Råd innan du handlar från en ny eller okänd webbutik


  1. Undvik ljusskygga butiker som saknar företagsinformation eller kontaktuppgifter.

  2. Om företagsinformation finns men du ändå är misstänksam bör du kontakta företaget som uppges och fråga om de bedriver verksamheten. Använd för säkerhets skull officiella kontaktuppgifter, inte de som anges av webbutiken.

  3. Besök jämförelsesajter och diskussionsforum för att läsa omdömen och åsikter från andra konsumenter.

  4. Sök på nätet efter butiksnamn, företagsnamn, adress, telefonnummer, personer bakom företaget mm. Sökresultaten brukar snabbt avslöja om det rör sig om en misstänkt oseriös verksamhet eller inte.

  5. Läs butikens leverans- och köpvillkor och red ut alla frågor med butiken innan du handlar. Se till att få svar på viktiga frågor via e-post och spara dessa.

  6. Undvik butiker som inte informerar om ångerrätten och vad den innebär. Eller som hittar på egna regler och undantag, som att förpackningar inte får öppnas eller att den ursprungliga fraktkostnaden inte behöver återbetalas.

  7. Undvik betalningsalternativ som innebär att butiken kan få tillgång till dina pengar innan du har fått varan. Är du osäker, kontakta din bank, din kortutgivare eller den vars betaltjänst du tänker använda och fråga vad som händer om butiken inte levererar beställd vara.