Mean Machine

Medlem sen 2006-12-10
56
Bidrag
26
Hjälpsamröster
Corsair Gaming K60 Pro Cherry Viola (Nordisk)
Full Star 1
2.5
(1)
799 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
en dag sedan

Jösses vilken leksakskänsla för ett mekaniskt tangentbord. Solitt chassi förvisso, men det ekar om tangenterna varje gång man gör ett nedslag. Är ganska neutral till Viola-brytarna efter att ha kört Cherry MX Brown, Red och Blue innan, och i ärlighetens namn är jag nätt och jämnt tillfreds med tangentbordet för de 399 kronor jag betalade för det. Mer är det inte värt.

Samsung JetBot 80 VR30T85513W
Full Star 1
2
(3)
5 189 kr
Full Star 1Empty Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 7 månader sedan

Betyg efter en halv dag i drift: det har tagit fyra försök, eller cirka två timmar, att få kontakt mellan appen och dammsugaren. Uppmappning av rum gick riktigt fort och smidigt när man väl hade kontakt. Dammsugaren är snabb som en vessla när den bestämmer sig för att sticka i en specifik riktning om dammsugning inte är igång, men den är ganska högljudd. När jag väl lyckats inkludera dammsugaren i ett globalt botnät via Smartthings och mappa upp rummen gillade jag inställningsmöjligheterna. Kanske gillade jag dem lite för mycket, då jag bestämde mig för att låta Jetboten dammsuga i två rum, bara för att se hur den beter sig i skarp städning, inte bara uppmappning. Det gick bra – ett litet tag. Mitt under testrundan tappades uppkopplingen mellan min telefon och dammsugaren, och kvar blev jag med en drönare som far fram och tillbaka i min hall (som är kanske 6 kvadratmeter stor) i 25 minuter innan jag tröttnade. Jag vet inte riktigt vad de där Smartson-stjärnorna har att jämföra med när de skriver sina omdömen, men förutom att jag bytt ut direktlänkarna mellan mitt hem och Xi Jinping till Ban Ki-moon och Moon Jae-in har precis allting blivit märkbart sämre. Min referens är Roborock S6 MaxV, som i alla fall gör det enkelt att skicka både planlösningar och bilder på sina husdjur och könsorgan till Kina – och dessutom städar väl. Allt för att jag tog en funderare på var jag egentligen ville skicka min data och tyckte att en tömningsstation kanske kunde vara en bra grej. Den här åker tillbaka till Komplett inom kort om inte situationen förbättras markant. Uppdatering, dag 2: Till min stora förvåning funkade schemaläggningen jag lyckades få till under min korta tid med fullt fungerande kommunikation med dammsugaren – trots att det inte gått att få kontakt med dammsugaren via appen sedan dess. Nu har dammsugaren irrat runt i snart 1,5 timme och städat de två rum som Roborocken tar på 15 minuter, flera gånger om. Någon verkar ha glömt att lägga in en funktion för att dammsugaren ska ta sig tillbaka till dockan efter slutförd städning istället för att städa åtta gånger tills batteriet är slut. Det här skräpet åker tillbaka.

