Annons

Processorn en flaskhals i Wii U

Processorn en flaskhals i nya Wii U

Nintendo Wii U är inte långt borta nu och intresset är stort hos entusiasterna som väntat på en ny konsol - speciellt när både Microsoft och Sony vägrat kommentera om nästa generations Xbox- och Playstation-modeller. Ett stort antal speltitlar till Wii U har presenterats och det verkar som att några av dem har mer arbete bakom sig än man kunnat tro.

Trots att Wii U har förbättrad hårdvara jämfört med Nintendo Wii så är den kraftigt begränsad. Speciellt den IBM-tillverkade processorn ska vara i långsammaste laget, en flaskhals i systemet som ger utvecklarna stora problem. Producenten Akihiro Suzuki som arbetat med Warriors Orochi 3 bekräftar till Eurogamer att just processorn är en problematisk bit för dem.
 
Även om Nintendo inte släppt detaljer om just den komponenten så säger Suzuki att processorn är "a little bit less" när han jämför den med modellerna i Xbox 360 och Playstation 3. Portningen från de konsolerna till Wii U har därmed blivit en utdragen process med ett stort antal optimeringar bara för att kompensera för den "dåliga" processorn i nya konsolen.
 
Stabil grafikprocessor med god prestanda
 
Om man istället ser på grafikprocessorn är det dock en hel annan historia då Suzuki säger att den är betydligt bättre än motsvarande kretsar i Xbox- och Playstation-konsolerna. Kapaciteten är klart märkbar, inte minst när man kan visa upp Call of Duty: Black Ops i 1080p med stadiga 60 fps. Wii U använder AMD 7-serien med 32 MB dedikerat eDRAM samt 1 GB internminne.
 
Enligt uppgift ska det vara relativt enkelt att porta spel från PC till Wii U tack vare hårdvaran i konsolen, åtminstone om spelen använder DirectX 10 och Shader Model 4. Hur bra grafikprocessorn än är så är den vanliga processorn ändå en flaskhals och frågan hur utvecklarna ska gå runt detta när så de väl portar gamla spel som skriver nya. 
 
En utvecklare har sagt till webbsajten Eurogamer att han lyckades optimera processorn för att få ut 15 procent extra prestanda bara genom att utveckla spelet under projektets gång. Han säger även att ytterligare förbättringar på den punkten är att vänta både innan lanseringen och genom uppdateringar i efterhand. Det är positiva uppgifter om något - om de stämmer.
 
Hur tror ni Wii U står sig när nya Xbox och Playstation släpps?
Daniel Haaf
21:a Sep 2012 kl 22:24
Kontakt: daniel.haaf@prisjakt.nu

(48 st)
Från 2 318:-
Nintendo Wii U Premium
Egenskaper Se alla egenskaper
Inbyggd hårddiskja
Internet-kompatibelja
MediatypBlu-ray
Lanseringsår2012
Stödda bildformat480p, 576p, 720p, 1080i, 1080p
Trådlöst nätverk (Wi-Fi)ja
Prisjakt jämför 34 butiker för produkten.
Logga in för att kommentera Kommentarer (13)
BioBerra, 22 september, 2012 - 12:12

Wii U kommer ju vara omsprungen om 1,5 år, då kommer ju ingen köpa tredjepartsspel till den konsolen, precis som det varit i alla tider kommer Nintendo få det svårt i nästa generation att locka till sig tredjepartsutvecklare.
En stor miss av Nintendo tycker jag, men deras egenutvecklade spel kommer nog ändå hålla rätt bra klass. Trots allt kommer det dröja 1-5-2 år innan spelen kommer se snyggare ut på konsol än dagens standard.

Lennholm, 26 september, 2012 - 13:57

1,5 år? Det låter väldigt lång tid ändå med tanke på att Sonys och Microsofts konsoler blir omsprungna av den vanliga PC'n inom några månader. De konsoler Sony och MS gör har aldrig något att erbjuda förutom prestanda, och på den biten står de sig inte länge mot PC-hårdvara. Nintendos konsoler däremot erbjuder något som inget annat system kan erbjuda.
Den största anledningen till att Wii hade dåligt tredjepartsstöd är att spelutvecklare inte törs, orkar eller kan göra något nyskapande. De är bara intresserade av att göra "same, but better" och således har den senaste generationen mest bjudit på samma hjärndöda krigs-FPS som vi sett tidigare fast med uppgraderad grafik.
Wiimote + Nunchuck var den enda typen av kontroll som hade potentialen att kunna mäta sig med tangenbord + mus för FPS-spel. Istället prioriterar utvecklarna grafik framför gameplay och satsar på konsoler som har traditionella handkontroller med analoga styrspakar som verkligen suger för att spela FPS med.

