2017-07-13


Skönhetsprodukter är billigare på nätet än på taxfree

9 av 10 skönhetsprodukter är billigare att handla på nätet än på taxfree. Prisjakt har gjort en undersökning mellan priser på Prisjakt och priser i svenska taxfree-butiker.

I undersökningen fick vi också fram att 55 av 63 varor är billigare på nätet än på taxfree, det gäller alltså inte bara skönhetsprodukter. Men för skönhetsprodukter var skillnaden i pris störst. I genomsnitt är det nästan 20 procent billigare att handla sina skönhetsprodukter på nätet än på just taxfree.

– Jämförelsen visar att det är mer komplext än man kan tro att göra fynd på taxfree, även om bra deals absolut finns där. För att vara säker på att få tag på marknadens bästa pris bör man därför alltid prisjämföra innan man handlar. Det får vara sommarens tips från mig! Carl Vult von Steyern, Sverigechef på Prisjakt. 

I samband med vår egen undersökning gjordes också en Sifo-undersökning där det visade sig att den främsta anledningen till att svenskar köper skönhetsprodukter på taxfree är att de tror att det är billigt. Detta trots att en tredjedel av svenskarna är osäkra på om det faktiskt är billigare att handla skönhetsprodukter på taxfree. 

Bland skönhetsprodukter är parfym den kategori man kan spara mest på att jämföra innan man handlar. Vill man däremot göra en bra deal på taxfree ska man leta efter body lotion, i den kategorin är fyra av fem produkter billigare på taxfree. 

Vill du kunna göra prisjämförelsen när du står i en taxfree-butik? Ladda ner vår app och sök på produkten du tittar på, då får du upp billigaste pris på nätet och du kan direkt se om du hittat ett bra pris. 

Om Prisjakts undersökning 
Prisjakts undersökning omfattar de 63 mest populära skönhetsprodukterna på Prisjakt inom 8 kategorier (parfym, ansiktskräm, solkräm, body lotion, foundation, mascara, läppglans, deodorant). Prisjämförelsen genomfördes 14 juni på prisjakt.nu samt taxfree.arlanda.se. 

Om SIFO-undersökningen 
Sifo-undersökningen genomfördes på uppdrag av Prisjakt i Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under perioden 2-12 juni 2017. Totalt genomfördes 1080 intervjuer och resultatet är vägt på kön och ålder.  


Foto: pexels.com/unsplash.com

 Diskutera denna nyhet i vårt forum