HemRegistrera och profilera din butik

Registrera och profilera din butik

Prisjakt är en av Sveriges största pris- och produktjämförelsetjänster. Vi gör det lätt för konsumenter att hitta rätt produkt, rätt pris och rätt butik. Vi visar priser från alla nätbutiker som vi känner till.

Registrera din butik kostnadsfritt

Du kan registrera din butik. Det är kostnadsfritt och tar bara några minuter.

Som registrerad butik kan du:

  • logga in på din egen butikssida i vårt verktyg Prisjakt Analytics
  • svara på omdömen från våra användare
  • redigera din butiksinformation
  • ange vilka betalsätt din butik använder

Fyll i vårt registreringsformulär för att registrera din butik. Det kostar ingenting i varken startavgift eller löpande avgift.

När du har registrerat butiken granskar vi och godkänner den. När det är gjort mejlar vi en länk som du använder för att logga in på Prisjakt Analytics. Vi börjar också indexera dina produkter och priser om vi inte har dem sedan tidigare (vi rekommenderar att din butik har en prisfil, som du kan läsa mer om längre ner).

Syns ännu bättre – bli profilerad butik

Registrerade butiker kan även bli profilerade. Det ökar synligheten i våra prislistor och ger dig mer trafik. Det ger dig även tillgång till flera smarta funktioner för att analysera dina klick och konkurrenter.

Som profilerad butik kan du även:

  • visa din logotyp i våra prislistor
  • nämna tre konkurrensfördelar i våra prislistor
  • låta dina kunder klicka sig direkt från våra prislistor till din butik
  • analysera dina klick i vårt verktyg Prisjakt Analytics
  • se vår marknadsanalys på kategorinivå i vårt verktyg Prisjakt Analytics
  • analysera ditt eget sortiment i förhållande till andras i vårt verktyg Prisjakt Analytics
  • integrera våra köpomdömen och produktomdömen i din butik
  • visa en "Billigast på Prisjakt"-symbol i din butik när du är billigast

Profilerade butiker betalar en fast kostnad per klick som leder från Prisjakt till butiken. Vi har bara en dags uppsägningstid. Kontakta våra säljare när du vill profilera butiken eller veta mer om profilering.

Snabbare uppdateringar – ge oss din prisfil

En prisfil hjälper oss att indexera produkter och priser i din butik. Den ligger på din server och innehåller information om bland annat produkter, priser och lagerstatus. Vi läser av prisfilen flera gånger per dygn för att hålla informationen på Prisjakt uppdaterad. Om du använder ett e-handelssystem kan det med stor sannolikhet skapa en prisfil per automatik.

Du registrerar din prisfil samtidigt som du registrerar din butik. Du kan även registrera den i efterhand genom att mejla vår support. Om du mejlar oss skickar du bara länken till filen, alltså inte hela filen. Om du byter namn på prisfilen, flyttar den till en annan plats eller gör andra ändringar som kan påverka vår avläsning mejlar du oss igen.

Om du inte har en prisfil måste vi skanna din butik med hjälp av våra agenter. Det innebär nackdelar för oss, våra användare och dig. De ändringar du gör i butiken kommer inte att visas på Prisjakt lika snabbt och din butik riskerar att bli belastad när vi skannar den.

Krav på prisfilen:

  • Prisfilens URL bör vara statisk och inte ändras.
  • Filen behöver inte vara statisk, utan kan bestå av ett script som dynamiskt hämtar informationen direkt från butikens databas. Om filen är statisk bör du se till att den uppdateras ofta så att vi alltid visar rätt information på Prisjakt.
  • Prisfilen kan vara en vanlig textfil. Vi föredrar textfiler framför krångliga XML-standarder, men Google Shoppings XML-fil har vi fullt stöd för. Vi har däremot inte stöd för Excel-filer (xlxs, xls) eller liknande.
  • Fälten i prisfilen ska vara separerade med tab-tecken, semikolon eller annat lämpligt tecken som inte används i produktnamnen eller andra fält. Ange vad respektive fält innehåller på första raden i filen.
  • Olika varianter av produkten, till exempel storlekar eller färger, bör anges som en ny produkt med ett unikt namn och artikelnummer. Vi grupperar dem i vårt system om det är lämpligt.
  • Prisfilen ska innehålla hela din butiks sortiment.

