Många produkter går upp i pris under Black Friday

Visste du att den genomsnittliga prisnedgången under Black Friday de senaste två åren är cirka 7 procent? Och att 13,9 procent av produkterna faktiskt går upp i pris?

Förväntningarna på Black Friday har länge varit skyhöga. Många har förhoppningar om att just deras favoritprylar ska sänkas rejält i pris och konkurrensen bland butikerna är hård. I många fall börjar butiksreorna en hel vecka i förväg med Black Week för att kunna marknadsföra sig och synas.

Under Black Friday gick 46 procent av produkterna på Prisjakt ner i pris*, med en snittsänkning på 12 procent. Samtidigt ökade priset på 13,9 procent av produkterna under shoppingdagen. Det är alltså en stor risk att man köper en onödigt dyr produkt även under Black Friday om man inte är försiktig.

De två produkter som sänktes mest procentuellt under Black Friday är Nespresso-maskinen Pixie C60 och högtalaren Harman Kardon Onyx Studio 5. De minskade i pris med nära 58 procent respektive 49 procent.

Populäraste produkterna under Black Friday 2018

Mest populära produkterna däremot var spelkonsolen Nintendo Switch, hörlurarna Apple AirPods och mobiltelefonen Samsung Galaxy S9 64GB. Här är skillnaden inte ens i närheten vad de mest prissänkta produkterna visade.

Varken Nintendo Switch eller Apple AirPods hade ett mindre lägstapris på Black Friday än dagarna före readagen. Samsung Galaxy S9 64GB däremot såg en sänkning med några hundralappar, men inte någon signifikativ prisminskning.

Det är lätt att ryckas med i köphetsen under Black Friday. Se till att planera inköpen i god tid och fundera på vad du faktiskt behöver skaffa. När du har koll på det kan du göra bevakningar på Prisjakt och få aviseringar när priserna går ner. På så vis vet du alltid när priset är rätt utan att själv behöva hålla koll. Mer pengar i plånboken och mer tid att göra annat på.

Läs mer om Black Friday och förbered dig inför den stora readagen här.

* Data från Prisjakt Peak Index (PX), ett nytt verktyg utvecklat av Prisjakt. Peak Index rapporterar om prisändringen (%) på readagar jämfört med 14 dagar innan (normal dag). Urvalet för Black Friday 2018 var totalt 875 933 produkter. Varor som genererat intresse (klick) från konsumenter under perioden viktas högre än ej populära varor, förutom när en specifik produkt-kategori inte genererat tillräckligt stort intresse (klick). 

  • Black Friday 2019

    Black Fridays bästa erbjudanden samlade på ett ställe