Pixabay / TheDigitalWay

Så väljer du rätt sparkcykel

Sparkcyklar är roliga åkfordon för både små och stora. Oavsett om du bara ska åka plant, hoppa på ramper eller ta dig mellan avdelningarna på jobbet finns en sparkcykel lämpad för det. Här hjälper vi dig att välja rätt.

Det finns främst tre typer av sparkcyklar för vanlig lek, trickåkning och transport.

  • Sparkcyklar för lek: Den enklaste varianten med styre som kan höjas och sänkas. Ofta kan du fälla ihop sparkcykeln så den tar mindre plats i exempelvis bilen. Är billigare än trickcyklar och transportmodellerna.
  • Sparkcyklar för tricks: Är bättre byggda med högre tålighet mot stötar än modellerna för lek. Kan i regel inte fällas ihop eller ändra höjd på styret. Kostar mer än sparkcyklar för lek, men är mer lämpliga för hopp på ramper och snabba åk.
  • Sparkcyklar för transport: Är större och tyngre än de båda andra varianterna. Har större hjul och är bekvämare att åka på. Den här typen av sparkcykel får inte användas på ramper och dylikt eftersom den inte är byggd för det. Har ibland elmotor som gör att du slipper använda benen för att ta dig framåt.

Det finns modeller som kombinerar de olika typerna av sparkcyklar. Exempelvis trickcyklar med justerbart styre och som kan fällas ihop. De har sämre hållbarhet än rena trickcyklar, men kostar mindre och är bra för de som inte vill investera i de dyrare modellerna.

Scooter with big wheels
iStock.com / tataks

Stora eller små hjul

Stora hjul gör att sparkcykeln rullar snabbare. Små hjul gör att du får högre fart och bättre kontroll. Sparkcyklar är anpassade för en viss hjulstorlek. Köper du en modell med små hjul är det inte säkert att du kan byta till stora i efterhand.

Alla hjul är inte skapta som jämlikar, utan har olika egenskaper. De tre främsta att hålla koll på är kärnan, profilen och hårdheten på hjulet:

  • Kärnan: Mitten på hjulet där hjullagren sitter kallas kärnan. Det finns främst tre varianter att titta efter: solid core, spoked core och hollow core. Solid core är tyngst och håller längst. Spoked core lättast, men har sämst hållbarhet. Hollow core är både lätt och har god hållbarhet.
  • Profil: Med profilen på hjulet menas formen på hjulets tvärsnitt. En spetsigare profil minskar kontakten med underlaget, vilket betyder att du åker snabbare. En bred profil gör att kontakten med underlaget istället ökar. Det gör att du får bättre kontroll på sparkcykeln, men också att hastigheten minskar.
  • Hårdhet: Ju hårdare hjul är, desto mindre slits det. Hårda hjul klarar en högre kroppsvikt och ökar hastigheten. Mjukare hjul gör att du får bättre grepp mot underlaget och stötar absorberas bättre. Hårdheten mäts i A-tal mellan 0 och 100.

Justerbar höjd på styret

Med en sparkcykel som kan höja och sänka styret får du bättre kroppshållning och minskar belastningen på ryggen. Modeller med en fast höjd på styret håller bättre när du hoppar på ramper och gör andra trick som belastar mer än vanlig åkning. Ett justerbart styre är enklast att låsa med ett snabblås. Modeller med skruvlåsning håller bättre.

Vikbar sparkcykel

Vikbara sparkcyklar kan fällas ihop så att de inte tar lika mycket plats, exempelvis om de ska med i bilen. Billigare modeller har ofta snabblås som gör att du snabbt kan vika ihop sparkcykeln. Lite dyrare modeller använder en eller flera bultar som håller bättre. Vikbara cyklar håller inte lika bra som de med fast ram och kan ibland upplevas som lite skramliga.

Sparkcyklar och vatten

De flesta sparkcyklar är inte anpassade för att användas i våta miljöer. Om du kör i vattenpölar eller är ute i regnväder måste hjulen plockas av och torkas. Annars är risken att kullagren i hjulen rostar och går sönder. När hjulen har torkat smörjer du in dem med kullagerolja.

Broms

Alla sparkcyklar har en bakre broms som stoppar hjulet från att snurra när du trycker på bromsen med foten. Det är viktigt att du inte trycker för hårt med foten så att hjulet låser sig. Låser sig hjulet i hög fart kan gummit blir ojämnt slitet, vilket betyder att hjulet måste bytas. Använd hälen och pressa lagom hårt för att inte tvärbromsa. Det finns också sparkcyklar som har en handbroms styret.

Kid with helmet on trickbike
iStock.com / Ogdum

Säkerheten

Förutom en broms på sparkcykeln är det nödvändigt med en åtsittande hjälm på huvudet. Komplettera gärna med knäskydd och armbågsskydd, oavsett hur du använder sparkcykeln. Kontrollera skruvar och hjul regelbundet så att inget sitter löst när du åker. Har sparkcykeln ett justerbart styre ska du kolla så att detta inte kan ändra höjd helt plötsligt.

Elektriska sparkcyklar

Elektriska sparkcyklar kallas även elscootrar. De använder ett inbyggt batteri och en motor som driver sparkcykeln framåt. Reglerna för elscootrar är annorlunda än för vanliga sparkcyklar, eftersom de har inbyggd motor. Beroende på modell kan du åka upp till cirka 100 kilometer med en toppfart på upp till 30 kilometer i timmen eller mer. Tänk på att elscootrar väger mer än sparkcyklar och kräver att åkaren har en viss kroppsvikt för att de ska vara enkla att hantera.

När du byter kullager

Förr eller senare måste du byta kullager i hjulen till sparkcykeln. Om hjulen rullar trögt, har börjat rosta eller använts flitigt i mer än ett år är det dags att köpa nya.

Det är viktigt att du väljer kullager av hög kvalitet. Titta efter kvalitetsmärkningen ABEC och välj kullager märkta med ABEC-5 eller högre. Kullager helt i stå är tåliga mot korrosion och rost. Kullager med keramisk insida är snäppet vassare – de är starkare och rullar lättare.

Vill du ha kullager som rullar snabbt ska du välja de som använder olja som smörjmedel. Föredrar du bra skydd mot vatten och smuts är det fett som gäller.

Kullager monteras i hjulet med en kullagerpress. Du får absolut inte försöka slå in dem med en hammare eller mejsel eftersom det enkelt kan förstöra kullagren. Två kullager används till varje hjul och med en spacer mellan dem blir de rätt monterade med korrekta avstånd.