vi också skydda naturen, den är så nära oss, säger Daniella Johansson.

Årets medvetna butik 2020

Vinnaren av Prisjakts specialpris Årets medvetna butik 2020 utses av vår expertjury bestående av Nathalie Green (vd, Doconomy), Alexandra Davidsson (generalsekreterare, Medveten konsumtion) och Henrik Pålsson (lektor i förpackningslogistik, Lunds universitet).
Årets vinnare presenteras den 11 december.

Juryns motivering att utse Didriksons till Årets medvetna nätbutik 2019:

Årets medvetna nätbutik är just medveten. Företaget arbetar strukturerat på flera fronter för att tillämpa sin hållbarhetsfilosofi och åtaganden i alla led, men är samtidigt ödmjuka inför att det finns mycket mer att göra. Några enkla men avgörande tillämpningar är att förlänga produkternas livslängd genom "extend size", medföljande lagningskit och etiketter med plats för flera barnnamn. Vidare har de påbörjat ett samarbete med flera andra företag för att utveckla verksamheten mot att kontrollera flödet från material och produktion till återbruk och slutligen återvinning. Med sina höga ambitioner avseende kvalitet, design och hållbarhet och ett driv att på riktigt förflytta branschen från linjära till cirkulära affärsmodeller är årets vinnare: Didriksons.

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Jessika Jellbom nås på [email protected].