Kategorier
Prisjakt

darc_ocelot

Medlem sen 2014-12-25
1
Bidrag
2
Hjälpsamröster
Elon
Bra
(251)
Dålig
2 månader sedan
Valde hemleverans, närmar sig 2v utan notifikation. Mailar och frågar, får ett kort svar vilken butik jag kan hämta varan. Nu är varan prishöjd.
Webhallen
Bra
(500+)
Usel
5 år sedan*
Kommer aldrig handla här igen, med undantag om det nu tyvärr är så att de är enda återförsäljaren av någon reservdel etc. Har varit en trogen kund under många år nu och har bara sedan jag gick med i deras "kundklubb" lanserades spenderat över 35k, vilket säkert är mindre än hälften av totalen jag dragit in till företaget, men det är inte förrän det blir problem man vet vad det är för några man har att göra med. Första exemplet, vilket var när jag började ruttna på det hela, var när jag byggde en dator till min mor. PSU'n jag köpte var en Corsair CX450M. Fläkten var antingen defekt eller lika dålig kvalité som i Corsairs AX860i, värd i skrivande stund 2250kr, där det åtminstone i min modell satt en Yate Loon-fläkt, värde 10-15kr, då den förde en massa oljud. Kan fråga sig om en splitter ny, senaste generationens PSU ska låta så bara för det är en "aktiv fläktlösning" som många mycket äldre versioner, som inte varit några problem. Till saken hör att jag då även köpt Noctuafläktar hos Webhallen för över 1000kr, vilket är ganska meningslöst med en PSU som får hela chassit att vibrera och föra oväsen. Jag lämnade in PSU'n i nya butiken Liljeholmen där först en person började återköpet, tills en kvinna kom springande och föser undan stackaren och börjar ställa frågor som om man vore kriminell. PSU'n skulle kontrolleras i butik, inga problem för mig, om än lite dålig stämning. Jag väljer att gå händelserna i förväg och tar kontakt med kundtjänst och förklarar situationen, som ovan. Efter en dag får jag ett automatiserat meddelande att jag ska hämta PSUn och kundtjänst meddelar förkortat att det inte är något problem på produkten och inget återköp kommer ske. Jag säger jag inte accepterar det. Får då svar att PSUn kommer ligga i _6 månader_, sen kommer den att kasseras MOT AVGIFT. Förklarar att de kan göra vad de vill med den, den kommer inte in i någon av mina datorer. Efter det får jag automatiserade meddelande som säger PSUn kommer ligga i _3 månader_ varefter den kommer SÄLJAS eller kasseras. Jag har letat men ej hittat någon av dessa varianter i deras köpvillkor. PSU'n väntar fortfarande. Andra exemplet, är just avklarat, verkar det som. Köpt en ny PSU till min egen dator, monterar den som vanligt, datorn startar inte. Det börjar lukta bränt. Konstaterar att det kommer från moderkortet. Lämnar in det hos Webhallen, personen går iväg med det i butiken, kommer tillbaka efter 2 minuter och säger att CPU-pins är böjda och garantin inte täcker det. Detta är väldigt intressant, för detta har det försökt med en gång innan för flera år sedan, vilket ledde till att jag tillslut fick rätt och ett nytt moderkort. Moderkortet har haft processor och kylare monterat korrekt, utan av montering, i över _8 månader_ utan problem. Intressant när CPU-pins ska ha blivit böjda. Personalen uttalade sig med "Det finns inte bevis för att det skulle vara något annat". Skulle inte bli förvånad om det är vid kontrollen de blivit böjda. Tråkiga är att man bommar sin i7 4790k, även köpt hos webhallen, i brist på z97 mitx-kort. Tack och bock Webhallen! Tredje exemplet är när fläkten till ett MSI 970 GTX plötsligt flyger i bitar, inne i mitt chassi, en vecka+ efter montering. Kortet var en fyndvara (se deras hemsida för förklaring) och jag misstänker sålt efter en annan kund returnerat. Direkt i butik möts jag av skepsis. En väldigt osäker medlem ur personalen säger att den ska in på kontroll, "för säkra sidan". Vi pratar alltså om ett kort med en fläkt i spillror, vilka jag försökt samla ihop och ta med mig. Vad man kan behöva försäkra sig om i detta fallet är väldigt oklart för mig. Det går över en vecka och efter jag mailat och frågat vad som pågår får jag citat: "Hej xxxxx. Vi har nu kontrollerat med våran reklamationsavdelning och ert defekta kort går tyvärr inte på garanti. Ha en fortsatt trevlig dag." Varav jag svarar: "Hej, Jag vet inte vem ni kontrollerat med men jag tänker inte acceptera den bedömningen. Dels är det en fyndvara som någon annan kan ha gjort inverkan på, dels har jag redan funderat på att lämna tillbaka det för falsk marknadsföring ang. minnet. Så antingen byter ni det, eller så får jag pengarna tillbaka, annars tar vi det med konsumentverket. Annars behöver ni inte sälja defekta produkter. För övrigt är det rent förkastligt att ni tar en hel vecka på er att komma på en sån här sak, när det endast skulle undersökas i butik. Ha en fortsatt trevlig dag ni också." Varav de svarar: "Hej, det tog tid då vi skulle få en bedömning på kortet. Absolut har du rätt att det är en fyndvara, och vi kommer köpa tillbaka kortet åt dig. Kom in med kvitto och servicepappret du fick när du lämnade in kortet, ha även med dig samma kontokort som du betalade med så löser vi ett återköp åt dig." Såhär i efterhand, när det nu skrivs att 970-kunder ska ersättas i USA efter specifikationsfusket, säger "Sveriges stora återförsäljare" att de erbjudit sina kunder återköp av sina 970-kort och därför kommer ingen ersättning att ges i Sverige. Inget jag erbjöds, tvärt om var det i princip bara EVGA som tillverkare, som valde att ge fulla återköp till sina kunder, INTE återförsäljarna. Kan bara säga att jag ångrar att jag överhuvudtaget handlat här och det oroar mig att jag har andra produkter kvar som jag i princip kan räkna bort garantin på, speciellt min mobil. Jag vill inte ha att göra med ett företag som hotar sina kunder med obskyra avgifter, skriver "ni förstår säkert också", etc. i korrespondens eller aldrig kan göra något i goodwill. Rekommenderar att ni handlar någon annanstans om ni förväntar er någon service. Vill ni ha bra priser, köp hos Netonnet, vet inget om deras service men deras tillfälliga prissänkningar slår de andra på fingrarna. Hoppas detta hjälpt någon att ta ett bättre beslut.
*Redigerades 5 år sedan