DaddyD, 22 september, 2012 - 13:24

Dom flesta köper inte en Nintendo-maskin för tredjepartsspelen, och inte heller för grafiken, utan det som i första hand lockar köpare är deras egna exklusiva spel som Mario, Zelda, Metroid osv, och även en bra spelupplevelse.

Nintendo har inte blivit världens största spelföretag av ren slump. Dom riktar in sig mot den största målgruppen, barnfamiljer, och det är därför dom har sålt betydligt fler Wii-enheter än vad Sony och Microsoft har sålt PS3 och Xbox 360.

Så Nintendo begår inga misstag med Wii U, utan den kommer garanterat att sälja som smör. Dom kommer köra sitt egna race medan Microsoft och Sony kommer behöva slåss om dom resterande kunderna genom att erbjuda dyra maskiner till lägre pris och på så sätt gå med förlust.

ddkul, 23 september, 2012 - 15:08

Helt rätt. Personligen gillar jag Nintendo spel (Zelda, Mario, Pokemon m.m) mer än FPS, Action. De ända spel som kan mäta sig med nintendo's (enligt mig) är Final Fantasy, Kingdom Hearts, Minecraft, Mirrors Edge och några Disney Spel. ^_^

Svante Skoog, 22 september, 2012 - 14:18

Håller med. Jag gillar att Nintendo går sin egen väg. Hade dom gjort exakt samma sak som Sony och Microsoft, så hade det varit poänglöst med ännu en konsoll på marknaden. Önskar även att Sony och Microsoft går åt olika håll med nästa generation, så det blir större skillnad mellan spelutbudet mellan dom, likt tidigare generationer, med mer exklusiva titlar skräddarsydda för just DEN konsollen.

Även om Nintendo halkar efter prestandamässigt igen om ett par år, så tvivlar jag på att kommande Zelda och Metroid spel kommer att lida av det.

Jag har minst lika kul med Zelda till Wii som Uncharted 3 till PS3:an, trots att det är massiv skillnad i grafik m.m. :)

Smörgåsmannen, 22 september, 2012 - 14:10

Hur kan du vara så säker? Titta en generation bakom nuvarande, så är det en helt annan historia. Trots att det fanns många, riktigt grymma exklusiviteter till GC, så sålde den antagligen inte så bra som Nintendo hoppats på.

Jag skulle vilja påstå att Wii var väldigt svagt, både med deras egna titlar, som inte var många nog, och tredjepart som var horribelt uselt. Att de kommer sälja konsoler ifrågasätter jag inte. Men det kommer absolut inte bli den succé som Wii, om jag får säga mitt.

På något sätt måste de återupprätta förtroendet om att de kan locka tredjepart till konsolen OCKSÅ, samt de kommer med en del schyssta, lite nyskapande titlar. Annars blir det genomsyrat barnfamiljer och hardcore-fans som köper. Frågan är hur långt det räcker.

DaddyD, 22 september, 2012 - 14:47

Att Gamecube floppade berodde på att den saknade en unik egenskap i jämförelse med sina konkurrenter, att spelutbudet var fattigt vid release och det faktum att man var nästan ett år efter PS2. Listan kan göras lång på antalet punkter där Nintendo misslyckades med Gamecube, och hittills har inte en enda av dessa punkter prickats in när det gäller Wii U.

Man har skapat en unik spelkänsla, man är ute i god tid, man har ett bra utbud på spel på releasedagen, man har finslipad det som var mindre bra med Wii (t.ex. onlinestödet och HD), man erbjuder två olika paket där en riktar in sig på tidigare Wii-ägare och den andra riktar in sig på icke Wii-ägare och båda till ett överkomligt pris.

Det faktum att Wii U kommer vara den kraftfullaste konsolen på marknaden i minst ett år kommer att locka både tredjepartstillverkare och gamers med lite högre krav. Jag känner en hel del som tänker köpa Wii U tack vare ZombieU då det är ett spel som erbjuder en unik spelkänsla, något vi inte ser så ofta i spelvärlden idag, och jag är övertygad om att vi lär få se flera såna unika spelupplevelser till Wii U i framtiden.

