Didriksons är vinnare av Årets medvetna nätbutik 2019

Väntan är över. Prisjakts användare har sagt sitt, rösterna är räknade och expertjuryn har kommit fram till ett beslut. Vinnarna i tävlingen Årets nätbutik är äntligen korade – grattis till Didriksons som vann nya priset Årets medvetna nätbutik 2019 och Apotea som vann Årets nätbutik 2019.

Årets nätbutik är Sveriges största tävling för e-handeln och avgörs av svenska folket. Efter att totalt 97 783 röster räknats står det klart att vinnaren av huvudtävlingen är nätapoteket Apotea. Ett nytt pris för i år, Årets medvetna nätbutik, går till Didriksons.

För varje röst i tävlingen går en krona till Naturskyddsföreningens projekt Top Ten Sverige som listar Sveriges energieffektivaste produkter. Antalet röster avrundas uppåt, vilket ger dem 100 000 kronor.

En ny aktör på den svenska e-handelsscenen är veterinärapoteket VetApotek som vinner utmärkelsen Årets nykomling. När det kommer till Årets onlinevaruhus vinner CDON och Bäst kundservice går till GardenStore.

Här kan du se alla vinnarna i Årets nätbutik 2019 på vinnarsidan.

Årets medvetna nätbutik 2019 – Didriksons

Didriksons

På bilden är (vänster) Daniella Johansson, E-handelsansvarig, och (höger) Fanny Ekholm, produktchef.

"Årets medvetna nätbutik är just medveten. Företaget arbetar strukturerat på flera fronter för att tillämpa sin hållbarhetsfilosofi och åtaganden i alla led, men är samtidigt ödmjuka inför att det finns mycket mer att göra. Några enkla men avgörande tillämpningar är att förlänga produkternas livslängd genom ‘extend size’, medföljande lagningskit och etiketter med plats för flera barnnamn. Vidare har de påbörjat ett samarbete med flera andra företag för att utveckla verksamheten mot att kontrollera flödet från material och produktion till återbruk och slutligen återvinning. Med sina höga ambitioner avseende kvalitet, design och hållbarhet och ett driv att på riktigt förflytta branschen från linjära till cirkulära affärsmodeller är årets vinnare: Didriksons."

Det är så klart extra spännande att höra vad Didriksons har att säga om vår nya utmärkelse, och så här säger Daniella Johansson, E-handelsansvarig på Didriksons om vinsten:

"Vi är otroligt stolta över denna utmärkelse! Det är en självklarhet för oss att alltid jobba mot att bli bättre och ännu mer hållbara. Vi vill att konsumenten ska känna trygghet i att vi tar ett hållbart ansvar. Det är även roligt att Prisjakt just utser en tävling i denna kategori.".

Didriksons arbetar idag med flera olika projekt som handlar om hållbarhet och miljö. Och med Prisjakts donation till Naturskyddsföreningen bidrar Didriksons nu även till deras verksamhet.

"Vi tycker att det är fantastiskt att Prisjakt har tagit ett initiativ till att donera en krona per röst till Naturskyddsföreningen. Dels tycker vi att Naturskyddsföreningen gör ett otroligt viktigt jobb dessutom tror vi att det motiverar konsumenter till att gå in och rösta eftersom det bidrar till något viktigt.", säger Daniella Johansson.

Och på frågan hur Didriksons arbetar för att bli ännu bättre kring hållbarhet och miljön svarar Daniella så här:

"Vi tror på att skapa produkter som håller över lång tid. Det gör vi genom tidlös design, val av färger, långvariga relationer till kunder och producenter, miljöskyddsprogram samt hållbarhetsprojekt för att ständigt utveckla och förbättra oss."

"Vår vision till nästa år är att skapa ännu tydligare digital kommunikation och transparens till vår konsument genom vår e-handel. Ett resultat av detta hoppas vi kommer vara att ytterligare öka plaggets livscykel.", fortsätter hon.

Så här säger Carl Vult Von Steyern, Nordenchef på Prisjakt, om att Didriksons blev Årets medvetna nätbutik 2019:

"I dagens konkurrensutsatta e-handel är det lätt hänt att stirra sig blind på försäljningssiffrorna. Det är då uppfriskande att se en aktör som Didriksons, som är medvetna om sina egna och branschens brister och som också har en tydlig plan för hur de ska bli bättre än vad de redan är. I och med vinsten av Årets medvetna nätbutik hoppas jag att företaget kan bli en ledstjärna för andra att inspireras av, så att vi blir fler som prioriterar miljön".

Expertjuryn som gav Didriksons utmärkelsen Årets medvetna nätbutik 2019 är följande:

  • Nathalie Green, vd på Doconomy
  • Henrik Pålsson, lektor förpackningslogistik på Lunds Universitet
  • Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion

Årets nätbutik 2019 – Apotea

“Apotea fortsätter att med stort engagemang sätta kunden i fokus. Med bra priser, snabb leverans och en lättanvänd näthandel håller de sitt starka grepp om svenska konsumenter. Prisjakts användare utser Apotea till Årets nätbutik för sjätte året i rad.”

När vi når fram till Pär Svärdson efter att Apotea tagit emot vinstchecken till Naturskyddsföreningen och vinnartårtan så är tongångarna glada. På frågan hur det känns att vinna säger han så här:

"Det känns otroligt smickrande att vinna Årets nätbutik. Kundernas omdömen är det som räknas och att vinna det för sjätte gången i rad känns ju inte helt fel för oss som just firat sjuårsjubileum."

I takt med att näthandeln utvecklas och kraven på snabba leveranser ökar så gäller det för nätbutikerna att hänga med, och det är precis det här som Pär Svärdson menar är anledningen till att Apotea åter igen vann Årets nätbutik.

"Vi fokuserar stenhårt på att ge våra kunder snabba och bra leveranser. Det tror jag är anledningen till att vi vunnit."

Carl Vult von Steyern kommenterar Apoteas vinst så här:

"Apotea har tagit lika många vinster i Årets nätbutik som Messi tagit guldbollar, skillnaden är bara att nätapoteket lyckats vinna detta pris sex år i rad. Genom sitt outtröttliga engagemang och kundcentrerade synsätt råder det ingen tvekan om att de är värdiga att vinna Årets nätbutik 2019."

***

Alla vinnare i Årets nätbutik 2019

  • Årets Nätbutik 2019 – Apotea

  • Årets medvetna nätbutik 2019 – Didriksons
  • Bäst kundservice – GardenStore
  • Årets nykomling – VetApotek
  • Årets onlinevaruhus – CDON
  • Apotek och hälsokost - Apotea
Barn och baby – Babyland
  • Bil och garage – Mekster.se
  • Byggvaror – Bygghemma
  • Datorer och mobilt – Inet
  • Foto och video – CyberPhoto
  • Friluftsliv – Widforss
  • Hem och trädgård – Hylte Jakt & Lantman
  • Kök och hushåll – Delitea
  • Leksaker – Stor & Liten
  • Ljud & bild – Elgiganten
  • Möbler och heminredning – IKEA
  • Skor, kläder och accessoarer – Smilebutiken
  • Skönhet – Cocopanda Sweden
  • Spel och film – CDON
  • Sport – Sportamore
  • Vitvaror – Tretti

Du kan även se alla vinnarna på vår vinnarsida för Årets nätbutik 2019.