De här fälten bör prisfilen innehålla

Produkt-ID eller butikens artikelnummer (obligatoriskt):
Måste vara unikt för varje produkt. Får aldrig ändras och aldrig återanvändas för andra produkter. Max 36 tecken.

Kategori (obligatoriskt):
Måste vara den fullständiga kategorin, i trädstruktur, med så djup kategorinivå som möjligt. Kategorierna ska vara baserade på produkttyp och inte tillverkare, varumärke eller teman med blandat produktinnehåll (till exempel rea-kategorier). Endast en kategori kan anges per produkt. Om produkten finns i flera kategorier ska den primära kategorin anges.

Varumärke / tillverkare (obligatoriskt):
Produktens varumärke ska om möjligt finnas tillgängligt i ett separat fält. Om det inte är möjligt ska det stå först i fältet för produktnamn. Produkter som saknar varumärke eller har felaktigt angivet varumärke indexeras inte.

Produktnamn (obligatoriskt):
Benämningen på produkten, med modellnamn och/eller modellnummer som gör det möjligt att identifiera produkten. Om separat fält för varumärke/tillverkare saknas ska varumärket eller tillverkaren stå först i produktnamnet (ett separat fält för varumärke/tillverkare rekommenderas starkt). För produkter med olika varianter ska de unika attributen för den aktuella varianten framgå i produktnamnet, till exempel färg, material och årsmodell. För produkter som säljs i olika förpackningsstorlekar (som parfym, schampo och livsmedel) ska volym eller vikt framgå av produktnamnet. Om det är flerpack eller bundle av flera produkter ska det också framgå av produktnamnet.

URL (obligatoriskt):
URL till produktsidan hos butiken. Om produktsidan saknar egen URL, kan du använda URL till kategorisida. Om butiken använder UTM-tracking, ska trackingkoden ligga i ett separat fält i prisfilen. Om butiken använder parametrar i URL:en för att särskilja varianter av produkten (till exempel färg och storlek), bör URL-fältet i prisfilen innehålla hela URL:en, inklusive parametrarna.

Pris (obligatoriskt):
Pris på produkten exklusive frakt. Kan anges med eller utan moms. Om det anges utan moms ska det specificeras i fältets rubrik. Priserna ska anges i den valuta som är den officiella på marknaden där butiken vill bli listad. Priset ska anges för samma säljenhet som specificeras i produktnamnet (exempelvis ska högtalare som säljs i par ha prisuppgifter per par).

Skick / produktformat (obligatoriskt):
Anger i vilket skick produkten säljs eller i vilket format. Om samtliga produkter i butiken säljs i nyskick och som fysiska produkter kan fältet utelämnas helt.

  • "Ny" anger att produkten säljs i nyskick i obruten förpackning.
  • "Demo" anger att produkten har använts som exempelvis visningsexemplar.
  • "Begagnad" anger att produkten är öppnad och använd eller restaurerad (refurbished).
  • "Nedladdning" anger att produkten, till exempel ett datorspel, levereras i digitalt format via nerladdning och inte på fysiskt medium.

MPN / manufacturer SKU (rekommenderas starkt):
Tillverkarens unika artikelnummer för produkten. Möjliggör att vi mycket snabbare och mer korrekt kan indexera butikens produkter.

EAN-13 / GTIN-13 (rekommenderas starkt):
Den unika 13-siffriga streckkoden för produkten. Möjliggör att vi mycket snabbare och mer korrekt kan indexera butikens produkter.

Bildlänkar (rekommenderas starkt):
En eller flera länkar till produktbild. Om det finns flera bilder anges länken till den primära bilden först. Bilderna ska vara utan vattenstämplar och andra typer av butiks- eller tillverkarmarkeringar. Bilderna ska helst vara högupplösta och ha vit bakgrund. Bilderna ska motsvara den produktvariant som anges i produktnamnet och i övriga fält när det gäller exempelvis färg och förpackningsstorlek.