Smörgåsmannen, 22 september, 2012 - 15:03

Fast är den unika egenskapen bra? Kommer den att utnyttjas, eller blir det en gimmick? Det enda jag ser som lockande är mirror-play. I övrigt känns det som om utvecklarna kommer göra saker för att de är tvungen, om ens överhuvudtaget, med den inbyggda skärmen. Vi kan ju önska att vi levde i en utopi där faktisk spelupplevelse prioriterades framför en ekonomisk vinst.

Att erbjuda en billigare och en dyrare lösning, vara ute i god tid, samt ge ett gott spelutbud - låter precis som vad Microsoft gjorde senaste generationen. Visst Nintendo briljerar med mest sålda konsoler, men till vilket format såldes mest spel och hur många av dessa enheter ligger undan-sopade på någon vind nånstans idag? Det är det jag tycker är intressant.

Wii U kommer vara kraftfullast, men kommer den att locka över de som idag sitter på PS3/360? Och varit nöjda med dessa. Konsten är ju inte att locka över missnöjda kunder, utan snarare att få nöjda kunder att köpa en annan produkt för att den helt enkelt verkar ännu bättre.

Men medan du tycks se möjligheterna med hårdvaran, så ser jag bara en gimmick för ekonomisk vinning. Det gäller att funktionerna utnyttjas ordentligt, annars så är risken överväldigande att det blir samma historia som Wii, att Nintendo är de enda som vet hur man utvecklar propert till det som finns tillgängligt.

I övrigt så finns dock redan stora delar av release-titlarna till PS3/360, alternativt ska komma framöver. Varför skulle någon av dessa konsumenter gå över till ny hårdvara för att få spela samma sak med eventuellt lite bättre grafik och något påskägg? I mina ögon är det ett väldigt svagt köp-argument.

DaddyD, 22 september, 2012 - 16:23

Om PS3/360-användare kommer lockas över återstår att se, men dessa användare behövs inte för att Nintendo ska lyckas med Wii U då Nintendos främsta målgrupp är barnfamiljer.

Microsoft må ha haft två olika modeller vid lanseringen av Xbox 360, men ingen av dom tilltalade tidigare Xbox-ägare då inga tidigare tillbehör var kompatibla, det var knappt så att spel var kompatibla till en början.

Wii U kan mycket väl bara bli en gimmick, men av det man har sett av tredjepartsspelen till Wii U så utnyttjas den nya kontrollen väldigt bra, och man låser inte utvecklarna till att utveckla spel mot denna kontroll som man gjorde med Wii. Där va man i stort sätt tvungen att använda rörelsesensorn i shooters då det bara fanns en thumbstick tillgänglig, vilket garanterat tappade en hel del intresserade utvecklare, men med en riktig handkontroll direkt från start så kommer det inte bli ett problem och Wii U kommer kunna ta del av fler multiplattformar än vad Wii kunde. Sen har man ju som utvecklare även fördelen att kunna ta inspiration från smartphones för den nya kontrollen, en fördel som inte Wii hade.

Är man en så kallad "grafikhora" så är Wii U ingen vidare intressant plattform för framtida bruk, men är man mer öppen för nya saker och framförallt gillar indiespel så lär Wii U bli en prisvärd maskin. Nintendo har satsat mycket på just indiegenren där dom bland annat har slutit avtal med Unity, en väldigt populär motor bland indieutvecklare, där väldigt många iOS och Android appar kommer kunna portas direkt tack vare skärmkontrollen.

Så bortsett från den inte så flashiga hårdvaran så ser jag en väldigt stor potential i Wii U.

Smörgåsmannen, 22 september, 2012 - 19:58

Spontant känner jag att Nintendo riktar sig mot nostalgiska 70-80-talister. Likväl som "barn under 10", idag. Ett generellt antagande kan vara att barn spelar barnspel. Visst kan det bero på uppfostran och så, men jag tror inte jag var äldre än 8 år när jag först kom i kontakt med Grand Theft Auto, exempelvis.

Ett köpargument till oroade föräldrar kan ju vara att den typen av spel aldrig riktigt hittat till Nintendos konsoler. Men om de nu tänkt släppa in dessa, vad händer då med den trygga bubblan?

