55 år i branschen
Företag med fysisk butik
5 års försäkring via Resurs

http://www.gransbygden.se

Betalningsalternativ

Kortbetalning
Postförskott
Direktbetalning
Faktura
Avbetalning
Förskottsbetalning
PayPal
Bitcoin
SMS-betalning

Är något felaktigt, Tipsa oss gärna här!

Butiken finns i Sverige och visar priserna i kr. Kontakt med butiken kan ske på svenska

Utökad företagsinformation:

  Inga skulder registrerade hos kronofogden.
  Företaget registrerat för 43 år sedan
(data från 2015-04-18)
Detaljerad information Gränsbygdens Köpcentrum har fått betyget (5.02)
  •  
    Klicka på en stjärna för att sätta ditt betyg
Sortera efter:
  • Perfekt
    Jag fick bra pris på sakerna vi behövde för att renovera tvättstugan och köket. Leveransen gick smidigt och jag fick hjälp med allt in i huset vilket var över förväntan. Blev tom pengar över till en bättre högtryckstvätt från Nilfisk och en större soffa, jämfört med om jag skulle köpt liknande varor på Ikea. Toppenbetyg! Snart dags för badrummet, och kommer då med en ny recension om de är lika bra på badrumsartiklar.
    1 dag
  • Usel
    Varning!

    Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så illa behandlad, som jag blev av Gränsbygdens Köpcentrum sommaren 2014. Vad jag var med om var ett skolboksexempel på hur man INTE ska bära sig åt gentemot sina kunder och läser man de negativa kommentarerna kan man urskilja ett utstuderat mönster från deras sida.

    Jag var på jakt efter en dammsugare och en torktumlare. Som de flesta andra här fick jag det lägsta priset från Gränsbygdens köpcentrum. Körde upp från Helsingborg i juli månad och betalade varorna på plats, men istället för att ta varorna med mig direkt kom vi överens om ett leveransdatum i augusti, så att jag hunnit tillträda mitt nya hus. När ingen från varken speditionsbolaget eller Gränsbygdens köpcentrum hört av sig dagen innan avtalad dag (onsdagen), kontaktade jag Gränsbygden köpcentrum på avtalad leveransdag och meddelades att sakerna fanns i lager och de skulle skulle levereras veckan efter. Efter att ingen hört av sig inför denna leverans heller, kontaktade jag Gränsbygdens köpcentrum på nytt, men fick då, efter 6h väntan, beskedet att den torktumlare jag köpt var slutsåld, men att de kunde erbjuda mig en "bättre" torktumlare till samma pris (snabb googling visade att den var sämre och betydligt enklare).

    Vad det gällde dammsugaren jag köpt så fick dem inte sälja den för att den hade för högt watt-antal enligt EU-direktiv. Den regeln trädde dock i kraft först i september och jag hade betalt för varan i juli samt att det fortfarande bara var augusti-månad...

    Efter flera sakliga mail med trevlig ton från min sida insåg jag att jag inte kunde komma någon vart, det fanns överhuvudtaget inte en tillstymmelse till ambition eller välvilja från Gränsbygdens köpcentrum att lösa detta, varför jag istället började bli orolig för att få tillbaka mina pengar och därför inte vågade kräva kompensation, stödköpa hos en annan osv. Efter påstötning fick jag tillbaka mina pengar, tack och lov!

    Det fanns fler dumheter från Gränsbygden köpcentrum att nämna, men det mest väsentliga har nämnts. Aldrig igen kommer jag stöda detta oseriösa företag och jag hoppas att detta bidrag kommer rädda någon från att göra samma misstag som jag.
    9 dagar
  • Utmärkt
    Efter att ha läst recensionerna här var jag till en början lite tveksam, men på grund av de billiga priserna testade jag ändå. Jag ringde på telefonen och blev bemött på ett väldigt professionellt sätt och fick varorna med DHL 2-3 dagar efter som de hade lovat. Jag bor nämligen i England annars så därför var det ett väldigt stort behov att få varorna i tid, och det respekterade dem. Jag är mycket nöjd och kommer att handla av er igen, tack!
    22 dagar
  • Dålig
    Två gånger har företaget varit billigast i listan på leverantörer och efter att jag köpt så blev jag uppringd bägge gångerna och erbjuden en annan produkt.
    23 dagar
  • Usel
    Varning...
    Har handlat av denna butik två gånger, eller rättare sagt försökt. första gången ska jag komma förbi och hämta en kyl/frys och en häll som jag blivit lovad efter mail konveration. Efter 15 mil enkel resa och glad för att hämta lite nya prylar så säger man att hällen inte finns hemma...

    Andra försöket att handla där beställer jag en ugn på deras hemsida. Få mailsvar att ugnen är restnoterad och precis som många andra erbjuds jag en annan modell. Efter mail fram och tillbaka väljer jag att vänta in ugnen jag var intresserad av och få bekräftat att om ca tre veckor så borde den finnas hemma. När tre veckor har gått hör jag av mig för att kolla vad status är, då visar det sig att orden är makulerad? Never ending story..vi få se vad som händer nu. I´Il be back.som någon sa..
    24 dagar
  • Perfekt
    Kanonnöjd! Fick hem min vitvara mindre än en vecka efter jag beställt den, osannolikt snabbt!
    29 dagar
  • Perfekt
    Riktigt bra priser, nu inväntar vi produkterna
    1 mån
  • Usel
    Köpte en värmepump leverans 3-12 dagar då man beställde dec 2014 , har ännu ej sett till någon pump 14.03.2015.
    Har fått besked om att den var restnoterad ( denna pumpmodell finns hos 9 andra butiker som inte verkar ha problem med att leverera ) och ny levereras senast slutet på februari.
    Mailat till gränsbygden då tid för leverans utlöpt igen men inget besked från Gränsbygden, är det detta som kallas Kundvård?

    Denna pump kommer nog ej att vara senaste modell då den levereras verkar det som.
    Så nu när det börjar att bli varmt i luften och en värmepump ej behövs så kan man vänta till hösten med detta köp samt att det troligtvis kommit en del nya modeller att välja mellan.

    Kommer att ta kontakt med Konsumentverket för att häva köpet och få pengarna tillbaka , samt gå till någon annan som vet att man lever av sina nöjda kunder ej engångs försäljning.

