Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Prisjakt startades 2002 och sedan 2006 är Schibsted Tillväxtmedier AB majoritetsägare i Prisjakt Sverige AB. 

Prisjakt hjälper dig inte bara att hitta de lägsta priserna utan också att välja rätt produkt från rätt butik. Prisjakt har över 933 650 butiks- och produktomdömen och 6 770 000 priser på 1 432 000 produkter från 3800 butiker.

Historien om Prisjakt

Kanske har du märkt att Prisjakt inte gör saker som alla andra? Varför kan du till exempel lista cykelhjälmar efter antal ventilationshål, eller välja bland fler än femtio egenskaper för att hitta rätt utegrill? För oss är detta helt självklart, men låt oss ta det från början. 

Det finns ingen snyggt regisserad historia att skryta med. Prisjakt är inte heller skapat från stela grafer och ändlösa PowerPoints. Nej, allt började vid millennieskiftet med en nybliven far, Jonas Bonde. Genom nyfikenhet och envishet skapade Jonas en svensk prisjämförelsesajt från sin källare. De första åren gick trögt och besökarna var få. Något vitalt saknades, men som i ett trollslag skulle allt komma att ändras. 

När det populära forumet ”Min hembio” integrerades med Prisjakt tillfördes det som saknades: människorna. Prisjakt gick in i en ny fas driven av två kraftkällor i form av data från butiker och tillverkare, plus det stora engagemanget från alla besökare. Samtidigt kom Franz Hänel in i bilden och blev Jonas främsta bollplank. Franz är hjärnan bakom många smarta funktioner på Prisjakt. Hängivna användare, smarta funktioner och ett livligt forum genererade enorma mängder åsikter, kommentarer, omdömen och recensioner. Prisjakt blev ett hem för konsumenter som ville diskutera och hjälpa andra. 

Den nyfunna styrkan ändrade Prisjakts natur. När experter och lekmän delade erfarenheter blev lägsta pris inte alltid bästa köp, utan det handlade om att välja rätt produkt till rätt pris. Med Jonas Bondes ambition att erbjuda en komplett jämförelsetjänst, med alla Sveriges webbutiker, blev Prisjakt ett fenomen - en källa till kunskap och ett skydd mot felköp. En tjänst som från första dagen byggdes av människor utifrån deras egna behov och önskemål. 

Succén lät inte vänta på sig. Prisjakt gick från källare till våningsplan och på tioårsjubileet var vi 80 anställda och den mest välbesökta jämförelsesajten i Sverige. 

Företaget har vuxit på ett speciellt sätt. Vi har rekryterat utifrån genuint intresse och flera användare är idag passionerade medarbetare. Resultatet är ett kontor proppfullt med nördar. I vår definition är en nörd någon som har ett passionerat förhållande till ett eller flera smala områden. En nörd finner stor relevans i saker de flesta människor missar. En nörd kan berätta varför det är viktigt att veta antalet hål på cykelhjälmen och det är därför vi har absurt många egenskaper per produktkategori (vad vi sett är vi nördigast i världen på våra kärnkategorier). Förutom vår kärlek till schweizerostliknande cykelhjälmar har vi följande värdegrunder:

  • Trovärdighet- en komplett och objektiv tjänst där fusk aktivt motarbetas.
  • Kompetens- ett genuint intresse och gedigen kunskap om våra tjänster.
  • Acceptans - våra användare också är med och skapar Prisjakt. 

Det går att förändra något bara genom att betrakta det, och vi är ett väl putsat och transparent fönster mot e-handeln. Även butiker och butikskedjor använder Prisjakt, då som verktyg för att sätta priser och för att jämföra sig mot konkurrenter. 

I efterhand brukar succéföretag rekonstruera historien om sitt förflutna där allt verkar minutiöst planerat. Så är det inte för oss. Många har kommenterat att vi går utan skor på kontoret. Det är inte på grund av vår värdegrund utan för att lokalvårdaren tyckte vi drog in mycket snö en vinter. Sen dess har det bara varit skolöst. Med facit i hand verkar en rad slumpmässiga händelser ha skapat mycket av det som är Prisjakt. 

Det som däremot inte är slump är vårt konsumentfokus och vår orubbliga princip att alla butiker listas i ordning efter varans pris. Att Prisjakt blev den tjänst den är idag är er förtjänst, ni användare som ger Prisjakt en själ och ett hjärta. Värdet med Prisjakt är det värde ni tillför. 

Tack från oss alla på Prisjakt

Vill du vara med och göra Prisjakt bättre?

Prisjakt är beroende av din och andras hjälp. Tillsammans bygger vi upp en av Sveriges största kunskapsdatabaser kring de produkter och butiker som listas på Prisjakt. De omdömen som lagts hittills är till stor nytta för dig och alla andra som står i begrepp att köpa produkter och tjänster. På vår mötesplats/community, MinHembio.com finns drygt 200 000 användare som diskuterar produkter och  butiker, svarar på varandras frågor, och mycket mer.

Har du erfarenhet av någon produkt eller butik? Dela med dig, lägg ett omdöme!