Trademax
Bra
(500+)
Usel
7 månader sedan

Lägger upp den här på nytt, då det inte går att uppdatera omdömen butiker har svarat på. Först mitt förra omdöme i sin helhet: Har lagt två ordrar, trots att "fri frakt" egentligen innebär godtycklig expeditionsavgift beroende på vilken typ av vara som skickas och att förfarandet i mitt tycke är idiotiskt och bedrägligt. Första rundan fick jag ett felleverat kolli – det löste sig till slut, men de vägrade hämta den felaktigt levererade varan. Istället fick jag köra den till återvinningen själv mot ett presentkort efter många vändor med kundtjänst. Mindre nöjd, främst då presentkortet skulle ätas upp av framtida expeditionsavgifter. Men okej, inte en katastrof. Budet som levererade det saknade kollit från första omgången kommenterade situationen med "du är inte ensam". Med ett presentkort som höll på att löpa ut blev det således en order till. Orderbekräftelsen specificerar inte betalsätt eller priset på individuella artiklar – bara en totalsumma, men fraktkostnaden är fortsatt 0 kr. Expeditionsavgift 295 kronor. Denna gång levererades en skänk jag beställt, rentav ganska snabbt. Den visade sig vara från VidaXL. Byggde ihop den, och det är det snedaste och vindaste jag någonsin stött på, dessutom med en dörr som inte matchar färgen av resten av skänken. Sneda och för stora hål innebar att ingenting satt rakt, slutresultatet är något som ser ut som sju svåra år, utan luckor och dörrar som går att stänga utan att de tar i varandra. En reklamation inleddes – det tog sju dygn sånär som på 18 minuter att få ett svar från reklamationsavdelningen. Därifrån konstaterades att skänken var defekt och att den skulle skickas åter, om jag förstod den tvivelaktiga svenskan rätt. I efterföljande mail förklarades även att ytterligare tid på att montera ned låtsasbyggsatsen skulle behöva investeras från min sida, vilket rimmar ganska illa med dels min egna vilja att arbeta gratis åt Trademax, men även en liten detalj vid namn Konsumentköplagen som verkar ha glömts bort i sammanhanget. Emballaget hade jag givetvis kasserat, då det hunnit gå en vecka, och inte heller har jag köpt en vara att ha liggande som en byggsats – men här erbjöd sig Trademax barmhärtigt att ordna med emballage för 300 kronor, mot uppvisande av kvitto, kvitto som inte utfärdats. Mail från kundtjänsten kommer också ett mail i taget, utan historik, av någon anledning. Sammanfattningsvis finns det inte mycket som kan göra mig mer missnöjd i ämnet. Tur att man handlar på faktura eller mot kreditkort så man kan bestrida mot bolag som faktiskt är skyldiga att se till att lagar efterföljs för att inte lida konsekvenser. Komplettering 26/2: När man inte trodde att Trademax kunde sjunka lägre bestämde de sig för att ta sin egen idioti till nya nivåer – de har trots allt lyckas finna ett sätt att göra mig än mer missnöjd. I ordern ovan beställde jag också en garderob. Garderoben avbokades i samband med Trademax krav på att jag ska lägga oskäligt med tid på att se till att reklamationen av skänken passade deras snäva krav framkom. Inte ens avbokningen gick smidigt. Den gjordes i samma mailtråd där jag försökte lära Trademax vad konsumentköplagen är. Svaret jag fick var att jag skulle ringa och avboka. Passande vers ur KKL dammades av, med hjälp av vilken jag förklarade att en avbokning över mail är allt Trademax kommer få, då den är giltig, och det är lätt för alla inblandade parter att se vad som överenskommits. En bekräftelse kom på att garderoben var avbokad i vändande post. Några veckor går – ett mail från Svea Ekonomi kommer. Det är en faktura på den avbokade garderoben. Givetvis bestrider jag fakturan med hjälp av mailen jag fått, Svea förstår min situation och pausar fakturan tills klarhet uppstår. Jag meddelar Svea att klarhet sannolikt aldrig kommer uppstå, men att de är fria att försöka kräva betalt på någonting jag inte beställt om de också vill tjafsa. De inser, som ett bolag som står under finansinspektionens tillsyn, att de är ute på tunn is – konversationen här är dock trevlig och saklig. En sak som däremot uppstår någon dag senare är ett mail från Trademax. "Gratulerar, din order är på väg". Inte mitt problem. Några dagar till går, DSV SMS:ar om att jag borde boka utkörning. Fortfarande inte intresserad. Ännu några dagar går, mailen börjar hagla in från Trademax. "Du måste boka utkörning, annars debiterar vi 395 kronor för outhämtat paket." Jag svarar "Ordern är avbokad. Lycka till." – kundtjänsten svarar med "kan du skicka ditt ordernummer?". Nej. Jag skickar inget ordernummer. Ni har skickat ut ett mail relaterat till en order. Gör ert jobb själva, jag trodde vi var överens om att jag hade arbetat gratis tillräckligt i ärendet med skänken. Dessutom har jag utbildat kundtjänsten i KKL. Garderoben går sedermera i retur, ännu ett mail kommer från Trademax. Denna gång med meddelandet "vi kommer kreditera din order minus hanteringsavgiften 395 kronor när den är åter". Exakt hur Trademax ska kunna ta betalt för en avbokad order återstår att se, men jag ser fram emot deras försök. Kanske får man ett presentkort som plåster på såren om man besegrar dem i rättegång, eller något.