    Avråder andra från att handla från denna aktör, då det inte alltid är att billigast är bäst..
    1 mån
  • Usel
    Kommer aldrig mer handla härifrån. Beställde en tvättmaskin och fick ett mail att den låg i restnotering men erbjudande om en annan maskin som jag dumt nog tackade ja till. Efter cirka två veckor levererades den och när jag öppnade emballaget var det en frontpanel och bruksanvisning på tyska. Ringde direkt och påtalade detta och efter mycket strul med total okunnig kundservice så lovade dom att skicka en svenska frontpanel, bruksanvisning och även ett kvitto på tvättmaskinen som jag ännu inte fått.

    Dagar blev till veckor och jag ringde återigen till kundservice för att fråga vad mina grejer blev. Blev lovad att de skulle skickas snarast möjligt och någon dag senare kom bara en bruksanvisning på posten. Ringde dit igen och fick prata med Magnus, en säljare som personligen tog på sig ansvaret och lovade att han skulle beställa det av deras "reservdelskille" som skulle komma under dagen.

    Väntar ytterligare nån vecka och får ett kvitto via mailen men fortfarande ingen frontpanel. Ringer återigen och samma luddiga svar om att det är svårt att få tag på reservdelar osv. trots att det är en svensktillverkad tvättmaskin.

    Idag är det cirka två månader sedan tvättmaskinen beställdes och har fortfarande inte fått mina grejer.
    Så jag vill höja ett varningens finger för att handla med de här skojarna.
    1 mån
  • Usel
    Som så många andra som lämnat betyg om detta företag fick även jag en fellevererad vitvara. Vitvaran var dessutom inte komplett. Krävdes många mail och telefonsamtal för att rätta till problemet. Jag ger lägsta möjliga betyg, uselt.
    1 mån
  • Perfekt
    Här är en butik som verkligen sätter kunden i centrum, otroligt fint bemötande och vilken service.Knappt var produkten utvald förrän den var levererad och inburen. Massor med +++++++++++++++++++++++ till Gränsbygden. Jag rekommenderar er till alla.
    2 mån
  • Utmärkt
    Hej Alla,

    I och med en köksrenovering så sökte vi på Prisjakt och hittade att Gränsbygden hade oslagbara priser på vitvarorna och då skulle dom bjuda på frakten till och med.
    Detta gjordes i december sen väntade vi med beställningen till januari och såg vi att priserna hade gått upp ca 30% varvid jag mailade och egentligen inte hoppades på något alls. Dock fick vi svar att dom skulle ge oss priserna vi hade sedan december.

    Så vi beställde och betalade direkt o som andra var lite oroliga med tanke på de varierande betygen här.

    Efter bara några dagar så kom ett mail att de skickat saker och på listan över det som skickats så var inte alla saker med. Tänkte inte så mycket på det förrän grejerna kom och noterade att precis som annonserat så var inte diskmaskinen med.

    Hörde av mig direkt till dom och dom sa då att den var restad och skulle komma senare i veckan till dom för vidare transport till mig. Dock en hel vecka senare så ringde jag tillbaka då jag inte hört något alls. Samma svar igen den skulle komma till dom om några dagar för vidare transport till mig.

    Började vid detta bli lite orolig men så fick jag ett mail från DHL att saker var på G. och dagen efter så kom diskmaskinen.

    Så det enda jag egentligen kan ha en åsikt om är kommunikationen från dom ang. restad produkt och kanske lite mera info om när man tror sig kunna leverera de restade produkterna men med tanke på priset på Siemens produkterna så är vi mycket nöjda.
    Kommer absolut att beställa igen.

    //Nils
    2 mån
  • Perfekt
    Vi fick ett riktigt bra paketpris på SIEMENS vitvaror, men jag tvekade först att beställa på grund av andras erfarenheter. Att det är lång leveranstid gör mig inget då vi beställde i god tid innan köket är klart.

    Efter en vecka kom kyl, frys, espressomaskin och diskmaskin. Nu två veckor efter beställning kom resten. Jag är supernöjd både med priset och det trevliga bemötande vi fått av chauffören. Trots att det inte ingår att bära in sakerna fick vi hjälp in i hallen - TACK

    Allt ser helt och fint ut och nu återstår bara monteringen.
    2 mån
  • Usel
    Har precis som många andra använt mig av prisjakt för att hitta bästa pris på en produkt med goda omdömen. Fastnade för en Bosch inbyggnadsugn.

    Priset hos Gränsbygden låg 3000:- under elgigantens. För bra för att vara sant tänkte jag..... och mycket riktigt så var det. Efter många mail om att produkten utgått och så vidare beslutade jag mig för att häva köpet. Jag hade betalt och hoppas nu på att jag får "ALLA" pengarna tillbaka.

    Det märkliga är att produkten fortsätter att dyka upp hos andra återförsäljare. Jag ringde därför bosch och frågade dem om produkten hade utgått, det hade den inte. Den skulle dock göra det om drygt en månad.

    Det visade sig också att ugnen som jag beställt är en speciell Elgiganten version. Gränsbygden får inte sina levererade utav bosch utan dom direktimporterar.

    Pass upp med Gränsbygden som lägger lockvaror högt på prisjakt för att locka kunder, nåt för prisjakt att ta tag i kanske.
    2 mån
  • Perfekt
    Vi har handlat alla våra vitvaror, bl a nytt kök, hos Gränsbygden i över 20 år och vi har alltid fått oerhört bra service och mottagande. Både hjälpsamma och mycket trevliga.
    2 mån
  • Perfekt
    Vi har handlat alla våra vitvaror av Gränsbygdens Köpcentrum i över 30 år.
    Senast hjälpte jag mina barn att handla sina vitvaror där. Deras service skulle jag vilja
    säga är bäst i landet.
    Nu skall jag köpa ett nytt kök samt vitvaror till ett annat hus vi planerar att flytta in i. När jag nämnde det för hussäljaren så blev jag tipsad om att köpa från just Gränsbygdens.
    De hade också väldigt god erfarenhet av dessa och viste att priset alltid var bland de
    lägsta man kan finna i Sverige. Då kunde jag berätta att jag redan var klar över det.
    Kan varmt rekommenderas.
    2 mån
  • Usel
    Bedrövligt. Liksom nedanstående består min erfarenhet av uppskjuten leverans, undvikande beteende, felaktig information, utbytt produkt och en massa svikna löften. Misstänker att det framförallt handlar om problem med webbeställningar, kan inte uttala mig om hur det fungerar att handla direkt från butiken.

