Prisjakt

Niklas

Medlem sen 2023-04-04
2
Bidrag
0
Hjälpsamröster
Sävedalens Belysning
OK
(7)
N
Niklas
2 omdömen
Utmärktett år sedan

Beställde en belysningskena på 2 meter (GB 2200-3) från denna butik, med tillhörande ändavslut. Lite osäker på hur de skulle lösa leveransen av en längre vara, men det gjorde de ju galant! + Fri frakt + Snabb leverans + Väl emballerad och helt oskadd vara + Rätt vara, motsvarade förväntningar + Lägsta pris efter prisjämförelse + En karamell :-) Är helnöjd, tack!

Lampbutiken.se
OK
(16)
N
Niklas
2 omdömen
Uselett år sedan

Beställde 1 st belysningsskena på 2 meter från Lampbutiken, en välkänd produkt från Global Trac med namn GB 2200-3. I mailboxen följer en orderbekräftelse: "GB2200-3 SKENA 1-FAS 2 M MATTVIT GLOBAL (873136). Antal: 1." (619 kr inklusive fri frakt) Inga konstigheter, förrän vid leverans av 2 st (!) belysningsskenor på 1 meter (!) vardera, d v s helt andra produkter (nämligen GB 2100-3) än den jag beställt. Kontaktar kundtjänst och påpekar att jag fått fel vara, och att jag önskar reklamera. Kundtjänst svarar: "Det står att vi skickar 2st 1 metare tydligt i texten. Skulle du kunna godta dem? ... retur frakt debiteras med ca 150-190 Skr, det är vad DHL tar." Ursäkta?! Om jag beställer en 85-tums TV vill jag inte heller ha två 42-tummare. Och vilken text?? Men ja, mycket riktigt, på butikens hemsida går nu att se en text angående detta i den lilla kompletterande beskrivningstexten under själva produktrubriken för GB 2200-3. Ett uppenbart fall av vilseledande marknadsföring med tvetydig information. Enligt tillverkare, produktnamn, artikelnummer, min orderbekräftelse, Prisjakt, och övriga butiker så är "GB2200-3 SKENA 1-FAS 2 M" just en 2-metersskena och inget annat. Upplyser butiken om detta, att jag behöver en 2-metersskena till mitt projekt, samt att de bör se över denna produkt i sin e-butik. Framför även att de bör stå för returkostnaden, men får till svar från kundtjänst: - "Här kommer en retur fraktsedel. RETURFRAKTEN debiteras ca 1560-210skr, ... Returfrakten debiteras. Vi vet att det kostar mycket, det är vad DHL fakturerar oss tyvärr." - "Vi hänvisar dig till en fysisk butik som säljer 2 meters ca pris i butik 950-1100" Really... oklara besked om belopp för returfrakt och en hänvisning till fysisk butik, och till ett mycket högre pris... På Konsumentverkets hemsida angående konsumenträtt för företagare: "Det är konsumenten som ska stå för returfrakten om konsumenten ångrar sitt köp, förutsatt att du har informerat om det innan köpet. Är det däremot fel på varan (en reklamation) är det du som ska stå för returfrakten." Solklart, jag har fått fel vara, och vill reklamera den, och butiken skall stå för returfrakten. Jag vill ångra val av butik. Detta till trots har butiken vägrat att stå för returfrakt. Den har jag fått betala: 147,01 kr enligt Klarnas returprocess. Övrigt: - Kundtjänst svarar INTE inom 24 timmar som utlovat. De har besvarat mig mellan 47 till 96 timmar. - Lampbutiken marknadsför & säljer vid skrivandets stund (2023-04-04) fortfarande produkten på detta vilseledande vis. - Beställde i väntan på seg kundtjänst min vara från en konkurrerande butik, tack Prisjakt, till samma pris, 619 kr med fri frakt. Felfri leverans på 2 dagar, RÄTT produkt, samt en karamell! No muss, no fuss. Kort sagt, här kommer jag inte att handla igen, annat än av misstag möjligtvis.