Kategorier
Prisjakt

"Vi har det stora jobbet framför oss"

Outnorth – Årets medvetna butik 2020

Text:
Jessika Jellbom

Publicerad:
11 december 2020

Foto: Outnorth

För Årets medvetna butik 2020 handlar hållbarhet om att leva som de lär. "Vårt mål är att få fler människor att vistas utomhus och då måste vi också göra vår del för att alla ska kunna fortsätta med det", skriver vinnaren Outnorth på sin hemsida.

– Det är riktigt roligt att få ett pris som detta, det är konkret och inspirerar oss i vårt fortsatta hållbarhetsarbete. Men vi har det stora jobbet framför oss, vi är bara i början av vår resa. Och hållbarhetsfrågan är komplex, drar man i en tråd så följer en annan med, säger Stefan Gustafsson, Sustainability manager på Outnorth.

Till skillnad från de andra priserna i Prisjakts tävling Årets butik utses vinnaren av hållbarhetspriset av en expertjury. Butikerna som vill vara med och tävla får skicka in en redogörelse för sitt klimatfrämjande arbete. Outnorths tävlingsbidrag redogör för en lång rad ambitioner, initiativ och konkreta åtgärder, allt grundat i fem av FN:s globala hållbarhetsmål.

– Framöver kommer vi behöva lägga väldigt mycket fokus på klimatfrågan. Det innebär en kartläggning av företagets miljöpåverkan från utvinning av råvaror till leveransklara produkter. Ett gigantiskt men nödvändigt jobb när man har högt satta mål:

 – 2028 ska vi vara klimatneutrala, säger Stefan Gustafsson.

Hållbart varje dag

Mycket av hållbarhetsarbetet är ständigt pågående och en naturlig del av verksamheten. Luften i kundernas paket minimeras och allt mer avfall återvinns. Inga reklamerade varor och varuprover kasseras utan skänks till Göteborgs stadsmission och Röda Korset Kupan i Växjö. 

Andra insatser handlar om transparens. Outnorth redovisar öppet vilka textilfabriker och garverier de anlitar och har inköpsavtal som reglerar vilka material, produkter och produktionsmetoder som är lagliga – men som Outnorth inte accepterar. 

– Vi publicerade också vår första hållbarhetsrapport i år och en ny kommer efter årsskiftet, den berättar var vi är och vad vi jobbar mot.

Produkterna har störst klimatpåverkan

– Den allra största klimatbelastningen ligger dock i produkten, och kan vi få kunden att använda produkten under en längre tid är mycket vunnet. Därför tittar vi på möjligheterna till uthyrning och andrahandsförsäljning. Vi vill också erbjuda material och guider för produktvård och lagning, säger Stefan Gustafsson.

Nästa år lanseras också en ny serie bokstavligen ofärgade produkter. Infärgning av textil smutsar nämligen ner stora mängder vatten.

– De kanske kommer att se lite märkliga ut, tält och sovsäckar som nästan är vita, men det blir en liten testballong för våra kunder.

Flygstopp och flytt

En av Skandinaviens största e-handlare med kläder och produkter för friluftsliv och outdoor-aktiviteter startade redan 1926 under namnet Kalmar Kommissionsaffär. 2005 tog man steget ut på nätet och idag är Outnorth ett e-handelsbolag med två fysiska butiker i Kalmar och Växjö.

– I år har vi slutat använda flygfrakt, tidigare kunde vi ta till det vid förseningar, men det gör vi inte längre. Vi kör med båt till Göteborg och därifrån mestadels med tåg till nuvarande logistikcenter i Växjö. Från nästa år kommer vi att etablera ett nytt logistikcenter i anslutning till Göteborgs hamn och då minskar klimatpåverkan ytterligare.

Outnorth vill också stötta andras goda initiativ. Det egna varumärket Urberg donerar årligen en procent av sin omsättning till olika miljöorganisationer. De främjar även Friluftsfrämjandet och Svenska Turistföreningen, och Stefan Gustafsson ser gärna fler samarbeten.

– Det är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete att stödja organisationer som anammar den livsstil som vi tror är bra för människor.


Läs även intervjun med Spel & Sånt, vinnaren av priset Årets butik 2020.

Foto: Outnorth

Årets Medvetna butik 2020


Årets medvetna butik är en utmärkelse till en butik som jobbat medvetet för att minska sin miljöpåverkan. Vinnaren utses av en expertjury bestående av Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten konsumtion, Nathalie Green, medgrundare av Doconomy samt Henrik Pålsson, lektor i förpackningslogistik på Lunds universitet.

Juryns motivering 2020:

"Årets vinnare utgår från FN:s globala hållbarhetsmål för att stegvis nå en alltmer hållbar verksamhet. Företaget jobbar systematiskt med att integrera hållbarhetsarbetet i verksamheten genom exempelvis inköpsavtal, transparens och samarbeten med speditörer och externa organisationer om hållbarhetsfrågor. Ambitionen är hög i såväl stora som små frågor där företaget jobbar med konkreta och mätbara mål. Vinnaren beaktar hela kedjan från ansvarsfull produktion, via en genomtänkt transport- och fraktpolicy till att underlätta medvetna konsumentval vid köp. För ett systematiskt och medvetet arbete mot hållbara lösningar är Outnorth årets vinnare."

Den här artikeln är skriven av Prisjakts redaktion. Ingen annan har påverkat innehållet i den. Det förekommer inga betallänkar eller andra typer av annonssamarbeten. Jessika Jellbom nås på [email protected].