    /David
    2 mån
  • Usel
    Passa er för detta skojarföretag, att köpa billigt är inte alltid bäst.

    Efter att gått igenom ett antal tester på torktumlare, fastnade vi för en Bosch och hittade de till bra pris (5790:-) hos Gränsbygden. Beställningen gjordes, i deras webbutik, i slutet av november. Eftersom vi aldrig handlat från Gränsbygden tidigare valde vi fakturabetalning, för att kunna se varan innan betalning. Kreditkontroll gjordes.

    Efter ett par veckor återkom man från Gränsbygden med beskedet att den beställda tumlaren hade utgått, men man erbjöd en "nyare" modell till samma pris. Efter någon veckas betänketid och kontroll beslöt vi oss för att tacka ja. Det är nu mitten av december. Ett kvitto på den nya torktumlaren anländer via post. Märk väl att det är ett kvitto och ingen faktura. Någon faktura har vi fortfarande inte sett till. Samma dag anländer också en betalningspåminelse från PayEx gällande den tidigare, ej levererade, beställningen. Det kommer också kopia på en ny kreditkontroll (många kreditkontroller ser inte bra ut i kontakten med banker).

    Vi antar trots allt att det nog skall rättas till och tumlaren skall anlända "före jul". I mellandagarna kontaktar vi Gränsbygden som lovar att kontakta eonomiavdelningen och PayEx, så att den gamla fakturan skulle tas bort. Man lovade också att leveransen skulle ta 2-3 veckor från beställningsdagen (detta trots att man vid beställningen påstod att maskinen fanns i lager).

    Den 2:e januari fick vi ett inkassokrav från PayEx på den gamla faktura på den ej levererade maskinen. Vid kontakt med PayEx hänvisade man till Gränsbygden. På Gränsbygden lovar man att "det fixar vi" och skall kontakta både sin ekonomiavdelning och PayEx. Man anger också leveransdatum "någon gång under vecka 2".

    Idag är det 21 januari (v4). Vi har åter varit i kontakt med Gränsbygden. Man erbjuder nu "... en mycket bättre torktumlare från Huskvarna, eftersom det är svårt med leveranserna från Bosch". Givetvis till samma pris som ursprungsorderns 5790:-. Problemet är bara att vid en snabb sökning på nätet, så kan man köpa denna maskin i Elektrolux Home webbutik för 4980:-. När man läser tidigare recensioner för Gränsbygden, verkar det som att man har satt i system att inte leverera beställd vara utan istället försöka villa bort kunden och till sist sälja på denne något helt annat.

    Vi avbeställer nu allt från Gränsbygden och håller tummarna för att slippa ytterligare krav från PayEx, dit Gränsbygden troligen redan sålt sin fordran på något man aldrig levererat. Mycket tid och frustration ha lagts på detta. Vi har dessutom varit utan torktumlare i ett par månader nu, tack vare allt strul.

    Slutsats: Att försöka köpa billigt kan kosta på.
    2 mån
  • Utmärkt
    Har nu köpt inbyggnads ugn del fattades skulle skickas omgående. Värmepumps torktumlare perfekt leverans båda varorna levererades efter 3 dygn. Kunde inte fungera snabbare och bättre. Torktumlaren gick sönder men byttes ut omedelbart sen har den bara gått och gått
    2 mån
  • Utmärkt
    Beställde en ugn, ugnen hade tyvärr blivit slutsåld och blev erbjuden en dyrare ugn för samma pengar, bara där sparade jag 2000:- (!). Leveransen kom 4 dagar senare. Snabba svar på mail och ett väldigt gott förstaintryck. Återkommer mer än gärna i framtiden till Gränsbygden!
    3 mån
  • Perfekt
    Min diskmaskin gick sönder 1 vecka innan julafton så jag åkte ner till butiken för att se vad som fanns att ersätta den. Jag möttes av en trevlig personal som både kan prata och besatt kunskap om varorna. Jag förklarade för personalen att vi skulle fira jul hos släkt och vänner och därför inte vara jätteberoende av diskmaskinen, men vi skulle hålla i nyårsfirandet och då att det var lite panik. Idag fick jag min maskin installerad och fungerande så nu kan jag med lugn vara säker på att vi har en trevlig nyårsafton då ingen behöver stå och handdiska halva kvällen!
    MVH En väldigt nöjd kund!
    På återseende!
    3 mån
  • Utmärkt
    Ja ha, då var den traditionsenliga julhandel på gränsbygden fullbordad.
    Möttes av en välkomnade Jultomte som frambringade christmas carols svängandes i takt till musiken, redan här slog köplusten till som en åsnespark i magen. Personalen skred till verket och förmedlade prisvänliga alternativ att kunna begagna sig av. Som från ingenstans dök han upp, mannen som ville bjuda på grillkorv, jag blev inte förvånad, generositeten har alltid varit en tydlig markör i denna butik. Hyllorna dignade av allsköns produkter, sällan fattas något i hyllan. Det fina med detta val av inköpställen är att andra blir onödiga att åka till, här finns allt mellan himmel och jord inklusive det som förgyller julen.
    Med två vagnar fulla till bredden lyckas jag ta mig till kassan innan stängningsdags, jag var rädd för avsaknaden av likvida medel, men det skulle visa sig att det även räckte till en alldeles utom ordentlig runda i deras matbutik tänka sig. (De var lite generösa med öppettiden den kvällen)
    Jag avslutade hela upplevelsen med att fylla bensintanken, till ett överkomligt pris, men tänker du, hade du råd till det med, Njae, inte riktigt men swish är ju ingen dum idé, det ordnar sig alltid. Därför blir det utmärkt betyg! (Den sista stjärna saknas pga. behovet av swish vid tankningen)
    Väl mött och God jul!
    4 mån
  • Perfekt
    Jag har varit trogen kund hos Gränsbygden under många år och de har alltid levererat. Köpt flera vitvarupaket både till hemmet samt till hyreshus att installeras i nya lägenheter och har aldrig kunnat få bättre priser än här. Deras trevliga personal verkar inte jobba 8-17, de levererar varorna på helger och sena kvällar om det skulle behövas. Har man akut behov av att få vitvarorna snabbt kan jag rekommendera Gränsbygden. Man får visserligen betala ett par hundralappar extra för Expressfrakt, men det kan det vara värt om man vill ha varorna levererade på en söndag exempelvis.