IKEA
OK
(321)
Usel
7 månader sedan

Beställde ett tvättställspaket, som visade sig komma i två kollin. Ingen info om att det faktiskt var två kollin på väg förrän Postnord skickade mig ett avi om att kolli nummer två behövde hämtas från en terminal tre mil bort. Kolli ett har vid det här laget stått oöppnat och orört i 2–3 veckor i väntan på arbete i badrummet, helt utan att jag hade någon som helst aning om att det ens var ett till kolli på väg. Orderstatus på hemsidan står som "levererat". Jag kontaktar IKEA:s kundtjänst, som endast nås per telefon eller chatt. Smidigt om man driver bolag och inte vill ge kunder något underlag för att kunna reklamera mot sin bank (som ju normalt kräver en kopia på en mailväxling). Här meddelas jag att JAG ska kontakta Postnord för att ordna med ny utkörning. Inte jag som är kund hos dem, och givetvis har jag redan kollat Postnords hemsida om det går att göra något med kollinumret på deras hemsida innan jag ens ringer – "kollit existerar inte". Ringer Postnords (extremt creepy) automatiserade system, som ber mig göra det jag redan gjort, alltså gå in på Postnords hemsida och söka på kollit. Jag lägger på och får ett SMS om att leveransen inte kunde utföras och att jag får ett nytt meddelande när det är möjligt att göra ett leveransval. SMS:et kommer aldrig, paketet går i retur. Här kliver IKEA:s system in och räddar dagen, tycker säkert någon smart programmerare. Jag får ett mail med en PDF som gör gällande att varorna som gått i retur kommer krediteras. Grejerna som står i min hall, som tillhörde paketet som ursprungligen beställdes, har nu den automatiserade hanteringen bestämt att jag ska betala för. Det är jag föga förvånande inte intresserad av, men hur meddelar jag IKEA detta? I chatten kommer man inte fram till någon på tio minuter. I telefonkön spelas det musik sämre än Takida i ett försök att skrämma bort folk som har varit hemska nog att ge IKEA sina pengar och nu är så oförskämda att de kräver något i gengäld. Jag lägger givetvis på telefonen, då jag inte vill ha AIDS i trumhinnorna. Det får man nämligen om man lyssnar på Takida eller ännu sämre musik i mer än fem minuter, har jag hört. Lösningen är alltså i vanlig ordning att vädra sina dåliga erfarenheter publikt där folk kan läsa dem i hopp om att något kommer hända. Trots detta svarar jag på mailet med kreditfakturan som kommer från [email protected] – en [email protected] ger åtminstone inte bounce och fungerar som underlag för banken när jag till slut kommer bli tvungen att reklamera transaktionen.

Lenovo Yoga Slim 7-14 82A20039MX 14" Ryzen 7 4800U 16GB RAM 1TB SSD
Full Star 1
4
(2)
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
2 år sedan

Nöp en när Lenovo körde någon prolog till Black Friday-rean, fick en för drygt 7600:-. För det priset extremt svårslaget, bara att se glad ut. För surf, videotittande och dagligt arbete märker jag ingen direkt skillnad jämfört med min stationära med en tolvkärnig Zen 2-processor.. Touchpaden erbjuder kanske inte det sista i precision eller respons, men i övrigt en värdig ersättare till min Ivy Bridge-baserade Samsung 9 som hängt med sedan 2013.

