Prisjakt

Tor Björn

Medlem sen 2017-06-17
4
Bidrag
5
Hjälpsamröster
Outnorth
Bra
(500+)
Usel
3 år sedan*

Mitt första köp på OutNorth. Snabb leverans och lågt pris gjorde ett starkt positivt intryck på mig. Detta intryck skulle komma att vändas helt. När jag packade upp produkten (en jacka) märkte jag att den var trasig. En felaktigt sydd söm som hade gått upp och exponerat jackans foder och den var alltså obrukbar. Jag läste på butikssidan om reklamation och återsände direkt varan helt i enighet med informationen de hade där. Varan återsändes med originalemballage och noggrant och korrekt ifylld reklamationsblankett. Jag skickade också epost med beskrivning samt foton på varans defekt för att underlätta och påskynda hanteringen. Sen följde tre veckor korrespondens över epost och telefon med företagets kundtjänst som inte kan beskrivas som annat än nonchalant och svävande, motsägelsefull och absurd. Under dessa veckor har kundtjänsten bekräftat att varan har kommit tillbaka till dem, men de har omedelbart efter det menat att den inte har kommit tillbaka. De har vägrat skicka en ny eller ge mig pengarna tillbaka förrän den första har ”kommit in”, trots att den enligt dem själva har det. De har konsekvent vägrat ge direkta svar på frågor och alla svar har varit generella och diffusa, som för att bara förhala processen. Det enda undantaget var då jag efter två veckor nådde en person på kundtjänsten som var kapabel att höra och förstå vad jag faktiskt sade. Han var trevlig, saklig och tog på sig att kolla upp vad som hade gått fel, vilket som jag förstod det var någon form av intern felsortering, databasfel eller liknande och han lovade att ordna problemet. Än så länge väntar jag fortfarande på att få pengarna tillbaka, men det verkar åtminstone hända något nu. Misstag kan hända även den bästa. En returnerad order kan hanteras fel av personal som är stressad över en tsunami av Black Friday-returer. Jag förstår detta. Vad jag inte förstår är hur det kan ta så lång tid och många kontakter med kundtjänst innan någon tar på sig att ens identifiera att ett fel har inträffat. Enligt min uppfattning prioriterar seriösa företag kundkontakt och reklamationsärenden då detta är viktig aspekt av att bedriva försäljning. Enligt min erfarenhet av detta köp är detta inte särskilt viktigt för OutNorth. Så mitt budskap till andra som överväger att att köpa något från denna butik. Fråga dig själv om du har råd att ligga ute med den summan i tre veckor eller mer, och bli tvungen att köpa varan från annat håll om du måste ha den snart. Har du råd med deras låga priser?

*Redigerades 3 år sedan
Deltaco BT-118
Full Star 1
1.7
(2)
119 kr
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
4 år sedan*

Medföljer en mini-cd-skiva med drivrutiner (gissar jag). (Att det är drivrutiner på en cd framgick inte före köp pga förpackningens ringa storlek.) Det är inte alla datorer som har optisk läsare i datorn nu för tiden. Min har det inte. På tillverkarens hemsida finns ingen support eller drivrutiner för nedladdning. Vid anslutning installerar Windows enheten automatiskt och det ser ut som att allt fungerar, men enheter syns inte och kan inte läggas till. Kort sagt: produkten fungerar inte över huvud taget. En produkt som inte fungerar kan inte få annat än lägsta möjliga betyg. Själv ska jag återlämna den till butiken efter helgen.

*Redigerades 4 år sedan
ICA Cook & Eat Vattenkokare 1L
Full Star 1
3.1
(7)
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
5 år sedan*

Både en av de bästa och en av de billigaste vattenkokarna som går att köpa. De positiva egenskaperna: * Kokkärlet är fritt från plaster. En egenskap som är lika förnuftig som den är ovanlig i den här produktkategorin. Avsaknaden av potentiellt giftiga plaster, och att de flesta andra kokare innehåller plaster gör att denna apparat som bara kostar omkring 300 kronor borde kunna räknas till en av de bästa vattenkokarna på marknaden * Saknar oönskade och onödiga funktioner * Välbyggd och stabil * Hällpipen är väldigt bra * Acceptabel koktid * Lågt pris Negativa egenskaper: * Locket kunde vara lättare att avlägsna, särskilt när kannan är varm * Kannan är inte isolerad och blir het vid användning

*Redigerades 5 år sedan
Russell Hobbs Illumina 20160 1,7L
Full Star 1
2.5
(2)
Half Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
5 år sedan*

Lämnade tillbaka den till butiken dagen efter köp. Anledningen lyder: plast. Det är så mycket plast inuti kokkärlet, vilket hettas upp tillsammans med vattnet och potentiellt släpper lössläppta kemikalier i vattnet. Lukten i vattenkokaren efter uppkok ger associationer till verktygsavdelningen i lågprisbutiker, det luktar som plast som är så billig att den redan har börjat svettas ut sina beståndsdelar, det är en lukt som jag associerar till begrepp som "cancerframkallande" och "hormonstörande". Problemet med den är enligt mig inte relaterade till funktionen av kokaren, vilken är helt okej. Den kokar upp vatten hyfsat snabbt. Möjligheten att välja temperaturer från 70 till 100 grader med tiogradersintervaller är uppskattad. Den blinkande ljusringen vilket är bakgrunden till produktnamnet ("Illumina") ändrar färg beroende på vattentemperatur, men det är en funktion som ser bättre ut på pappret än i verkligheten, då det kan upplevas distraherande och störande att ha en ilsket blinkande ljusring i rummet varje gång en kokar upp vatten. (Är vattenkokning en så viktig process att all uppmärksamhet i köket semaforiskt måste riktas dit under tiden det kokar?) Trots en ganska bra rent praktisk funktion så bör alla undvika den här vattenkokaren, åtminstone om den planerade användningen är för att koka vatten som sedan ska drickas av människor eller djur.

*Redigerades 5 år sedan