    Jag rekommenderar Gränsbygden om ni ska köpa vitvaror, de har bäst pris!
    4 mån
  • Usel
    Första och sista gången jag handlar här. Läste recensioner och bestämde mig därför faktura så jag var säker på att kunde häva köpen om dom inte höll leveransvillkoren - I efterhand så kan jag konstatera dom dåliga recensioner här stämde rätt bra.
    Beställde torkskåp 26/10 och fick dagen efter besked om den var i restorder och en alternativ modell till samma pris. Eftersom vi behövde den snabbt och man räknar med att den finns på lager och skickas omgående så tackade vi ja. Faktura kom dagen efter och hemsidan sade att utkörning i Malmö var på tisdagar, leveranstid 3-12 dager, senast 5/11. Eftersom den inte kom på tisdag 2/11 skickade jag mail till Gränsbygdens köpcentrum om at jag avbeställde om det inte stod utanför dörren 5/11. Inget svar. Här går jag också in på hemsidan och ser at de har långa leveranstider pga. många order. Jag tror inte längre på att jag får torkskåpet i rimlig tid och recensioner på prisjakt gör att jag vill avbeställa inom ramen av distansköp lagen dvs. 14 dager.
    Fredag 5/11 skickar jag mail till Gränsbygden om avbeställning och til payex om at jag bestrider fakturan. Inget svar. Måndag 9/11 får jag mail från Gränsbygden om att enligt leverantören hade den blivit leverat. Jag bestrider igen och hänvisar till tidigare mails om att den var avbeställd. Tisdag 12/11 får jag mail från DHL om at den är klar till leverans (skickad från leverantören 11/11 14 dager efter beställning).
    Det kändes helt klart att dom undvek att kommunicera med kunden för att ändå leverera med försening.
    Gränsbygden får bara en stjärna eftersom:
    · Dom är urusla på at kommunicera med kunden och ge besked om när och var leveransen är.
    · Faktura stod med ursprunglig modell och inte ändrad modell - det vil säja att garanti inte gäller.
    Om dom bara kunde sköta dessa två punkter rätt så hade jag kunnat accepterad extra leverans tid. Tyvärr känns Gränsbygden som en oproffsig nätbutik utan kvalitetssäkring på logistik och det känns otryggt att handla med dom eftersom dom inte kan förklara eller svara konkret på dom frågor man ställer till dom om leveranstid.
    4 mån
  • Perfekt
    Mitt första köp 2år sedna kyl, frys och en vinkyl, snabb leverans och produkterna har fungerat utmärkt.

    Dotterns tvättmaskin gick sönder, beställd en ny på siten tvättmaskinen leverades dagen efter över 55 mil från butiken och chauffören tog upp den till 6:e våningen, hon var gravid och mycket tacksam.

    Hemma dog diskmaskinen, möss hade tuggat på både el och vatten så det rann överallt. Beställde en Electrolux maskin till otroligt pris, igen kom leverans dagen efter men denna gång var det bara 25 mil..vi hann aldrig diska manuellt. Tack för det Gränsbygden.
    4 mån
  • Ganska bra
    De har brett sortiment av produkter och snygga kastruller!
    4 mån
  • Dålig
    Fasen att jag inte gick in och läste recensionerna. Jag som brukar vara så noggrann. Precis som ni andra så beställde jag ngt som ngr dagar senare var restat och så blev man erbjuden en "bättre" spis som utgått ur sortimentet och bara fanns ute i Europa.

    Nej den ville jag inte ha utan hävde köpet och de satte efter en vecka tb pengarna på kortet. Två stjärnor för att de svarade snabbt på mailen varje gång jag hörde av mig.

    Nej. Det blir inget köp där i fortsättningen.
    4 mån
  • Usel
    Jaha var ska man börja.

    Köpte alla mina vitvaror till nya köket här för 3-4 år sedan för runt 60-70kkr, då funkade det bra. Dock har mikron nu gått sönder.

    Ringde och beställde ny mikro per telefon. De lade beställningen. Dock återkommer jag efter några dagar (6) då jag inte hört något från dem. Då finns det ingen order utan de skickar en länk till internetbutiken och ber mig lägga en ny order och betala.

    Kort och gott gjorde jag detta. 3 dagar senare på kommer mikron. Givetvis fel modell. Ringer och meddelar detta. De skapar en ny beställning och ska leverera denna om 3 dagar. De ringer på kvällen innan de ska leverera och undrar vilken modell det var jag hade beställt, duh?! Kolla på beställningen kanske? Då var de osäkra på om de hade modellen hemma. Detta väljer de att dubbelkolla kvällen innan de tänkt leverera produkten.

    Morgonen därpå ringer jag och undrar om de hittade min mikro på lagret och tänker leverera. De återkommer och säger att de tyvärr inte hade den hemma men att de kan skicka en liknande mikro (öhh nej tack). De måste göra en ny beställning hos leverantör och kan leverera om en vecka. Nu är det uppe i 17 dagar sen jag beställde mikron och de ber mig vänta ytterliggare 1 vecka. Nej tack. Jag ber dem cancellera beställningen och därmed hämta den fellevererade mikron och göra en återbetalning.

    Idag, 5 dagar senare har de fortfarande inte hämtat mikron. Dock dök det upp en betalningspåminnelse i brevlådan! På en fellevererad mikro som redan är betald.

    Efter ett försök att ringa och få tag i någon vettig eller serviceinriktad person att prata med väljer jag att skicka ett utförligt mail som beskriver förloppet.

    Så välj annan handlare. Jag betalar gärna mer om man får lite service och ordning och reda.
    4 mån
  • Usel
    Stor varning utfärdas för Gränsbygdens Köpcentrum! Vi beställde samtliga vitvaror till vårt nya kök från GB med mycket tveksamt resultat.
    1) Obefintligt estimat av leveranstid vilket gjorde det svårt att tajma med hantverkare för installation etc.

    2) Leverans sker 3 veckor efter beställning då saknas spis och fläkt.

    3) Vid påtalande av att delar av leveransen saknas får vi svaret "ojdå ja jag ser att det är restnoterat". Alltså ingen proaktiv kommunikation om att alla mina beställda varor inte fanns med i leveransen.

    4) Under 2,5 veckas tid efter leverans blev jag lovad att resterande produkter "var på väg", "skulle komma imorgon", "hade blivit missförstånd med transportören" etc. Totalt ca 25 telefonsamtal under perioden - utan att GB lyckades leverera produkterna. Efter 2,5 vecka gav jag upp och beställde från annan leverantör.