Grafikhora eller inte, så är det ju i dagsläget inte minst utvecklare som gnäller och gnyr över att prestandan inte räcker till. Risken är att Wii U snarare blir lite av ett "nyhetens behag", där utvecklare sedan hoppar på Microsoft och Sony "istället". Det jag menar är att om man börjar bakom, precis som fallet Wii, så finns risken att plattformen dör innan också.

Men jag tror att man lägger väldigt mycket i utvecklarnas händer. Satsar man för mycket på indie-spel och pekplattan, så kan ju risken finnas att man snart konkurrerar med Apple och iPad istället.

Att 360 inte kunde locka över gamla Xbox-användare avfärdar jag dock som rent nonsens. Det var helt enkelt andra preferenser som lockade till köp. Tillbehör är och har aldrig varit något man rent centralt funderat kring när det lanserats en ny konsol, snarare har spel-kompatibiliteten stått i centrum, där de, mig veterligen täckte de allra vanligaste titlarna redan från start på samtliga konsoler nuvarande generation.

Åter till indie så känns det ju som något som alla utom Wii har redan idag. Anledningen att jag böt 360 -> PS3 var bla. att det fanns mer "färgglada" spel till PS3, Indie-spel är givetvis merparten där. Nu sägs dock 360 börja komma ikapp. PC är ju störst på det såklart, även mobila enheter a la Android och iOS erbjuder ju detta.

mitt intryck är att Wii U inte säljer sig med ett enskilt koncept, utan massa små. Detta kan uppfattas som aningen schizofrent/identitetslöst. "Vi är inte det där - vi är allt". Wii-kontroller, Wii U-kontrollen, en 360-liknande kontroll. Tre olika sätt att spela på, varav de inte inkluderar ett stöd för multiplayer på kontrollen med skärm från lansering. Det får mig att undra vad det är de egentligen vill och om de faktiskt tror på vad de själva säljer.

Frågan är om de inte ger en för stor tallrik till utvecklarna, och om konsumenterna kommer att trivas med ett så pass splittrat koncept, eller om det bara blir kaka på kaka, där vissa spel inte fungerar med vissa kontroller och vise versa. De som är insatta är det ju inget problem för, men hur stor del av "barnfamiljer" har egentligen sån koll? Förväntar man sig inte att det man köper ska fungera med det man redan har?

Samsung Galaxy Mega 7.0 kan bli verklighet

Publicerad under Tele av Daniel Haaf den 24:e Apr 2014 kl 15:00
6

Gigabyte släpper nya BRIX-modeller med Nvidia-grafik

Publicerad under Dator av Daniel Haaf den 24:e Apr 2014 kl 13:38
2

MSI ProBox23 - ny barebone med Haswell-stöd

Publicerad under Dator av Daniel Haaf den 24:e Apr 2014 kl 13:30
0

HummingBoard - nytt utvecklarkort utmanar Raspberry Pi

Publicerad under Dator av Daniel Haaf den 24:e Apr 2014 kl 12:37
0

Bli beta-testare för Apple gratis

Publicerad under Dator av Åsa Wallenrud / Lilla Gumman den 24:e Apr 2014 kl 07:13
7

Hero4 påstås spela in 4K-video i 30 fps

Publicerad under Foto av Daniel Haaf den 23:e Apr 2014 kl 15:54
4

Motorola släpper kvartalsrapporten för Q1

Publicerad under Tele av Daniel Haaf den 23:e Apr 2014 kl 15:06
0

Stor uppdatering till SmartWatch 2

Publicerad under Tele av Daniel Haaf den 23:e Apr 2014 kl 07:28
0

HTC kan tillverka kommande Nexus 8

Publicerad under Övrigt av Daniel Haaf den 22:a Apr 2014 kl 15:56
0
Annons

I fokus

Annons

...Kostnaderna för Gripen-konkurrenten F-35 har ökat ännu mer. Därmed... Läs hela artikeln på SvD
...Videoströmningstjänsten Netflix kommer att höja... Läs hela artikeln på SvD
...Regeringen vill satsa mer på både ubåtar och Gripenplan. Det är... Läs hela artikeln på SvD
...Den amerikanske nationalekonomen Paul Krugman häcklar den svenska... Läs hela artikeln på SvD
...Med Satya Nadella har Microsoft snabbt tagit klivet över i en... Läs hela artikeln på SvD