Frakt (rekommenderas starkt):
Fraktpriset för produkten. Det totala priset för produkten inklusive frakt kan också anges. Specificera i fältets rubrik om det är fraktpriset eller totalpriset samt om priset är med eller utan moms.

Produktbeskrivning (rekommenderas):
En utförligare beskrivning av produkten än vad som ingår i produktnamnsfältet.

Flerpack eller paket (rekommenderas):
Anges om det handlar om butikens eget flerpack eller paket (bundle), ej om det handlar om flerpack eller paket som kommer direkt från tillverkaren. Om det inte finns ett separat fält för detta och butiken säljer flerpack eller paket ska det tydligt framgå av produktnamnet.

Lagerstatus (rekommenderas starkt):
Anger lagerstatus på produkten i butiken. Lagerstatus måste anges tydligt för att vi också ska kunna visa den på Prisjakt. Om lagerstatusen uppges på felaktigt sätt förbehåller vi oss rätten att dölja visning av lagerstatus för butiken.

  • "I lager" anger att produkten levereras till kund inom sex arbetsdagar.
  • "Ej i lager" anger att produkten inte finns i lager hos butiken.
  • "Inkommande [datum]" anger att produkten inte finns i lager men väntas komma i lager hos butiken vid ett känt datum.
  • "Förbeställning [datum]" anger att produkten ännu inte har släppts men har ett känt lanseringsdatum.

Tillgänglighet (obligatoriskt):
Det är inte obligatoriskt att ange lagerstatus, men om butiken visar produkter som inte går att beställa för tillfället eller som inte kan skickas hem till kunden måste ni ange tillgänglighet. "Ej beställbar" anger att produkten har ett angivet pris i butiken men att den inte går att köpa för tillfället. "Avhämtning" anger att produkten endast finns för avhämtning i fysisk butik och inte går att beställa för hemleverans.

Färg eller mönster (rekommenderas starkt):
Den aktuella produktens färg eller mönster om det är tillämpligt på produkttypen. I största möjliga mån ska tillverkarens benämning användas (till exempel "summit white" eller "space gray").

Kön och målgrupp (rekommenderas):
Det kön eller den målgrupp som tillverkaren anser att produkten passar om det är tillämpligt på produkttypen. Det kan vara exempelvis dam, herr, unisex, flicka, pojke eller barn. Om butiken inte har ett separat fält för detta och det är av vikt för produkttypen ska det tydligt framgå av produktnamnet.

Storlek (rekommenderas starkt):
Storleken på den aktuella produkten om det är tillämpligt på produkttypen. Ska anges inklusive storlekstyp (till exempel EU45/US11/UK12 för skor) om det kan finnas flera olika storlekstyper.

Så här går indexeringen till

Vi indexerar alla produkter som passar i våra aktiva kategorier på Prisjakt. För att indexera en produkt behöver vi känna till namnet på tillverkaren och varumärkesnamnet. Vi indexerar vanligtvis inga "no name"-produkter.

Vi uppdaterar Prisjakt flera gånger per dygn för att fånga upp exempelvis prisjusteringar och lagerstatus hos butiker. När en butik lägger till nya produkter i sortimentet, som inte finns på Prisjakt sedan tidigare, måste dessa indexeras manuellt av oss.

Om en butik gör många ändringar på kort tid är det möjligt att få förtur i indexeringskön för att informationen på Prisjakt ska uppdateras snabbare. Butiken kan styra det i vår tjänst Prisjakt Analytics.

Om en butik gör riktigt stora förändringar i prisfilen placeras ändringarna i vår karantän för manuell granskning. På så vis minskar vi risken för felaktigheter. Om du på förhand vet att prisfilen kommer att ändras kraftigt vid något tillfälle, till exempel under en rea-period, kan du mejla oss för att undvika karantänen.

Om dina produkter eller priser saknas på Prisjakt, eller om vi visar fel information, meddelar du oss det genom vår feedback-funktion. Gör det gärna på respektive produkt- eller kategorisida om det rör sig om enstaka produkter eller priser. Om det handlar om större mängder produkter eller priser kontaktar du oss via mejl.