    5) Nu inväntar jag en justerad faktura med de ej levererade produkterna borträknade. Jag har idag väntat drygt 1,5 vecka på denna. Frågan är när/ om den kommer samt vad som händer när originalfakturan förfaller.

    Kort sagt: tänk två gånger innan ni beställer härifrån. Jag kommer aldrig mer göra det.

    Uppdatering 2014-11-23
    Efter att här på prisjakt blivit uppmanad att kontakta butiken för att få "frid i ärendet" gjorde jag detta (2014-10-23) och blev då erbjuden kompensationsvaror vilket ju var nobelt. Dessa skulle levererats senast 2014-10-30. Har de kommit ännu? Nejdå, Gränsbygden fortsätter som tidigare att inte hålla givna kundlöften.
    5 mån ( Uppdaterat: 4 mån )
  • Perfekt
    Beställde en ny tvättmaskin för den gamla hade totalhavererat.
    Ville ha en som liknade våra torktumlare så mycket som möjligt.
    Det var bara gränsbygden som hade den som jag ville ha på lager och till vilket pris 1500 kr billigare än någon annan.beställde den och fick den levererad på utlovad dag .
    Vilket sortiment dom har och inte helt fel i prisbild heller
    Kan bara rekommendera till alla .
    5 mån
  • Utmärkt
    Hej på er,

    Beställde för inte så längesen ett vitvarupaket från Gränsbygden i Markaryd. Vill dela med mig av mina erfarenheter av att handla hos dem.

    Jag fick ett vänligt bemötande, snabb och felfri leverans samt bra priser på det jag inhandlade.

    MVH,

    Christopher GBG
    5 mån
  • Perfekt
    Beställde 3 vitvaror från dem slutet av augusti. Framgår tydligt på deras hemsida att leveranstiden är på 8 veckor så det accepterade jag då nytt IKEA kök hade IKEA inte alla saker hemma heller.

    Beställde som jag ville ha.

    E-post kontakt om t.ex. en vitvara har gått ur sortiment och alternativ på annan vitvara. Diskussion kring det så jag blir nöjd.

    Leveranserna har skett i 3 omgångar. Senaste leverans var ett "personlig" leverans med bära in kyl/frys. De ville montera dit kyl/frys men det ville jag själv.
    Fick tummen upp av killarna om halvfärdiga köket.

    Till min förvåning var det en nyare uppdaterad version av kyl/frys från Siemens jag fick med små barnsjukdomar åtgärdade.

    Kalas nöjd!

    Att knalla in till närmaste elbutik och betala 5 lax extra för att ha den produkt nu när man ej kommer att använda den när köket blir färdig är ju bara dumt!

    Kommer att återvända mig till dem!
    5 mån
  • Usel
    VARNING! En riktig skräckupplevelse och då har jag handlat 100-tals ggr från nätet utan några problem. Fick fel diskmaskin levererad och det tog 1 mån bråk för att dom skulle hämta den.

    Min Historia i detalj:

    Beställde en diskmaskin hos gränsbygden för ett tag sen då modellen var slut hos alla andra näthandlare och priset var något lägre. Familjeföretag med 55-år i branschen stod det vilket lät tryggt.
    Leveransen gick snabbt, ca 3-dagar. När jag öppnat paketet ser jag att det är fel diskmaskin. Har fått en EU-modell hemskickad ist för nordiska modellen.
    Hur lyckas man skicka fel diskmaskin? tänker jag först.

    Ringer det svenska huvudkontoret och får besked att dom känner ens inte till denna Eu-modell och att 1-åriga på plats garantin och 3 år reklamationsrätt gäller inte utan endast 6 mån europagaranti direkt hos återförsäljaren. Dom frågar om jag köpt den hos gränsbygden och säger att dom inte ens vill ha dom som återförsäljare längre och andemeningen är "skumraska företag"

    Kontaktar nu gränsbygden via telefon, extremt seg telefonkö utan nummertilldelning. Kommer fram efter 20 min typ.
    Personen i kundservice låter som ung skåning på lugnande tabletter. Jag säger att dom skickat fel modell och ingen garanti gäller enligt tillverkaren. Passar överhuvudtaget ens slangarna i svenskt avlopp?

    För det första får man ingen ursäkt att dom gjort fel överhuvudtaget, sen frågar han om jag kan behålla den och att den är en bättre modell än den jag beställt Jag svarar självklart inte då garantin inte gäller. Ska jag skicka ner den till er för 800 kr tur/retur frakt vid ev haveri? Dessutom har denna maskin en ful design och konstig bestickslåda. glöm det. Kanske om ni kan skicka ett nytt kvitto med rätt produkt och garanterad 3-års garanti. Sen hummar han mest i telefon, får inga besked överhuvudtaget om någonting om vad dom ska göra åt saken. Säger att han ska mejla dagen efter men inget mail kommer.

    Det fortsätter såhär i en vecka eller två. Sitta i telefonkö, kommer till nya personer som inte vet någonting, kommer tillbaka till den första och frågar varför han inte mejlade dagen efter. Får inga besked alls av dom. Hummande i telefon. Ingen vet någonting. Får frågan igen om jag inte kan behålla den? Suck
    Jag kontaktar lokala konsumentvägledaren och får mer information om vad som gäller och enligt henne kan jag häva köpet då dom inte kan skicka rätt vara eller lämplig ersättningsvara inom närmaste tiden.

    Jag skriver långa mejl om att jag vill häva köpet och dom ska hämta den. Får inget svar på något mejl.

    Blir till slut förbannad och ställer dom mot väggen stenhårt och kräver svar och säger jag kör ner skiten själv snart 50 mil och konfronterar er på plats och va i h***e som pågår. Då säger han "gör det" och provocerar en typ. Märkte redan från första början att detta är skummisar, har lite livserfarenhet vid detta laget om olika människor.

    Som tur är hade jag valt faktura som betalning, fick ringa faktura bolaget och stoppa fakturan sista förfallodagen och Payex kontaktar sen gränsbygden. Då svarar dom på mejl helt plötsligt och att dom tagit bort fakturan.

    Senare vill dom att jag ska betala returfrakten för diskmaskinen och skicka den till dom. Jag hotar med Allmänna reklamationsnämden om dom inte bokar en kostnadsfri upphämtning hos DHL då det är dom som gjort fel. Inte jag.
    Det går nu 1-2 vecka till.

