Ångerrätt vid köp av varor från webbutiker


Vad innebär ångerrätten?
Om du köper något på distans, till exempel från en webbutik, har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar från det att du tog emot varan. Företaget måste då betala tillbaka allt du betalat, även frakten du betalade för att få varan levererad till dig. Däremot måste du själv betala frakten för att skicka tillbaka varan till säljaren.

Du måste få viss information innan du handlar!
På webbplatsen ska du lätt kunna hitta företagets namn och adress, varans egenskaper och pris, villkor för betalning och leverans, samt tydlig information om ångerrätten, d v s att det finns en möjlighet att ångra sig, hur ångerfristen räknas, hur man gör för att utnyttja ångerrätten och vad som händer när man har ångrat sig.

Ditt köp måste bekräftas!
Efter beställningen måste företaget skicka samma information i en skriftlig handling eller annan varaktig form, exempelvis genom ett e-postmeddelande. Om företaget inte informerar om ångerrätten efter beställningen förlängs ångerrätten till ett år från det att du tog emot varan.

Gäller ångerrätten alla varor?
Det finns ett fåtal varor som inte omfattas av ångerrätten. Det gäller förseglade ljud- eller bildupptagningar och datorprogram där förseglingen har brutits, tidningar och tidskrifter, samt varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (t.ex. livsmedel).

Varor som ska tillverkas eller väsentligt ändras efter ditt särskilda önskemål, eller som ska få en tydlig personlig prägel, kan undantas från ångerrätten. Men bara om du och företaget skriftligen avtalar om detta innan eller i samband med beställningen.

Får man öppna förpackningen?
För att kunna utnyttja ångerrätten krävs att varan hålls i väsentligt oförändrat skick vilket innebär att du i de flesta fall får öppna förpackningen och försiktigt undersöka och pröva varan. Du har rätt att göra sådana ingrepp som är nödvändiga för att undersöka varan, även om det leder till en värdeminskning. Eventuell kostnad för en ny förpackning måste företaget stå för.

Kan man lita på butikernas information om ångerrätten?
Det förekommer en hel del felaktigheter och missuppfattningar gällande ångerrätten och som alltid är kunskap före köp det bästa sättet att förhindra sura miner efter köp. Förutom det som redan nämnts följer här några andra vanliga men felaktiga påståenden:

  • Du måste betala en avgift för att nyttja ångerrätten!
    Stämmer inte, företag får inte ta betalt för att utnyttja ångerrätten.

  • Listor med särskilda varor som inte omfattas av ångerrätten, t.ex. beställningsvaror, reavaror, varor som inte ingår i standardsortimentet, dyra varor, någon annan typ av varor som datorer, mobiltelefoner, projektorer, rakapparater etc.
    Stämmer inte, de enda varor som inte omfattas är förseglade ljud- eller bildupptagningar och förseglade datorprogram där förseglingen har brutits, tidningar och tidskrifter samt varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas (t.ex. livsmedel).

  • Ångerrätten gäller inte om du hämtar varan från butik eller utlämningsställe!
    Stämmer inte, om avtalet ingås på distans gäller ångerrätten. Hur varan sedan överlämnas påverkar inte detta.

Kunskap före köp!

Om ångerrätten, eller något annat, är av stor vikt för dig - kontakta butiken före köp och ta reda på deras åsikt i frågan. Stämmer den inte med din – välj en annan butik – det är tröttsamt och tidsödande att hamna i en tvist, oavsett om man har rätt eller inte. Gäller det något av stor betydelse för dig så se till att få alla svar skriftligt, t.ex. via e-post, och spara dem för framtida kontakter med butiken.