JBL Charge Essential Bluetooth Högtalare
Full Star 1
3.4
(4)
790 kr
Full Star 1Full Star 2Empty Star 3Empty Star 4Empty Star 5
Redigerades 2 år sedan

Enkel att komma igång med. Det kommer till och med ljud ur den, vilket är både det bästa och sämsta med den. Klart att förväntningarna på något såpass litet inte ska vara höga, men det här är inte bättre än att lyssna med valfri modern laptop som källa, bara annorlunda. Där en valfri laptop helt enkelt skiter i att spela upp bas och därigenom lyckas hålla ihop ljudbilden någorlunda känns det som JBL har loudness från helvetet. Lyssnar förvisso på rätt krånglig musik rent allmänt, men ingen typ av musik jag provat hittills låter bra. Sammanfattningsvis utmärkt om man vill sitta i kollektivtrafiken och göra folk förbannade. Med Charge Essential blir folk inte bara sura för att du är en douchebag som inte lyssnar med lurar, utan även för att det låter illa.

Zoom H1n
Full Star 1
4.1
(5)
949 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
2 år sedan

Spelar in i ljud som varierar horribelt i nivå i förhållandevis hemska miljöer där jag inte har möjlighet att ställa in/om gainen speciellt ofta, om alls. Har med det i åtanke egentligen bara två saker att anmärka på: 1) Auto-level hade fått vara lite snabbare när man går från höga ljud till exempelvis dialog 2) Klarar inte av stereo + extern mikrofon samtidigt, vilket H2n gör I det stora hela mycket nöjd. Valde mellan den här och Tascam DR-05X, blev H1n tack vare åtminstone delvis skyddade mikrofoner och goda erfarenheter av H2n, H4 och F8.

MSI Vigor GK80 Cherry MX Red (Nordisk)
Full Star 1
3.3
(1)
3 440 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
Redigerades 3 år sedan

Kanske inte snyggast i stan, men solitt och välbyggt. Är ingen tangentbordsfantast på något vis, och tycker nog att smärtgränsen prismässigt går vid 1000:-. För 999:- kändes det här givet efter att ha ägt både GK-601 och GK-701, som sina något rangliga chassin till trots funkade utmärkt för mitt bruk. Ett klart steg upp från mitt gamla Steelseries 6Gv2 och tidigare MSI-tangentbord, men kan inte jämföra med mer fancy prylar på marknaden då jag inte använt dem.

SilverStone Kublai KL07 (Svart)
Full Star 1
2
(1)
1 778 kr
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3 år sedan

Plåt tunnare än den svenska beredskapen mot coronaviruset. Dånar som en Merlinmotor (fast med mer resonansljud) med mekaniska 3.5"-diskar installerade. Å andra sidan - trevligt att bygga i, och stilrent. Kanske värt 7-800 spänn, men absolut inte Fractal Design Define-pengar.

LG 32UK550 32" Gaming 4K UHD
Full Star 1
3.2
(2)
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Full Star 5
3 år sedan

Nja. Var kanske lite optimistisk. Nöjd med färgerna, speciellt för runt 3000:-, men uniformiteten lämnar en del att önska. Trots "kalibreringsrapport" i lådan som gör gällande att ΔE för mörkgrått är runt eller under 2.0 landar det snarare på 2.5-3 i genomsnitt, medan övre högre tredjedelen landade på runt 8. Den medföljande foten är klart godkänd, än bättre blir det när LG bjuder på VESA-fäste (till skillnad från Philips på sina billigare skärmar). Med det sagt - man kanske inte ska ha högre krav än såhär (Freesync, 32" och 4K) för priset jag gett för den. Är man inte speciellt kräsen duger den mer än utmärkt.