    Till slut mejlade en ny kille hos dom returfraktsedlar, skrev ut dom och ringde DHL och idag hämtade dom maskinen. Phew. Äntligen ur världen!

    Denna mardröm tog allt som allt lite mer än 1 mån för dom att hämta diskmaskinen och häva köpet, massa tid från min sida och fick stå utan diskmaskin i flera veckor. Nu har jag köpt en på lokal stormarknad istället och jag råder alla att göra samma sak för att slippa garantistrul, få fel modell eller om den är trasig. Blir bara jobbigt med retur frakt och speciellt med skumraska företag.

    Min misstanke är att dom satt detta i system att skicka felaktiga och importerade vitvaror till folk som inte vågar säga emot, blir lurade på garantin osv. I flertalet av kommentarerna här nedanför vittnas det om samma upplevelse som mig så.

    Jag kommer aldrig handla på gränsbygden mer
    5 mån
  • Usel
    Beställde en produkt den 2/10 med utlovad leverans ca 3 dagar. Efter 5 dagar kommer ett mail om att produkten utgått, och de lovar att omedelbart skicka en "bättre" produkt, och frågar om jag accepterar detta, vilket jag gör. Efter ytterligare 10 dagar fortfarande ingen produkt hemma. Jag ringer och nu säger de att denna produkt är försenad, med förskyllan om att producenten håller på att byta sortiment. eFaktura är utskickad med betalning på den först utlovade produkten och är inte korrigerad till den nya produkten, förfallodag på fakturan är den 31/10 och jag har fortfarande den 26/10 inte fått beställd produkt.... Kolla upp noga om ni har lite bråttom att få en produkt ifrån denna leverantör. Otydlig kundtjänst som inte verkar ha riktig koll tyvärr. Den 5/11 fortfarande ingen leverans, ringt och kollat med förvisso trevlig personal, som nu meddelar att produkten kommer först på tisdag nästa vecka alltså den 11/11. Sänker ett redan lågt betyg, då frugan börjar bli "ganska" irriterad på att jag inte åkte direkt till Elon istället. Hittills den mest omständiga, och struliga affär jag gjort på nätet. Varningsflagg för deras internet handel.
    5 mån
  • Ganska dålig
    När 12 dagar arbetsdagar gått kontaktade jag Gränsbygden för att höra om status och får då veta att produkten som jag beställt inte kommer in i lager förrän om några veckor. Ni bör bli bättre på att informera kunder om ev. förändringar i leveranstiden!
    5 mån
  • Usel
    Jag är riktigt missnöjd. Skulle göra en beställning till mitt företag, men trots att man kan välja faktura företag som betalningsalternativ så går det inte att fylla i företagsuppgifter utan bara namnuppgifter som privatperson. Riktigt kasst!

    När jag sedan skulle gå igenom betalningssteget med faktura så fick jag upp ett felmeddelande, så jag ringde kundtjänst. Första killen som svarade sa att han inte kunde med internetbetalning så bra (trots att jag valde alternativet för internetbutiken i telefonmenyn) så han skulle koppla mig, och jag hörde hur han ropade "David" högt innan han kopplade iväg mig. Efter en massa signaler svarade David. Han verkade väldigt fundersam på mitt problem och bad mig vänta kvar i luren. Efter ett antal minuter med ringsignaler som gick fram så kopplades jag bort från deras telefonväxel. Om jag ringde tillbaks? Knappast. Under tiden jag satt och väntade i telefon så jag jag in på NetOnNet och beställde istället. 100 kronor dyrare, men köpet var klart på mindre än två minuter, helt utan strul.
    5 mån
  • Hej SavageBoy!

    Mycket tråkigt att detta hände dig. Vi har mycket samtal som kommer in dagligen och försöker svara och göra det rätt för oss så ofta som möjligt. Att du blivit bortkopplad är ju självklart inte med mening, utan något som kan ske när kunder ringer bakom och det kortsluter. Företagsuppgifter kan du mycket enkelt skriva in under namnuppgifterna, och hur hemsidan är uppbyggd kollar vi gärna igenom så vi kan göra det smidigare för kunder. Får du sedan felmeddelande av fakturabetalning är det ju självklart att vi skall hjälpa till att guida dig igenom. Så tack för din kritik. Vi hoppas att du kan vända dig till oss i framtiden för att öka förstaintrycket du fick. Ursäkta.

  • Dålig
    Köpte en diskmaskin till landet och ringde innan för att få bekräftat att leveransen skulle ske under min sista semestervecka så att jag skulle hinna installera den. Det var inga problem enligt kundtjänst, men de kollade det inte med åkeriet så det visade sig att jag skulle få den levererad en vecka senare än utlovat

    Jag hade begärt bortforsling av den gamla diskmaskinen både muntligt på telefon samt skriftligt på beställningen, vilket de erbjuder på hemsidan, men det kom inte med i ordern.

    I fakturan tog de betalt för två droppskydd trots att kvittot och leveransen bara innehöll ett.

    När jag påtalade felen gjorde de absolut ingenting för att fixa det. När jag kontaktade dem via mail och telefon fick jag två gånger beskedet att de skulle undersöka och återkomma under dagen, men det var aldrig någon som återkom till mig. Det enda vettiga beskedet jag fick var att jag kunde dra bort kostnaden för droppskyddet som jag varken hade beställt eller fått.

    Efter två veckor och ett antal mail till kundtjänst utan svar gav jag upp. Resultatet blev att jag fick ordna leveransen från åkeriets lager på egen hand trots att det skulle ha ingått i köpet. Min gissning är att genom att inte svara på mina frågor hoppades de på att problemen skulle försvinna av sig själva, vilket visade sig vara en fungerande strategi.

    Uppdatering den 25 september: Tre månader efter beställningen är den gamla maskinen fortfarande inte bortforslad. Det senaste beskedet från kundtjänst ("Vi löser detta med åkeriet.") kom den 11 augusti (drygt fem veckor sedan) men sedan dess har det varit total radiotystnad från deras sida.

    Uppdatering den 1 november: För en månad sedan (30 september) fick jag kontakt och blev lovad bortforsling. Fick till och med prata med en person och ge vägbeskrivning. Dock har ingen hämtat maskinen.
    8 mån ( Uppdaterat: 5 mån )
  • Usel
    Mitt intryck: Väldigt struligt. Betalade och beställde induktionshäll i början av september.
    En massa strul med produkter som inte finns, produkter som ska vara skickade. Genomgående dålig kommunikation från Gränsbygden till mig.

