Produktegenskaper, tillbehör och garantivillkor kan skilja

Observera att det kan skilja mellan butikernas erbjudanden trots att de listas under samma produkt. Några exempel är skillnader i språk för menyer och manualer, garantivillkor, förinstallerade programvaror eller medföljande tillbehör. Kontrollera därför alltid butikernas egen beskrivning, det är den som gäller när du ingår ett köpeavtal.
 

En butik kan erbjuda flera varianter av samma produkt

Det kan gälla allt från olika färger eller språkversioner till paketerbjudanden där produkten erbjuds med olika tillbehör. För att inte prislistorna ska bli onödigt långa och svåra att överskåda visas ett för de butiker det gäller, och med ett klick presenteras de olika varianterna.
 

Kontrollera alltid butikens egen beskrivning

Trots att Prisjakt alltid gör sitt yttersta för att produktbilder och produktegenskaper ska vara korrekta kan felaktigheter smyga sig in. Kontrollera därför alltid butikens egen beskrivning och be dem bekräfta sådant som är extra viktig för dig, gärna via e-post som du sedan sparar. När du valt en produkt och köper den i en butik, kontrollera alltid innehållet i kundvagnen noga. Var uppmärksam på att vissa butiker lägger till extraprodukter i kundvagnen i samband med köp.
  

Tull & moms vid handel inom EU

Tull: Vid handel inom EU finns inga tullavgifter.

Moms: Man måste alltid betala moms men aldrig i mer än ett land.
- Reser du själv till ett annat EU-land och köper varorna "över disk" betalar du alltid det landets moms.
- Handlar du på distans och får varorna skickade till dig är det företagets skyldighet att ta ut korrekt moms vilket, beroende på företagets omsättning i Sverige, kan vara antingen svensk moms (25 %) eller säljlandets egen momssats.
- Det kan vara tryggt att veta att man som köpare inte begår något brott om företaget tar ut fel moms, det är helt och hållet företagets skyldighet att hålla koll på detta. Man kan inte heller vid ett senare tillfälle krävas på pengar om det visar sig att felaktig moms betalats.