    Har idag 31 okt inte fått nån häll och begärt att få avsluta affären och pengarna återbetalade.
    5 mån
  • Usel
    Detta var den struligaste affär jag någonsin försökt genomföra på nätet. Jag beställde en Bosch tvättmaskin den 12/10. Den 14/10 blir jag uppringd och får reda på att varan har utgått och erbjuds att köpa en, enligt dom, dyrare Huskvarna för samma pris. Dagen efter meddelade jag att det var en Bosch jag är ute efter och då föreslog jag en annan Bosch-maskin. Föga förvånande hade denna också utgått. Därefter har jag mail-ledes och per telefon febrilt försökt få reda på vilka Bosch-maskiner de kan sälja. Jag har bollats mellan olika försäljare och till och med blivit kopplad till lagret, men ingen har kunnat svara utan de ber om att få ringa upp senare. De få gånger de ringt upp har det varit en ny försäljare som blivit ombedd att ringa mig, men har ingen aning om varför. Då har jag fått berätta igen vad mitt ärende är. Vederbörande kan inte svara och måste få be om att få ringa upp. I förrgår den 28/10 fick jag äntligen kontakt med någon som hade koll på sortimentet. Hon kunde hitta 1 (!) Bosch-maskin de kunde sälja (utav 10 som visas på deras hemsida) och detta var en av deras enklaste maskiner som jag inte var intresserad av. De skyller på att Bosch håller på att byta ut sitt sortiment och därför kan de inte sälja några. Ta bort dem från er webshop då!

    Jag lade även stor möda på att skriva ett långt mail där jag beskrev hur affären gått till och hur jag upplevt den. Mailet innehöll konstruktiv kritik utan aggressioner. Detta mail har jag inte fått någon respons på överhuvudtaget.

    Idag gav jag upp och bad dem kreditera ordern. Så nu är det bara att börja leta igen.

    Med facit i hand borde jag litat mer på andra omdömen som skrivits då de vittnar om identiska situationer som min.

    Det funkar säkert att beställa ifrån Gränsbygdens Köpcentrum om de har varan i lager, men jag är inte säker på det heller. Vad som skulle hända om varan skulle behöva reklameras har jag ingen aning om, men man kan ju spekulera.
    5 mån
  • Perfekt
    köpte en cykel och ps3 av gränsbygden och jag fick all information som jag behövde och 2 dagar senare dök produkterna upp på utsatt tid. Har även tidigare köpt av gränsbygden och även då har det fungerat klanderfritt
    5 mån
  • Usel
    Har tyvärr fått väldigt dålig erfarenhet ifrån dem. Fick snabbt besked om att en ugn skulle skickas den dagen. 10 dagar efter detta besked hade jag ännu inte sett något packet och det gick inte att söka på DHL.
    Tog kontakt med dem och de hade missat att skicka varan men lovade att skicka dagen efter. Men två dagar efter samtalet hade jag ännu inte fått något besked och jag tog ny kontakt. DÅ sa dem först att varan skulle skickas direkt från Whirlpool under eftermiddagen, jag bad att få stoppa ordern och handla i butik istället och de skulle återkomma. Efter en timme utan att någon ringt upp tog jag en ny kontakt då sa dem först att varan skickades igår, när jag sa att en kille tidigare sa att den skulle skickas i eftermiddag och jag vill avsluta ordern fick jag vänta och lyssna på musik i 15min för att därefter få till svar att de kommer återkomma till mig. Nu har det gått nästan en timme igen och ingen har hört av sig.
    Tråkigt, men kommer inte handla där något mera
    5 mån
  • Perfekt
    Jag är bara nöjd!
    Billigast på priset och levererades som den skulle!
    5 mån
  • Perfekt
    Mycket trevlig personal och bra leveranser! Kan utan tvekan rekommenderas!
    6 mån
  • Perfekt
    Köpte Osby Kyl & frys till ett oslagbart pris, pratade med en säljare som satte ihop ett paket som jag inte kunde hitta någon annanstans till det priset. Levererat inom 7 dagar av en trevlig kille som hjälpte till att lyfta in det i garaget.
    Med de priserna och servicen kommer jag definitivt att återkomma.
    6 mån
  • Mycket bra
    Trevligt bemötande samt väldigt snabb leveranstid!

    Köpte en Bosch tvättmaskin som levererades och installerades utan problem!

    Tackar Gränsbygden för en väldigt trevlig affär!
    3 år ( Uppdaterat: 6 mån )
  • Usel
    Det här var det sämsta inköp på nätet jag varit med om. Fått jaga kundtjänst för att få något som helst besked om leveransen, varje gång fick jag veta att det skulle vara levererat inom någon dag men det tog 2 månader! Hur ett företag kunnat överleva i 55 år med inställningen att man kan ljuga för sina kunder är för mig en gåta. Aldrig mer ett köp.
    6 mån
  • Hej Hattsmugglarn!
    Vi är väldigt ledsna att ni fått denna inställning och första-intryck av vårt företag. Vi jobbar ständigt av att blir mer effektiva och en bättre tillfredställning för kund. Då sommar- och semestertider nyligen börjat sina kan vi återigen ta igen för förlorat arbete då trycket varit som högst. Vi skulle gärna komma i kontakt med er för att göra upp om lämplig kompensation då vårt främsta mål är att verkligen göra det rätt för oss att sätta kunden först.

    Vi inväntar er återkoppling för att kunna på på ett smidigt sätt lösa detta och ändra ert första intryck. Skicka gärna ett PM på vår mail info@gransbygden.se.

  • Usel
    Bra priser, men usel eller obefintlig service.
    Jag köpte vitvaror till hela köket men fick dels vänta en månad för fläkten och dels fick jag en frys som var transportskadad. När jag sen försöker ringa till dem så är det omöjligt att komma fram och de svarar inte på mina mail om det gäller frågor om den skadade frysen..

    3 månader senare har inget mer hänt än att de meddelat att de nu har överlämnat ärendet till transportföretaget. :-(
    7 mån ( Uppdaterat: 6 mån )
  • Perfekt
    Larm till hemmet!

    Köpte larm till villan här, Det var ett bra paketpris och levererades efter 4 vardagar! Hemlarm Deluxe kan jag rekommendera stort! Billigt larm och till och med jag kunde installera enkelt =) man blir glad av så här bra produkter! Tack för den här gången Gränsbygden!
    6 mån
  • Perfekt
    Vilken service!
    Jag har för ett litet tag sen köpt alla mina vitvaror till vårt nya kök på gransbygden.se.
    Efter att jämfört ett ANTAL ställen så var de totalt 15 000:- billigare än den näst billigaste konkurrenten på samma produkter.

    Leveransen kom som den skulle med en trevlig kille som lämnade alla paketen.
    Betalningen gick jättesmidigt via deras webshop.

    När jag skulle installera spisfläkten i mitt kök så visade det sig att den var defekt från leverantören. Jag tog då kontakt med kundservice på gränsbygden.
    Jag fick ett jättetrevligt bemötande och de lovade att hjälpa mig omgående. Dagen efter kom en lastbil och lämnade den nya fläkten och tog med sig den gamla, snacka om snabb service!

    Billiga är många, men att vara både billiga samt hålla så pass hög servicenivå och trevligt bemötande, det klarar långt ifrån alla av, men Gränsbygden gör det defenitivt.

    Frågade min far som också handlat ett flertal ggr på gränsbygden och han sa att han köpte allt han behövde hos dem och hade alltid varit jättenöjd, med både pris och service.

    Gränsbygden rekommenderas varmt!
    6 mån
  • Usel
    Här har jag fått min sämsta upplevelse av E-handel. Och då har jag ändå handlat mycket på nätet både från leverantörer i Sverige och sprida över världen.
    Om det finns ett alternativ till denna leverantör så fundera på om det inte kan vara värt att ta det istället för att riskera att råka ut för vad jag gjorde.

    Sammanfattningsvis kan man säga att först verkar allt bra och trevligt. Sedan spårar det ut med vänliga men oriktiga besked och väldig tidsutdräkt. Totalt tar det två månader bortsett från några dagar. Jag får inte vad jag beställt, istället levererar man utan förhandsinfo ut en apparat av ett annat fabrikat och en annan teknik.

    Läs gärna hela historien om du orkar.
    140325 på kvällen har jag en fråga om frånluftstorktumlare Bosch TV76302SN
    140326 på förmiddagen kommer svaret: Tack för frågan: Internet priset är det bästa vi kan på dessa produkten. Ni är välkomna. /Handläggare 1
    Allt verkar bra också omdömen på Prisjakt så jag beställer:
    140326 kommer kvitto och "Vi har mottaget din order, och påbörjat hanteringen av den. Mer information kommer allt eftersom".
    140404 undrar jag : Finns det någon leveransprognos?
    140404 Den skall komma i nästa vecka. /Handläggare 1
    140411 skriver jag: Nu har veckan gått!
    140414 Tackar och ursäkta. Den skall komma i denna vecka. /Handläggare 1
    140417 skriver jag: Denna vecka närmar sig nu sitt slut med stormsteg. Jag tycker att informationen om leveranstid är dålig!
    140417 Beklagar Jag ber åkeriet ringa dig. /Handläggare 1
    140417 undrar jag: Var är torktumlaren och när kan jag räkna med leverans?
    140417 får telefonsamtal där det sägs att tumlaren skall levereras av NN. Trevligt samtal där allt låter bra.
    140417 mejl: Tackar för samtalet. Den kommer i nästa vecka med NN, ni kan kan ringa honom på 0721-. /Handläggare 1
    140422 Avisering Leverans på väg till dig från Gransbygden. Transportör DHL.
    140425 kommer DHL med en leverans. Det är dock inte den beställda tumlaren. Jag mejlar: Det kom en maskin idag, men när jag börjar packa upp den ser jag att det inte är den beställda torktumlaren utan en Husqvarna. Något har gått väldigt fel!
    140425 Går det bra att behålla Husqvarnan? Det är en finare modell som är dyrare egentligen men ni kan få den för samma pris! /Handläggare 2
    140425 svarar jag: Jag har beställt och betalt för en viss modell och den är den jag vill ha levererad. Ni har accepterat beställningen och tagit betalt för den, så nu gäller det att fullfölja snarast. Det har redan tagit alltför lång tid. Dessutom vållar det ju mig problem att få hit en maskin som jag inte vill ha och som jag inte beställt. Jag är mycket missnöjd!
    140426 Beklagar. Vi lösa detta i nästa vecka. /Handläggare 1
    140429 Pratade precis med bosch som meddelade att WTV76302SN har utgått ur deras sortiment. Ska vi hämta maskinen samt kreditera er eller funkar det att behålla husqvarnan? Tillsvidare önskar jag er en trevlig kväll /Handläggare 2
    140502 skriver jag: Som jag tidigare skrivit är jag inte intresserad att behålla den felaktigt levererade maskinen utan vill ha den borthämtad snarast eftersom den står i min källare och tar plats. Givetvis vill jag ha min betalning åter omgående!
    Jag är mycket förvånad över att det tagit en månad att komma fram till att ni inte kan leverera. Alltsammans har vållat mig mycket besvär och tagit onödig tid.
    140502 Beklagar. Vi skall lösa detta bra. /Handläggare 1
    140507 jag skriver Hej, Nu har det gått tre arbetsdagar på den här veckan och inget händer. Jag vill ha återbetalning omgående! När syns den på mitt konto?
    140507 Beklagar. Vi det skall vara klart, Vi kollar upp detta med kontoret. /Handläggare 1
    140509 Ang. er order. Ni har en retur som ska hämtas av DHL. Se bifogade filer för returfraktsedlar och kvittenslista. Returfraktsedlen ska klistras på godset som ska i retur. Kvittenslistan lämnas till DHLs chaufför när de hämtar godset. Kontakta DHL på 0771 345 345 på för att boka tid för hämtningen. /Handläggare 3
    140512 skriver jag: DHL har hämtat maskinen idag.
    140521 skriver jag: Det har nu gått en vecka sedan DHL levererade ut tumlaren till er, men jag har fortfarande inte sett till någon återbetalning. Ni har haft mina pengar sedan 26 mars.
    140521 Vi ber ekonomin kolla detta. /Mattias
    140522 har jag återbetalningen på mitt konto

    PS. Detta omdöme lämnades ursprungligen i somras, men hamnade under utredning pga att jag namngett handläggarna. Detta är är anledningen till att omdömet kommer först nu.
    6 mån